Unilever NV



INTERIM-FINANCIËLE RAPPORTAGE OVER HET EERSTE HALFJAAR T/M JUNI 2008

BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

Tweede kwartaal 2008 miljoen Halfjaar 2008 Stijging/(daling) Stijging/(daling) Actuele Actuele Constante Actuele Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen koersen koersen Voortgezette bedrijfsactiviteiten: 10 374 (1)% 6 % Omzet 19 945 (1)% 6 % 1 369 (5)% 3 % Bedrijfswinst 3 184 16 % 24 % 1 353 (4)% 4 % Winst vóór belastingen 3 135 14 % 21 %

Totale bedrijfsactiviteiten: 978 (19)% (12)% Nettowinst 2 385 5 % 10 % 0,32 (18)% (12)% Winst per aandeel (in euro's) 0,79 6 % 12 %

OPNIEUW GOEDE PRESTATIES ONDER UITDAGENDE OMSTANDIGHEDEN. VOORUITBLIK BEVESTIGD.

Financiële hoofdpunten van het halfjaar
· Groei van de onderliggende verkopen van 7,0% in het eerste halfjaar. · Brutowinstmarge van 16,0% in het eerste halfjaar, met een onderliggende verbetering van 0,4 procentpunt. · Winst per aandeel omhoog met 6%, of 12% tegen constante wisselkoersen. Het eerste kwartaal profiteerde van winsten uit desinvesteringen, terwijl het tweede kwartaal werd beïnvloed door hogere herstructureringskosten en een bijzonder laag belastingtarief vorig jaar.

Operationele hoofdpunten
· Groei over een brede linie in alle categorieën. · Aanhoudend sterke groei in opkomende landen, door zowel volume als prijsverhogingen. · Groei door prijsverhogingen in West-Europa en Noord-Amerika. · Hogere kosten gecompenseerd door resolute prijsmaatregelen en versnelde besparingen. Efficiencyprogramma's liggen op koers om dit jaar een besparing van 1 miljard op te leveren. · Verdere aanzienlijke vooruitgang met het desinvesteringsprogramma, waaronder de verkoop van Bertolli-olijfolie en de Noord-Amerikaanse wasmiddelenactiviteiten.


---

GROUP CHIEF EXECUTIVE

"In het eerste halfjaar hebben we goede prestaties laten zien onder uitdagende omstandigheden. We hebben een groei van de onderliggende verkopen gerealiseerd van 7% en een onderliggende verbetering van de winst- gevendheid, terwijl we onze concurrentiekracht hebben behouden. De inmiddels in ons bedrijf doorgevoerde veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we wendbaarder zijn en beter kunnen reageren op omstandigheden in de markt. We doen dat tegen de achtergrond van onze prioriteiten die gericht zijn op handhaven van onze concurrentiekracht, verbeteren van onze marges en selectief investeren om marktaandeel te winnen.

Vooruitkijkend zien we dat onze strategie impulsen geeft aan onze sterke merken, aan onze brede geografische aanwezigheid en aan onze producten die op verschillende prijsniveaus voorzien in dagelijkse behoeften. Ons innovatieprogramma richt zich op mogelijkheden in gezondheid en welzijn, het gebruik van superieure technologie en het snel introduceren in nieuwe markten. Dit is nog steeds de beste weg naar waardecreatie op lange termijn.

Voor dit jaar bevestigen we onze verwachting van groei boven onze doelstelling van 3-5%, met een onderliggende verbetering van de brutowinstmarge."

Patrick Cescau, Group Chief Executive 31 juli 2008


---

RESULTATEN UNILEVER TWEEDE KWARTAAL EN EERSTE HALFJAAR 2008

In de volgende toelichting geven we `groei van de onderliggende verkopen' (ook afgekort tot `groei') weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen, acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. We geven ook een toelichting op de trends in brutowinstmarges vóór verwerking van herstructureringen, desinvesteringen en overige posten (RDI's). Daarnaast gebruiken we de veranderingen in de `beschikbare vrije kasstroom' en het `rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS en zijn ook niet bedoeld ter vervanging van binnen deze grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, brutowinstmarge, winst, winst per aandeel en kasstroom. Zie ook de toelichting op de financiële overzichten onder 2. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op onze website: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.

Deze aankondiging bevat tevens Unilevers halfjaarverslag conform de Disclosure and Transparency Rules (DTR), zoals opgesteld door de Financial Services Authority in het Verenigd Koninkrijk (DTR 4.2 ­ Half-yearly financial reports). In deze context: (i) zijn de verkorte financiële overzichten te vinden op de pagina's 13 tot en met 22; (ii) bevatten de pagina's 1 tot en met 12 de interim-financiële rapportage; en (iii) zijn de verantwoordelijkheden van de leden van de raad van bestuur te vinden op pagina 23. Anders dan elders in het document reeds vermeld, hebben in de eerste zes maanden van het jaar geen materiële transacties plaatsgevonden met verbonden partijen.


1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET TWEEDE KWARTAAL EN EERSTE HALFJAAR

De groei van de onderliggende verkopen bedroeg in het tweede kwartaal 6,8%, wat het percentage voor het halfjaar naar 7,0% bracht. De prijzen stegen in het tweede kwartaal met 7,4% en met 6,1% in het eerste halfjaar. Europa groeide zowel in het kwartaal als in het halfjaar met 2,3%. De groei kwam volledig uit prijsverhogingen, waarbij volumes in het tweede kwartaal 2,9% lager waren. De lagere volumes zijn vooral het gevolg van lagere ijsverkopen en het verwachte omgekeerde effect van de extra verkopen aan het einde van het eerste kwartaal, vooruitlopend op prijsstijgingen en de invoering van nieuwe IT-systemen. Noord- en Zuid-Amerika heeft het momentum vastgehouden met een groei van 5,7% in het eerste halfjaar. Dit werd gerealiseerd tegen de achtergrond van een sterk halfjaar vorig jaar waarin het effect was verwerkt van extra verkopen vooruitlopend op de invoering van nieuwe IT-systemen in de Verenigde Staten in juni van dat jaar. In Latijns-Amerika is de groei versneld, zowel in waarde als volume, mede door goede prestaties in Brazilië. De groei in Azië Afrika trok verder aan tot 15,1% in het tweede kwartaal en is breed gedragen door alle landen met vrijwel overal dubbelcijferige stijgingen. Naast prijsverhogingen was er in het tweede kwartaal een robuuste volumegroei van 4,1%.
Wereldwijd groeiden alle categorieën met meer dan 5% in het eerste halfjaar. De uitgaven aan reclame en promoties ter ondersteuning van onze merken werden in het eerste halfjaar verhoogd met circa 100 miljoen tegen constante wisselkoersen. Door het voordeel van hogere verkopen, programma's ter verhoging van de media-efficiency en minder promotionele acties waren de uitgaven voor reclame en promoties als percentage van de omzet 0,7 procentpunt lager in het tweede kwartaal en 0,4 procentpunt lager in het eerste halfjaar.

De grondstofkosten stegen met ongeveer 600 miljoen in het tweede kwartaal en met ongeveer 1 miljard in het eerste halfjaar. Dit is gelijk aan 5,5 procentpunt van de omzet in het kwartaal en 4,8 procentpunt in het eerste halfjaar. Zowel prijsverhogingen als besparingen uit kostenverlagingsprogramma's werden gedurende het tweede kwartaal versneld doorgevoerd. Daardoor zijn we erin geslaagd een onderliggende verbetering van de brutowinstmarge te realiseren van 0,5 procentpunt in het kwartaal, wat de verbetering in het eerste halfjaar op 0,4 procentpunt bracht.


---


2. FINANCIËLE TOELICHTING

2.1 Omzet
De groei van de onderliggende verkopen in het tweede kwartaal bedroeg 6,8% en 7,0% in het eerste halfjaar. De euro is ten opzichte van veel andere valuta's sterker geworden en dit, samen met een klein netto-effect van acquisities en desinvesteringen, heeft geleid tot een omzet die 1,4% lager was in het tweede kwartaal en 0,5% lager in de eerste zes maanden.

