Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG: Duidelijkheid voor kansrijke aanpak jongeren!

31.07.2008

Overlast veroorzaakt door jongeren kan aangepakt worden door persoonsgericht te werken. Alle betrokken partijen, zoals gemeente, politie, OM, reclassering en bureau jeugdzorg werken samen om individuele gevallen van overlast gevende jongeren aan te pakken. Zij concentreren zich, onder regie van de gemeenten, aan dezelfde tafel op
1 geval om zo een integrale en ketengerichte aanpak mogelijk te maken, de persoonsgebonden aanpak.

Het doel is de individuele jongere weer op het rechte pad te brengen en te houden, niet alleen door begeleiding maar ook door bij terugval meteen strafrechtelijk op te treden. Er wordt duidelijk gemaakt dat wangedrag niet wordt geaccepteerd. Naast repressieve maatregelen wordt een opleiding aangeboden, huisvesting geregeld en begeleiding georganiseerd met als doel het weer op de rails krijgen van hun leven. Deze aanpak wordt samengebracht in een Veiligheidshuis, een lokaal samenwerkingsverband onder regie van de gemeenten.

Veiligheidshuizen zijn er in soorten en maten en steeds meer gemeenten richten een Veiligheidshuis op. Dit omdat het hierdoor goed mogelijk is tot een sluitende aanpak van problemen te komen. Ten aanzien van geweld achter de voordeur, veelplegers en jeugd worden preventie, repressie en overlast door jeugd worden preventie, repressie en zorg samengebracht.

De formule blijkt te werken en de aanpak is zeer kansrijk. Het levert voor alle partijen winst op. Informatie wordt snel gedeeld, de lijnen zijn kort, voorkomen wordt dat verschillende hulpverleners langs elkaar heen werken en de jongeren worden niet meer zo snel uit het oog verloren. Daarom heeft het Rijk besloten een landelijk dekkend systeem van Veiligheidshuizen in te voeren. In dit kader heeft de VNG een verkennende quick scan laten doen door het COT over Veiligheidshuizen. Uit het onderzoek komt naar voren dat er bij gemeenten veel vragen leven over de financiering en over de invulling van de regierol.

Om deze kans nu ten volle te kunnen benutten is het noodzakelijk dat:
* er structurele financiering beschikbaar komt voor de Veiligheidshuizen onder regie van de gemeenten
* het Rijk zich wat betreft de financiering niet uitsluitend op de G31 richt

* er voldoende inzet wordt getoond vanuit het Rijk om alle gemeenten te betrekken

* financiering voor Veiligheidshuizen niet langer via het OM loopt maar via gemeenten. Dit omdat gemeenten, die zelf nu ook al Veiligheidshuizen meefinancieren, vanaf 2009 ook formeel, de regierol hebben in het lokale integrale veiligheidsbeleid.

Door aan deze voorwaarden te voldoen, geeft het Rijk gemeenten een effectief instrument om overlast tegen te gaan en een kansrijke aanpak om iedereen mee te laten doen aan de samenleving.

Den Haag, 29 juli 2008