---
Stabilisatie in de markt voor inkoopcombinaties Uitkomsten Imago Blauwdruk Inkoopcombinaties 2008
Rotterdam , 11 augustus 2008
De hypotheekmarkt werd de laatste jaren gekenmerkt door een enorme
dynamiek, toenemende concurrentie en verkrappende marges. Een
ontwikkeling die hiermee gepaard ging, was de opkomst van
inkoopcombinaties hypotheken: intermediairs gingen steeds meer gebruik
maken van inkoopcombinaties en hierdoor zijn zij in relatief korte
tijd belangrijke spelers in de markt geworden. Blauw Research
onderzocht dit jaar daarom voor de vijfde keer op rij de marktpositie
van de grootste inkoopcombinaties. Belangrijkste conclusie: de markt
voor inkoopcombinaties lijkt na een aantal roerige jaren te
stabiliseren. Momenteel zijn StercK (het vroegere NIA en Kombo),
Quarré, Welke en Financium de partijen met wie het meest zaken wordt
gedaan. De profilering van inkoopcombinaties laat nog te wensen over;
er bestaat geen uitgesproken positief beeld van de inkoopcombinaties
en de waardering die intermediairs hen toekennen is relatief laag.
De Imago Blauwdruk Inkoopcombinaties van Blauw verschaft inzicht in de
bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste
inkoopcombinaties hypotheken. Sinds 2003 brengt Blauw Research
jaarlijks de markt van de inkoopcombinaties hypotheken in kaart. Het
onderzoek is begin dit jaar afgenomen onder 248 hypotheekadviseurs die
werkzaam zijn bij het hypotheekadviserend, onafhankelijk intermediair.
Sinds 2006 lijkt de markt voor inkoopcombinaties te stabiliseren; het
aantal inkoopcombinaties waarmee een intermediair zaken doet is niet
langer toegenomen en adviseurs zijn evenmin van plan dit aantal uit te
gaan breiden. Quarré Hypotheken & Verzekeringen is de partij die dit
jaar de meest positieve ontwikkeling laat zien met een toegenomen
spontane bekendheid en waardering en momenteel het sterkste imago. Dit
heeft ook geleid tot een hogere penetratiegraad. Uit het onderzoek
komt verder naar voren dat snelheid van dienstverlening evenals een
goede provisieregeling de belangrijkste motieven zijn in de keuze voor
een specifieke inkoopcombinatie.
De waardering die intermediairs toekennen aan inkoopcombinaties is
relatief laag met een gemiddelde van 6,2. Het liefst doen
intermediairs nog steeds rechtstreeks zaken met de
hypotheekverstrekkers. Het maakt echter wel verschil om wat voor
hypotheekaanvraag het gaat. Zo is bij een hoog hypotheekbedrag de
voorkeur voor een inkoopcombinatie het laagst (12%) en bij een
hypotheekaanvraag waar sprake is van een BKR-notering juist het hoogst
(31%). Ook het type hypotheekverstrekker waarmee zaken wordt gedaan
speelt een rol: er wordt vaker gebruik gemaakt van inkoopcombinaties
wanneer sprake is van een buitenlandse verstrekker, zoals Argenta en
Bank of Scotland.
Intermediairs hebben geen uitgesproken positief beeld van
inkoopcombinaties hypotheken, veelal hebben zij zelfs geen enkel beeld
van deze organisaties. Opvallend is dat gemiddeld tweederde van de
intermediairs zich geen beeld kan vormen van de inkoopcombinaties die
zij hebben aangegeven te kennen. Juist in een stabiliserende markt is
een stevige profilering echter van belang om onderscheidend te zijn
ten opzichte van de concurrentie. Hier ligt dus nog duidelijk ruimte.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Caroline Nevens; +31
10 4000 988; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10
onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam,
Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en
instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde
stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het
bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van
gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en
originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.
Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a.
Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse
werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer
Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal
met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug