Unilever start corporate campagne in Benelux
07/08/2008 : Unilever start zowel in België als in Nederland tijdens
de Olympische Spelen in Beijing een campagne waarin het Unilever-merk
centraal staat.
Uitgangspunt zijn de partnerships die Unilever in beide landen heeft
met de olympische organisaties BOIC en NOC*NSF. De campagnes zijn
gericht op het vergroten van Unilevers zichtbaarheid als onderneming
voor de consument en het verder communiceren van haar
vitaliteitsmissie. Dat laatste doet zij door inzicht te verschaffen in
de producten en merken die Unilever voert en bekendheid te geven aan
de partnerships die Unilever in beide landen heeft met de olympische
comités. In België zal het Unilever-merk tijdens de Olympische Spelen
te zien zijn in krantenadvertenties. In Nederland zal het merk rond de
uitzendingen van de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen op de
Publieke Omroep te zien zijn op televisie en via digitale media.
De beide campagnes passen in Unilevers streven om - na de lancering
van de vitaliteitsmissie en het nieuwe corporate logo in 2004 en het
plaatsen van het Unilever-logo op alle productverpakkingen - een
volgende stap te zetten om de bekendheid van haar bedrijfsnaam, logo
en activiteiten in beide landen te vergroten. Deze stap kan worden
gezien als de aanzet tot een grotere zichtbaarheid van het
Unilever-merk in de toekomst.
De officiële start van de Olympische Spelen markeert tegelijkertijd de
start van de campagnes in België en Nederland, waarvoor Grey Amsterdam
als bureau is geselecteerd.
België
In België wordt gedurende de Olympische Spelen een aantal advertenties
geplaatst in dagbladen in beide taalgebieden. In deze uitingen,
waarvan de eerste op 9 augustus verschijnt, worden op speelse wijze
combinaties getoond van voorwerpen die zijn gerelateerd aan zowel de
Olympische Spelen als Unilever. Op die manier wordt informatie gegeven
over de productcategorieën waarin Unilever actief is en wordt de
overeenkomst beklemtoond tussen Unilever als bedrijf dat vitaliteit
toevoegt aan het leven, en sport. De slogan `Unilever. Supporter van
ons Olympisch team en haar fans' legt de link tussen Unilever en haar
merken en medewerkers, de olympische ploeg en de supporters. De
advertenties tonen tevens de logo's van een aantal belangrijke
Unilever-merken in België.
Nederland
In Nederland, waar Unilever een contract heeft gesloten met NOS/STER,
is het Unilever-merk een van de merken die rond de Spelen te zien
zullen zijn via billboards en breakbumpers bij televisie-uitzendingen
van de NOS en bij live-stream uitzendingen van de NOS op internet.
Hiervoor zijn verschillende creatieve concepten ontwikkeld die
eveneens een link leggen tussen de productcategorieën waarin Unilever
actief is en olympische sporten.
In deze uitingen wordt de overeenkomst benadrukt tussen bewegingen die
door topsporters worden gemaakt tijdens de Olympische Spelen en
bewegingen die worden gemaakt tijdens het gebruik van
Unilever-producten. Ook hier legt de slogan `Unilever. Supporter van
ons Olympisch team en haar fans' de link tussen Unilever en haar
merken en medewerkers, de olympische ploeg en de supporters. Ook wordt
een aantal consumentenmerken van Unilever in Nederland getoond. De
digitale uitingen benadrukken op luchtige wijze de overeenkomst tussen
olympische topsport en Unilever-producten. Naast het Unilever-merk
zullen ook de consumentenmerken Conimex en Rexona tijdens de
Olympische Spelen prominent zichtbaar zijn. De campagnes rond deze
merken en het Unilever-merk zijn onderdeel van het
samenwerkingsverband van twee jaar dat STER en Unilever op 15 mei jl.
aankondigden. Deze samenwerking biedt Unilever sterke mogelijkheden
voor het realiseren van haar merkdoelstellingen.
Unilever en haar vitaliteitsmissie
Unilevers missie is het toevoegen van vitaliteit aan het leven.
Unilever voorziet in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en
persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te
voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. En dat is
nu precies wat sport ook doet. Het is een van de redenen waarom
Unilever in de Benelux partnerships is aangegaan met de beide
olympische comités. Unilever en het Nederlandse NOC*NSF (Nationaal
Olympisch Comite*Nederlandse Sport Federatie) sloten in augustus 2005
een contract waarmee Unilever een van de zes Partners in Sport van
NOC*NSF werd. Twee jaar later, in 2007, werd Unilever in België
partner van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC). Zo
ondersteunt Unilever in de Benelux beide sportkoepels en daarmee de
ontwikkeling van de top- en breedtesport in België en Nederland. In
beide landen worden de partnerships onder meer gebruikt om unieke
voorstellen te kunnen doen aan de handel en om de bekendheid van de
consumentenmerken te vergroten. Ook zijn diverse activatieprogramma's
voor de eigen medewerkers opgestart.