KPN stopt met teksttelefoonservice
Den Haag, 1-8-08
KPN heeft besloten om de teksttelefoonservice, ook wel bekend als
Teleplus, vanaf 1 augustus te sluiten tussen 22.00 's avonds en 07.00
uur 's ochtends. De dienst voor doven en slechthorenden wordt in deze
uren namelijk nog slechts sporadisch gebruikt.
Voor noodgevallen kunnen doven en slechthorenden in de nachtelijke
uren gebruik blijven maken van de speciale ingang op het noodnummer
112 via 0800-8112.
De teksttelefoonservice van KPN zal 7 dagen per week van 7.00 uur 's
ochtends tot 22.00 uur 's avonds open blijven. In de praktijk betreft
dit 99% van alle aangevraagde gesprekken.
Teksttelefoonservice van KPN bestaat al 25 jaar. De dienst stelt dove
teksttelefoongebruikers in staat om via een bemiddelaar te telefoneren
met horende personen en vice versa. Een medewerker van KPN vertaalt
dan de getypte tekst naar gesproken tekst en andersom.
Door de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen als internet heeft KPN
besloten de bestaande dienst te moderniseren. Hiertoe is enkele
maanden geleden overleg gestart met betrokken belangenorganisaties
voor doven en slechthorenden.
Aanleiding voor de modernisering zijn de hoge exploitatiekosten, de
instabiliteit van het huidige technische platform als gevolg van
veroudering en het teruglopend gebruik van de dienst.
KPN onderkent de gevoeligheid van het onderwerp voor de doelgroep en
zal zich blijven inzetten om deze doelgroep te voorzien van
communicatiemiddelen. KPN streeft er dan ook naar de modernisering in
overleg met de betrokken belangenorganisaties nog dit jaar te
voltooien, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft.
KPN NV