Vernieuwing stations en stopplaatsen op de spoorlijn Brussel-Leuven
07/08/2008
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, en
de NMBS-Holding zijn gestart met de vernieuwing van de stopplaats
Diegem op de spoorlijn Brussel Leuven (L.36). Later volgen nog twee
stations (Zaventem en Kortenberg) en vier andere stopplaatsen
(Nossegem, Erps-Kwerps, Veltem en Herent). Deze werkzaamheden maken
deel uit van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) en passen in de strategie
voor een stelselmatige verbetering van de onthaalinfrastructuur ten
voordele van de reizigers.
Stapsgewijze capaciteitsverhoging en modernisering
Infrabel heeft in december 2006 de spoorlijn tussen Brussel en Leuven
al op vier sporen gebracht met als doel een verhoging van de
capaciteit op deze belangrijke spoorverbinding. De middelste sporen
zijn voorbehouden voor het snelle verkeer IC en HST terwijl de
buitenste sporen gereserveerd zijn voor het tragere verkeer, namelijk
GEN en lokaal verkeer.
In een volgende stap worden de verschillende stations (Zaventem en
Kortenberg) en stopplaatsen (Diegem, Nossegem, Erps-Kwerps, Veltem en
Herent) op deze lijn volledig vernieuwd en uitgerust met moderne en
comfortabele perrons en alle nodige reizigersvoorzieningen. Zo zullen
alle perrons volledig worden verhard met een klinkerbevloering en met
noppentegels voor de begeleiding van slechtzienden. In de buurt van de
hoofdtoegangstrappen komt een beschutte zone over een 50-tal meter.
Elk perron wordt uitgerust met een verwarmd gesloten wachthuisje. In
Zaventem, Kortenberg en Herent plaatst Infrabel liften naar de
perrons.
Er komt ook een glazed box (beglaasde gesloten fietsenstallingen boven
de toegangstrap aan de buitenkant) in Diegem (kant Kleetlaan), Herent
(kant Noord), Zaventem en Kortenberg (kant Zuid). Het stationsgebouw
van Zaventem en Kortenberg wordt bovendien geïntegreerd in de glazed
box. Aan de overige stopplaatsen bouwt de NMBS-Holding
trapoverkappingen aan de hoofdtoegangen met geïntegreerde of aparte
overdekte fietsenstallingen. Dit past in het beleid om de stations zo
optimaal mogelijk uit te rusten op het vlak van intermodaliteit.
Planning van de werkzaamheden
De werkzaamheden aan de verschillende stations en stopplaatsen zullen
gefaseerd en volgens een strikte planning verlopen om de eventuele
hinder voor de treinreizigers zoveel mogelijk te beperken. Het betreft
enerzijds perronwerken (vloerbedekking, beschutte zone, wachthuisjes,
verlichting, sonorisatie, ) en anderzijds omgevingswerken voor de
glazed boxes, de overkappingen en de fietsluifels. De werkzaamheden
vinden plaats tussen begin augustus 2008 en november 2009. Ook de
stopplaats Haren-Zuid zal in diezelfde periode of aansluitend er op
volledig worden vernieuwd.
Gedurende de periode van de werkzaamheden zullen, om de exploitatie en
veiligheid van het treinverkeer te kunnen garanderen, een gedeelte van
de perronwerken ook s nachts worden uitgevoerd. De buurtbewoners van
de betrokken stopplaatsen en stations zullen tijdig van de geplande
nachtwerken op de hoogte worden gebracht en Infrabel zal het nodige
doen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
De stopplaats Diegem komt als eerste aan bod. Door de
vernieuwingswerken zal de onderdoorgang kant Diegem omwille van
veiligheidsredenen tijdelijk worden afgesloten vanaf woensdag 6 tot en
met zondag 31 augustus 2008. De perrons zullen steeds bereikbaar
blijven via de onderdoorgang kant Kleetlaan.
Investering van 21,8 miljoen euro in moderne onthaalinfrastructuur
De totale investering in de vernieuwing van deze stations en
stopplaatsen bedraagt 21,8 miljoen euro. Infrabel neemt hiervan 16,4
miljoen euro voor zijn rekening, de NMBS-Holding 5,4 miljoen euro. De
werkzaamheden worden gecoördineerd door TUC RAIL, het studie- en
adviesbureau van Infrabel. Dit gebeurt in overleg met de ontwerper van
het project: Eurostation, het studiebureau voor stationsprojecten van
de NMBS-Holding. De verantwoordelijke aannemer is CEI-De Meyer.
De modernisering van deze stations en stopplaatsen maakt deel uit van
het GEN dat als doel heeft om tegen 2016 de capaciteit op de
belangrijkste spoorassen te verhogen en de mobiliteit in een straal
van 30 km rond Brussel verder te verbeteren. Tegelijkertijd zullen ook
meer dan 120 stations en stopplaatsen worden aangepast of vernieuwd.
De werkzaamheden op de spoorlijn Brussel Leuven maken hiervan deel uit
en passen in de strategie voor een stapsgewijze verbetering van de
onthaalinfrastructuur in de stations en stopplaatsen op het ganse
Belgische spoorwegnet.
Voor meer informatie over deze werken kunnen omwonenden altijd contact
opnemen met de Cel Buurtbewoners van Infrabel op het gratis nummer
0800 55 000 (elke dag van 7u tot 22u) of via het emailadres
info.projecten@infrabel.be
NMBS