Ingezonden persbericht


Datum: Amsterdam, 31 juli 2008

Mobiele campagnes bewijzen hun waarde


- Eerste reclame effect onderzoek ilse media op de mobiele telefoon -

Ilse media heeft in samenwerking met MeMo² voor de NS een mobiel tracking onderzoek uitgevoerd onder gebruikers van mobiel internet op Mobiel.nu.nl naar onder andere reclameherkenning en -waardering. Ruim driekwart van de respondenten staat positief of neutraal tegenover advertenties op mobiele websites.

"Dit is het eerste onderzoek dat wij op de mobiele telefoon hebben laten uitvoeren", zegt Erik Rovers, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mobiele sites bij ilse media. "Er zijn wel eerder onderzoeken gedaan naar mobiel internet, maar deze zijn nooit op de mobiele telefoon zelf uitgevoerd. Opvallend is de hoge respons, bijna 400 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld, op de in totaal twaalf vragen die de respondenten op hun mobiel hebben beantwoord. Dit toont aan dat mobiel internet een interactief medium optima forma is", aldus Rovers.

Resultaten
Opvallende resultaten van het onderzoek zijn de relatief hoge reclameherkenning (66%) van de mobiele NS-banners, de bekendheid (67%) en de gebruiksfrequentie (52%) van de mobiele reisplanner van de NS onder gebruikers van mobiel internet. Ook toont het onderzoek aan dat ruim 80% van de respondenten niet negatief tegenover advertenties op mobiele websites staat. De voornaamste reden die de respondenten hiervoor aangeven is de relevantie, de advertenties kunnen interessante aanbiedingen bevatten. Ook wat betreft trafficdoelstellingen lijkt reclame op de mobiel effectief te zijn. Het klikpercentage op de mobiele banners blijkt driemaal hoger dan de CTR van een 'gewone' online campagne.

Innovatief
Rovers: "Reclame op de mobiel is innovatief. Daarnaast heeft het een hoge attentiewaarde en daarmee een hoge herkenning. Dat ook de waardering hoog is, mits de boodschap relevant, maakt het mobiele internet nog interessanter voor adverteerders."

Marcel Vogels, managing partner MeMo²: "Mobiel internet is een markt die nog te vaak wordt onderschat. Met name de jonge en mannelijke gebruikers lijken de nieuwe technologie, mobiel internet, massaal te omarmen. Ik voorzie dat steeds meer mensen van dergelijke technologie gebruik gaan maken, mede door de komst van de iPhone, het groeiende aantal mobiele internetsites en de aantrekkelijke aanbiedingen van de telecomproviders. Wellicht dat dit onderzoek adverteerders kan attenderen op de voordelen van deze innovatieve manier van adverteren."

Ilse media bereikt met haar mobiele netwerk 350.000 unieke gebruikers van mobiel internet per maand. Het mobiele netwerk van ilse media, Sanoma Uitgevers en SMM bestaat uit: Mobiel.nu.nl, Startpagina.mobi, Mobiel.kieskeurig.nl, Web-log.mobi, Mobiel.fancy.nl, Mobiel.horoscooponline.nl, Mobiel.viva.nl, Receptvandedag.mobi, Mobiel.autoweek.nl, Mobiel.voetbalnext.nl en Mobiel.belegger.nl.

Dit onderzoek is een samenwerking van: ilse media, MeMo², de NS en Reddion.

VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van 160 websites, waaronder Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca 80 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de vrouwen- en woonsites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Het hele ilse media netwerk heeft per maand meer dan een miljard pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2007 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 539,8 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl

Over MeMo²
MeMo² is een onafhankelijk Nederlands onderzoeks- en consultingbureau. MeMo² houdt zich met name bezig met het meten van de effectiviteit van online- en crossmediale reclame uitingen. Zelfontwikkelde modellen en methodes en continu veldwerk staan centraal in de werkwijze van het bureau. MeMo² werkt samen met adverteerders, media -en reclamebureaus, exploitanten van advertentienetwerken en uitgevers. Klanten zijn onder andere ABN AMRO, Achmea, Getronics PinkRoccade, KNVB, Sanoma, ilse media, Kobalt, Unilever, Clockwork, WebAds, FD Mediagroep, VNU, Philips en LogicaCMG. MeMo² is opgericht in 2004 en gevestigd in Amsterdam.

Meer informatie over MeMo²: www.memo2.nl