Gemeente Abcoude


Hulpbehoefende Abcoudenaren tevreden over uitvoering WMO

In Abcoude en de omliggende gemeenten, verenigd in Samenwerking Utrecht West (SUW) heerst grote tevredenheid over de manier waarop de gemeenten de zorg voor huishoudelijke hulp aan zorgbehoevenden hebben aangepakt. Dit is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere delen van Nederland.

Onderzoek Het onderzoek richtte zich op de hulp in de huishouding, de gemeentelijke Wmo-voorzieningen (bv. vervoer op maat, aanpassingen aan de woning e.d.), en maatschappelijke ondersteuning. Uit eerder onderzoek was bekend wat de klanten van de dienstverlening dachten voordat de Wmo werd ingevoerd. De vraag was in hoeverre de Wmo daarin verandering had aangebracht.

Vaste hulp scoort Uit het onderzoek blijkt dat klanten over het algemeen tevreden tot zeer tevreden zijn over de dienstverlening. Dit geldt zeker voor de hulp in de huishouding: bijna 90% van de klanten is hierover tevreden tot zeer tevreden. Mensen vinden het bij huishoudelijke hulp heel belangrijk dat zij een vaste hulp hebben. De gemeenten en aanbieders begrijpen dit heel goed en proberen dit zo veel mogelijk te realiseren, maar de kwaliteit van de zorg en het voorkomen van lange wachtlijsten krijgt prioriteit.

Vervoer en aanvraagtijd Mindere scores worden behaald op de vervoersvoorzieningen en de doorlooptijden van aanvragen. Op een vijfpuntsschaal ( van zeer tevreden tot zeer ontevreden) scoorden deze neutraal tot niet tevreden. De gemeentelijke Wmo-loketten scoren neutraal. Dit is een prestatie als je bedenkt dat dit voor de gemeenten grotendeels een nieuwe taak is. Uit het onderzoek blijkt dat vrijwel alle klanten vinden dat duidelijk is bij welke instantie de voorziening aangevraagd kan worden. Ook in het proces na de aanvraag, geven de cliënten aan in grote mate tevreden te zijn over het verloop van de procedure, het contact en de informatievoorziening.

Tevreden klanten De organisaties zelf hebben de invoering van de Wmo als moeilijk ervaren, maar hiervan blijkt niets uit het klant tevredenheidonderzoek. Ten opzichte van de situatie voor de Wmo is de tevredenheid nagenoeg ongewijzigd. Opvallend, omdat dit in andere regios wel anders is. De regio Utrecht- West doet het dus goed. De aanbevelingen betreffen vooral het inkorten van de proceduretijd tussen goedkeuring en levering van een voorziening. Het onderzoeksrapport is na te lezen op www.samenwerkingutrechtwest.nl/publicaties
---

31 juli 2008 Banner zorg en overlast Burgerjaarverslag2007