VNG: Duidelijkheid voor kansrijke aanpak jongeren!
31.07.2008
Overlast veroorzaakt door jongeren kan aangepakt worden door
persoonsgericht te werken. Alle betrokken partijen, zoals gemeente,
politie, OM, reclassering en bureau jeugdzorg werken samen om
individuele gevallen van overlast gevende jongeren aan te pakken. Zij
concentreren zich, onder regie van de gemeenten, aan dezelfde tafel op
1 geval om zo een integrale en ketengerichte aanpak mogelijk te maken,
de persoonsgebonden aanpak.
Het doel is de individuele jongere weer op het rechte pad te brengen
en te houden, niet alleen door begeleiding maar ook door bij terugval
meteen strafrechtelijk op te treden. Er wordt duidelijk gemaakt dat
wangedrag niet wordt geaccepteerd. Naast repressieve maatregelen wordt
een opleiding aangeboden, huisvesting geregeld en begeleiding
georganiseerd met als doel het weer op de rails krijgen van hun leven.
Deze aanpak wordt samengebracht in een Veiligheidshuis, een lokaal
samenwerkingsverband onder regie van de gemeenten.
Veiligheidshuizen zijn er in soorten en maten en steeds meer gemeenten
richten een Veiligheidshuis op. Dit omdat het hierdoor goed mogelijk
is tot een sluitende aanpak van problemen te komen. Ten aanzien van
geweld achter de voordeur, veelplegers en jeugd worden preventie,
repressie en overlast door jeugd worden preventie, repressie en zorg
samengebracht.
De formule blijkt te werken en de aanpak is zeer kansrijk. Het levert
voor alle partijen winst op. Informatie wordt snel gedeeld, de lijnen
zijn kort, voorkomen wordt dat verschillende hulpverleners langs
elkaar heen werken en de jongeren worden niet meer zo snel uit het oog
verloren. Daarom heeft het Rijk besloten een landelijk dekkend systeem
van Veiligheidshuizen in te voeren. In dit kader heeft de VNG een
verkennende quick scan laten doen door het COT over Veiligheidshuizen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er bij gemeenten veel vragen
leven over de financiering en over de invulling van de regierol.
Om deze kans nu ten volle te kunnen benutten is het noodzakelijk dat:
* er structurele financiering beschikbaar komt voor de
Veiligheidshuizen onder regie van de gemeenten
* het Rijk zich wat betreft de financiering niet uitsluitend op de
G31 richt
* er voldoende inzet wordt getoond vanuit het Rijk om alle gemeenten
te betrekken
* financiering voor Veiligheidshuizen niet langer via het OM loopt
maar via gemeenten. Dit omdat gemeenten, die zelf nu ook al
Veiligheidshuizen meefinancieren, vanaf 2009 ook formeel, de
regierol hebben in het lokale integrale veiligheidsbeleid.
Door aan deze voorwaarden te voldoen, geeft het Rijk gemeenten een
effectief instrument om overlast tegen te gaan en een kansrijke aanpak
om iedereen mee te laten doen aan de samenleving.
Den Haag, 29 juli 2008
Vereniging Nederlandse Gemeenten