Persbericht
Meerderheid consumenten en adverteerders voor samenvoeging De Telefoongids en Gouden Gids
Amsterdam, 31 juli 2008 - Een ruime meerderheid van zowel de Nederlandse consumenten als adverteerders is voorstander van het samengaan van de diensten van De Telefoongids en Gouden Gids. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau TNS NIPO in opdracht van De Telefoongids onder zowel consumenten als adverteerders.
Het samengaan van De Telefoongids en Truvo Nederland (uitgever van Gouden Gids) wordt beschouwd als een belangrijke voorwaarde om de sterke en groeiende concurrentie met online alternatieven als Google, Marktplaats en verticale zoekmachines aan te gaan. Het voordeel voor consumenten bij deze samenvoeging is dat ze profijt zullen hebben van een beter aanbod aan diensten en relevante gegevens, terwijl adverteerders van een beter rendement op hun investering zullen profiteren door een hoger bereik. 91% Van de adverteerders en 85% van de onderzochte consumenten in dit onderzoek staan volgens de gegevens van TNS NIPO positief of neutraal tegenover de beoogde samenvoeging.
Het opzoeken van bedrijfsinformatie via het Internet is de afgelopen jaren sterk gegroeid en zal in de toekomst alleen nog maar verder toenemen. Nederland loopt daarbij wereldwijd voorop. Het TNS NIPO onderzoek wijst uit dat driekwart van de Nederlanders gebruik maakt van het Internet voor het opzoeken van bedrijfsinformatie. Veel consumenten gebruiken daarvoor onder meer de zoekmachine Google.
Eind vorig jaar maakte European Directories, de uitgever van De Telefoongids, bekend de Nederlandse activiteiten van branchegenoot Truvo Nederland, de uitgever van Gouden Gids, over te willen nemen.
"De lokale zoek- en advertentiemarkt zijn vergeleken met slechts een aantal jaren geleden volledig veranderd. Door de ontwikkeling van Internet is het zoekgedrag van de consumenten snel verschoven van print naar online. De concurrentie is vooral sterk geworden in online, waarbij zowel nieuwe als bestaande Internetbedrijven actief zijn geworden op de lokale zoek- en advertentiemarkt. Door de activiteiten van De Telefoongids en Truvo Nederland te combineren kunnen zowel consumenten als adverteerders profiteren van het schaalvoordeel en verbeterde zoekmogelijkheden. Dergelijke verbeteringen zullen bijdragen aan het succes op lange termijn en maken het effectiever om met internationale online bedrijven te concurreren. De concurrentie zal daarmee toenemen, niet afnemen. De combinatie zal verdere investeringen in online producten en de diensten mogelijk maken. Dit zal leiden tot nieuwe mogelijkheden voor adverteerders om hun doelgroepen te bereiken en het zoeken naar lokale bedrijfsgegevens voor consumenten verbeteren", aldus Cornel Riklin, Group CEO European Directories.
European Directories en Truvo werken op dit moment nauw samen met de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) in het kader van de voorgenomen samenvoeging van De Telefoongids en Gouden Gids. De NMa zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar een definitieve uitspraak doen. Bij de NMa is van de in totaal 250.000 adverteerders in beide gidsen geen enkele klacht binnengekomen over de beoogde samenwerking.
###
Over De Telefoongids
De Telefoongids Holding bestaat uit meerdere business units en merken, waaronder De Telefoongids BV, Suurland Outdoor BV, City & Tourist Promotions BV (gemeentegidsen), LokaalTotaal (lokale gidsen) en Multi Response Media BV (affiliate marketing). Het hoofdkantoor van De Telefoongids BV is gevestigd in Amsterdam. De Telefoongids is de leading search company in Nederland. Naast de jaarlijkse uitgave van regiogidsen en lokale gidsen, die gratis worden verspreid onder huishoudens en bedrijven in Nederland, is De Telefoongids ook te raadplegen via;
* Multiscope 2008
**TNS-NIPO monitor 2007
Meer informatie over De Telefoongids is te vinden op:
Ingezonden persbericht