Nieuws
Wmo-cliënten geven gemeente Lopik een ruime voldoende
Eind maart 2008 hebben alle 372 Wmo-cliënten in de gemeente Lopik een
korte schriftelijke vragenlijst ontvangen. Hierop konden zij aangeven
in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de gemeente
sinds 1 januari 2007 biedt in het kader van de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo). De vragenlijst maakte deel uit van een landelijk,
onafhankelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden
vergeleken. Aan het tevredenheidsonderzoek hebben 192 Wmo-cliënten
meegewerkt. Zij geven de gemeente Lopik een ruime voldoende. Het
onderzoek maakt tevens duidelijk welke aspecten van de Wmo kunnen
worden verbeterd.
Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de
invulling van wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg.
De Wmo vervangt de Wet Voorzieningen Gehandicapten en de Welzijnswet.
De hulp bij het huishouden maakt sinds 1 januari 2007 deel uit van de
Wmo.
De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig
kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik
zorgt er samen met haar maatschappelijke partners voor dat inwoners de
voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te
kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot
persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om
zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het
huishouden te runnen.
Uitkomsten van het onderzoek
Eind maart 2008 zijn 372 vragenlijsten verzonden aan de Wmo-cliënten
in de gemeente Lopik. Van deze groep hebben 192 Wmo-cliënten de
vragenlijst ingevuld en geretourneerd. Het onderzoek richtte zich op
de mening van de cliënten over de toegankelijkheid van de
ondersteuning en de aanvraagprocedure, de hulpmiddelen (zoals
rolstoelen, woonvoorzieningen en collectief vervoer) die men kan
krijgen, de hulp bij het huishouden en het Wmo-platform.
Toegankelijkheid van het loket
De Wmo-cliënten geven gemiddeld een 7,3 voor de aanvraagprocedure.
Cliënten zijn zeer positief over de indicatiestelling en de tijd die
voor de cliënt wordt genomen bij het indienen van de aanvraag. Men is
eveneens tevreden over de manier waarop de cliënt wordt behandeld bij
de aanvraag, de informatie over de afhandeling en de deskundigheid van
de medewerkers. Van de cliënten is 80% tevreden over de wachttijd na
toekenning.
Hulpmiddelen
De tevredenheid van cliënten over de hulpmiddelen scoort een 7,1 en
loopt daarmee in de pas met de tevredenheid van cliënten uit andere
gemeenten. Het meest tevreden is men in de gemeente Lopik over de
woonvoorziening (94%). Het minst tevreden is men over de
tegemoetkoming vervoerskosten (62%).
Regiotaxi
Zes aspecten van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) werden
gemeten. De cliënten zijn zeer positief over de behulpzaamheid van de
chauffeur (88%). Veel cliënten zijn tevreden over het gemak waarmee
het collectief vervoer kan worden besteld en over de prijs per rit.
Wat de reisafstand betreft scoort de gemeente Lopik lager (63%) dan
andere gemeenten (81%). Dit is echter niet onlogisch gezien de grote
oppervlakte van de gemeente. Slechts 47% van de cliënten is tevreden
over de wachttijden. Dit percentage verschilt echter nauwelijks van
wat cliënten in andere gemeenten vinden van de wachttijden. Men is in
de gemeente Lopik niet erg tevreden over de omrijtijden. Het
percentage tevredenheid is 62%. Opvallend genoeg is men in andere
gemeenten nog negatiever over de omrijdtijden van de regiotaxi. Over
de prijs per rit is 81% van de cliënten uit de gemeente Lopik
tevreden. Landelijk is het percentage 92%.
Hulp in de huishouding
De helft van de cliënten heeft in 2007 voor huishoudelijke hulp een
beroep gedaan op de Wmo. Zij geven gemiddeld een 7,7 voor hulp bij het
huishouden. Landelijk ligt dit cijfer op 8,1. Bijna iedereen is
tevreden over de planning van de hulp, 81% is tevreden over de
telefonische bereikbaarheid en 73% zegt goed geïnformeerd te zijn. Men
is wat minder tevreden over de vervanging van personeel bij ziekte:
66%. Er is een kleine groep cliënten die niet tevreden is: 10% van de
gebruikers geeft voor deze voorziening een score van 5 of lager.
