04.08.08: Kerkrade verbetert dienstverlening Sociale Zaken
Vanaf 1 augustus vullen de ruim 1600 bijstandgerechtigden in de
gemeente Kerkrade alleen nog maar een formulier in als er iets in hun
persoonlijke situatie verandert dat van invloed kan zijn op hun
uitkering. Tot dat moment waren de cliënten verplicht om maandelijks
een zogenaamd rechtmatigheidsformulier (RMF) in te vullen.
"Dit is een forse verbeteringsslag en biedt voor alle partijen vele
voordelen" zegt verantwoordelijk wethouder Hans Bosch. "De afdeling
Sociale Zaken en Werkgelegenheid krijgt steeds meer mogelijkheden om
de gegevens via andere kanalen te achterhalen. Het vaak onnodig
maandelijks invullen van formulieren is vervelend voor de
bijstandsgerechtigden. Met de nieuwe werkwijze doen we wel een extra
beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. Zij moeten immers nu het
initiatief nemen als er iets verandert. Voor de organisatie betekent
dit veel minder administratie waardoor we onze tijd aan andere
activiteiten kunnen besteden zoals werkgelegenheidsprojecten".
Digitaal klantdossier
Het afschaffen van het maandelijks inleveren van het RMF is slechts
een onderdeel van het klantgerichter en efficiënter werken van de
afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Cliënten kunnen bijvoorbeeld een deel van de gegevens, ook zelf
bekijken via internet, in een eigen Digitaal Klantdossier. Het enige
dat men daarvoor nodig heeft, is een computer met internetaansluiting
en een DigiD (de persoonlijke inlogcode bij de overheid).
Het Digitaal Klantdossier is een persoonlijk elektronisch dossier
waarin belangrijke gegevens staan die bij de sociale dienst bekend
zijn. Denk bijvoorbeeld aan naam- en adresgegevens, de eventuele
uitkering en gevolgde opleidingen.
De huidige versie van het Digitaal Klantdossier is nog maar het begin.
In de toekomst zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties
worden getoond, zoals de Sociale Verzekeringsbank, de
Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. Bovendien kan men in de
toekomst ook internet-werkbriefjes inleveren en bijzondere bijstand
aanvragen. Kortom, de mogelijkheden van het Digitaal Klantdossier
zullen toenemen en de volledigheid en actualiteit van gegevens zal
verder verbeteren.
De nieuwe regels
Bijstandsgerechtigden krijgen vanaf augustus een of meerdere
inkomstenwijzigingsformulieren die men alleen moet inleveren op het
moment dat er in hun situatie een of meerdere wijzigingen plaats
vinden. Op deze inkomstenwijzigingsformulieren staan minder vragen dan
op het nu nog bekende RMF. Op het moment dat de cliënt een
inkomstenwijzigingsformulier instuurt, ontvangt hij of zij een nieuw
formulier. Zo lang er niets in verandert, hoeft men niets te doen.
Maar wanneer er wel iets verandert, bijvoorbeeld inkomen of als er
iemand van het gezin vertrekt, moet men het wijzigingsformulier
invullen en samen met de bijbehorende bewijsstukken naar de gemeente
sturen.
De gemeente controleert de nieuwe gegevens en past deze aan in het
systeem. De klant krijgt dan een nieuw wijzigingsformulier met
daarop de nieuwe gegevens.
Gemeente Kerkrade