Gemeente Abcoude
Hulpbehoefende Abcoudenaren tevreden over uitvoering WMO
In Abcoude en de omliggende gemeenten, verenigd in Samenwerking
Utrecht West (SUW) heerst grote tevredenheid over de manier waarop de
gemeenten de zorg voor huishoudelijke hulp aan zorgbehoevenden hebben
aangepakt. Dit is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere
delen van Nederland.
Onderzoek
Het onderzoek richtte zich op de hulp in de huishouding, de
gemeentelijke Wmo-voorzieningen (bv. vervoer op maat, aanpassingen aan
de woning e.d.), en maatschappelijke ondersteuning. Uit eerder
onderzoek was bekend wat de klanten van de dienstverlening dachten
voordat de Wmo werd ingevoerd. De vraag was in hoeverre de Wmo daarin
verandering had aangebracht.
Vaste hulp scoort
Uit het onderzoek blijkt dat klanten over het algemeen tevreden tot
zeer tevreden zijn over de dienstverlening. Dit geldt zeker voor de
hulp in de huishouding: bijna 90% van de klanten is hierover tevreden
tot zeer tevreden. Mensen vinden het bij huishoudelijke hulp heel
belangrijk dat zij een vaste hulp hebben. De gemeenten en aanbieders
begrijpen dit heel goed en proberen dit zo veel mogelijk te
realiseren, maar de kwaliteit van de zorg en het voorkomen van lange
wachtlijsten krijgt prioriteit.
Vervoer en aanvraagtijd
Mindere scores worden behaald op de vervoersvoorzieningen en de
doorlooptijden van aanvragen. Op een vijfpuntsschaal ( van zeer
tevreden tot zeer ontevreden) scoorden deze neutraal tot niet
tevreden. De gemeentelijke Wmo-loketten scoren neutraal. Dit is een
prestatie als je bedenkt dat dit voor de gemeenten grotendeels een
nieuwe taak is. Uit het onderzoek blijkt dat vrijwel alle klanten
vinden dat duidelijk is bij welke instantie de voorziening aangevraagd
kan worden. Ook in het proces na de aanvraag, geven de cliënten aan in
grote mate tevreden te zijn over het verloop van de procedure, het
contact en de informatievoorziening.
Tevreden klanten
De organisaties zelf hebben de invoering van de Wmo als moeilijk
ervaren, maar hiervan blijkt niets uit het klant
tevredenheidonderzoek. Ten opzichte van de situatie voor de Wmo is de
tevredenheid nagenoeg ongewijzigd. Opvallend, omdat dit in andere
regios wel anders is. De regio Utrecht- West doet het dus goed. De
aanbevelingen betreffen vooral het inkorten van de proceduretijd
tussen goedkeuring en levering van een voorziening. Het
onderzoeksrapport is na te lezen op
www.samenwerkingutrechtwest.nl/publicaties
---
31 juli 2008
Banner zorg en overlast
Burgerjaarverslag2007