Cliënten in de gemeente Lopik zijn vol lof over de medewerkers. Dit
werd gemeten aan de hand van een aantal stellingen. Cliënten zijn het
meest positief over de stelling de medewerkers benaderen mij met
respect (99%). De aandacht en interesse die de medewerkers tonen en
hun vaardigheden worden eveneens zeer gewaardeerd.
Wmo-platform
De helft van de cliënten gaf aan wel eens van het Wmo-platform te
hebben gehoord. Dit is hoger dan bij andere gemeenten het geval is
(34%). Van de respondenten die bekend zijn met het Wmo-platform is 72%
tevreden over de mate waarin het platform in de gemeente Lopik opkomt
voor de belangen van de cliënten.
Verbeterpunten
Het onderzoek toont duidelijk aan waar de verbeterpunten liggen.
Prioriteit ligt bij de voorzieningen van huishoudelijke hulp en de
regiotaxi. De resultaten van het onderzoek zullen worden besproken met
de thuiszorgorganisaties. Het functione-ren van de regiotaxi wordt
nauwlettend gevolgd. In het regionaal overleg over de regiotaxi dat
regelmatig wordt gehouden, zal hieraan nog meer aandacht worden
besteed. Ook kan op een aantal punten de informatievoorziening worden
verbeterd. Hierbij denken wij aan optimalisering van de
informatieverstrekking die geboden wordt vanuit het Wmo-loket. Zoals
informatie over de afhandeling van de aanvraag en informatie aan
cliënten op het gebied van hulp bij het huishouden, ondermeer over
verschillende aanbieders van huishoudelijke hulp. Er is ook behoefte
aan meer informatie over hulpmiddelen die te verkrijgen zijn via de
Wmo. Tenslotte moet het Wmo-platform nóg meer bekendheid
krijgen.
Informatie over de Wmo
Wmo-loket
Wilt u informatie over Wmo-voorzieningen of wilt u een aanvraag
indienen, dan kunt u elke maandagochtend en donderdagochtend van 09.00
tot 12.00 uur terecht bij het Wmo-loket in het gemeentehuis van Lopik.
Het loket is tijdens deze openingstijden telefonisch bereikbaar via
telefoonnummer 0348-559955.
U kunt ook het Wmo-loket in de gemeente Nieuwegein benaderen. Dit
loket is dagelijks geopend van 08.30 tot 13.00 uur en op woensdag van
08.30 tot 20.00 uur. Tijdens deze openingstijden is het loket te
bereiken via telefoonnummer 030-6071280.
Wmo-platform
De eerste vergadering van het Wmo-platform na de zomervakantie vindt
plaats op woensdag 24 september 2008 om 19.30 uur in Buurtvereniging
Uitweg, Uitweg 6 te Lopikerkapel. De volgende vergaderingen zijn
gepland op:
* dinsdag 21 oktober 2008, In t Witte Paard, Cabauw;
* woensdag 26 november 2008, Buurthuis Triangel, Polsbroekerdam.
Inwoners kunnen de vergadering van het Wmo-platform bijwonen; deze
vergaderingen zijn openbaar. Zij zijn van harte welkom hun opmerkingen
en ervaringen met de uitvoering van de Wmo aan de leden van het
platform voor te leggen, bij voorkeur aan het begin van de vergadering
om 19.30 uur. Dit mag zowel mondeling als schriftelijk. Vooraf
aanmelden is niet nodig.
Informatie over het Wmo-platform kan worden ingewonnen bij mevrouw T.
Loogman (0348-451663) of de heer W. Guijt (0348-551712).
Daarnaast kunt u voor nadere informatie terecht op deze website.
* Rapport tevredenheid Wmo Lopik.pdf
Gemeente Lopik