Nissan zet op Nürburgring snelste tijd voor autoâs met brandstofcel
(8/11/2008)
Raceronden op de Nordschleife van de Nürburgring in de Eifel worden
dikwijls geannuleerd vanwege regen. Maar de weersomstandigheden
weerhielden Nissan er deze keer niet van om zijn X-TRAIL met
brandstofcel het circuit op te sturen. Nissan is de eerste
autoproducent die met een brandstofcelauto een officiële rondetijd
heeft laten noteren op het roemruchte circuit.
Frank Eickholt, lid van Nissans team voor de 24-uursrace op de
Nürburgring en kenner van de Nordschleife, stuurde het 1,3 miljoen
euro kostende prototype bekwaam door âde Groene Helâ â zoals de
bijnaam van het oude circuit luidt. Hij reed op reguliere
straatbanden. De 20,8 kilometer lange baan was echter doorlopend nat,
waardoor echt agressief rijden niet mogelijk was. Toch was Eickholt
flink onder de indruk van de rondetijd van 11 minuten en 58 seconden
die hij met de X-TRAIL FCV (Fuel Cell Vehicle â brandstofcelauto) op
de klok zette.
âIk was verrast hoe comfortabel het is om met een brandstofcelauto te
rijden. Je stapt in, draait de contactsleutel om en weg ben je, net
als met een gewone autoâ, zei Eickholt. âHoewel de trajecten bergop
behoorlijk lastig waren, bleef de snelheid indrukkwekkend. Als het
circuit niet zo nat was geweest, had ik de bochten met meer snelheid
kunnen nemen. De ronde had zoân dertig tot veertig seconden sneller
gekundâ, voegt hij toe.
De vijfpersoons X-TRAIL FCV is een elektrisch aangedreven auto die
geen schadelijke stoffen uitstoot. Hij rijdt zo goed als geluidloos en
gebruikt voor de aandrijving elektriciteit die in de brandstofcel aan
boord wordt opgewekt. Die elektriciteit ontstaat uit een
elektrochemische reactie tussen waterstof â dat in een speciaal
ontworpen hogedruktank is opgeslagen onder druk van 700 bar â en
zuurstof. Het enige bijproduct is waterdamp.
De elektriciteit wordt door een omvormer naar de krachtige motor voor
in de auto geleid. De Nissan X-TRAIL FCV, die al sinds 2006 in de
praktijk wordt getest in Japan en Californië, heeft een topsnelheid
van 150 km/uur. Zijn actieradius is 500 kilometer. Het maximumvermogen
bedraagt 90 kW (120 pk) en het maximumkoppel is 280 Nm.
De auto is uitgerust met de nieuwste technologie voor accuâs: een door
Nissan ontworpen, compacte lithium-ion-accu met dunne, gelamineerde
cellen. De lithium-ion-accu wordt gebruikt bij het starten van de auto
en geeft extra vermogen tijdens acceleraties. De kinetische energie
die vrijkomt bij het afremmen, wordt in de accu opgeslagen om later
weer gebruikt te worden.
De ontwikkeling van de brandstofcelcomponenten verkeert nog in het
beginstadium, maar Nissan werkt momenteel al aan verbetering van de
duurzaamheid van de componenten. Bovendien zoekt het naar een
doorbraak in de opslagmogelijkheden van waterstof en naar
kostenreductie voor de toepassing van de technologie. Nissan hoopt in
2015 de eerste brandstofcelautoâs in productie te nemen.
De X-TRAIL FCV is onderdeel van Nissans Green Program 2010, Nissans
strategie voor de middellange termijn om de CO2-uitstoot van zijn
producten en processen wereldwijd te beperken en andere schadelijke
uitlaatgassen te verminderen en recycling te bevorderen.
AutoRai