2.2 Bedrijfswinst
De bedrijfswinst was 5% lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, dit als gevolg van een sterkere euro en een hoger niveau van herstructureringskosten. De brutowinstmarge bedroeg 13,2% en was daarmee 0,5 procentpunt lager dan vorig jaar. Vóór het effect van herstructureringen en desinvesteringen bedroeg de onderliggende verbetering 0,5 procentpunt.

De bedrijfswinst over het halfjaar was 16% hoger dan vorig jaar en de brutowinstmarge van 16,0% was 2,3 procentpunt hoger, beide opgestuwd door winsten uit desinvesteringen in het eerste kwartaal. Vóór herstructureringen en desinvesteringen bedroeg de onderliggende verbetering van de brutowinstmarge 0,4 procentpunt.

2.3 Financieringslasten en belastingen
De financieringslasten van nettoleningen in het kwartaal waren 16% lager dan vorig jaar en over de eerste zes maanden in lijn met vorig jaar.

Het effectieve belastingtarief bedroeg 28% in het tweede kwartaal en 25% in het eerste halfjaar. Vorig jaar was dit respectievelijk 19% en 20%, toen we in beide periodes profiteerden van een voordelige afwikkeling van belastingonderzoeken. In de eerste helft van dit jaar bedroeg het onderliggende belastingtarief, vóór herstructureringen en desinvesteringen, 26%. Voor het gehele jaar verwachten we een belastingtarief ­ op deze basis ­ van circa 25%.

2.4 Joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa Ons aandeel in de nettowinst uit joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa voor het tweede kwartaal was in lijn met dat van vorig jaar en bedroeg 39 miljoen. Voor het eerste halfjaar was dit 92 miljoen, 47 miljoen lager dan vorig jaar als gevolg van lagere eenmalige baten in het eerste kwartaal.

2.5 Nettowinst en winst per aandeel
De nettowinst in het tweede kwartaal was 19% lager dan vorig jaar, als gevolg van hogere herstructureringskosten, een laag belastingtarief in hetzelfde kwartaal vorig jaar en de sterkere euro.

De nettowinst in de eerste zes maanden was 5% hoger, met een voordeel door winsten uit desinvesteringen en een negatieve impact van de sterkere euro.

De winst per aandeel over de eerste zes maanden bedroeg 0,79. Dit was inclusief een nettowinst van 0,07 uit herstructureringen en desinvesteringen. Over dezelfde periode vorig jaar was dit 0,75 inclusief een verwaarloosbare netto-impact uit herstructureringen en desinvesteringen, en een voordeel door een bijzonder laag belastingtarief.

2.6 Inkoop van eigen aandelen
Eind juni hadden we 53,6 miljoen aandelen ingekocht voor een totaal aankoopbedrag van 1,1 miljard, als onderdeel van het geplande programma voor inkoop van eigen aandelen in 2008 van ten minste 1,5 miljard.

2.7 Kasstromen
De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 0,7 miljard lager dan vorig jaar. Dit werd in zijn geheel veroorzaakt door een stijging van het werkkapitaal in het eerste halfjaar, wat mede werd beïnvloed door het effect van hogere grondstofprijzen. Daarnaast waren er nog enkele tijdelijke factoren, waaronder de geplande opbouw van voorraden gedurende het veranderingsprogramma en seizoenseffecten. Het grotendeels eenmalige karakter van deze factoren, samen met een intensief programma voor werkkapitaalmanagement over al onze activiteiten heen, zal naar verwachting een sterk verbeterde kasstroom opleveren in het tweede halfjaar.

Herstructureringskosten waren licht hoger dan in het eerste halfjaar van 2007; dit werd echter meer dan tenietgedaan door lagere afdrachten aan pensioenfondsen en gunstige belastingkortingen.

Nettoinvesteringen in vaste activa waren ook licht hoger dan vorig jaar.


---

2.8 Balans
Het werkkapitaal is gestegen ten opzichte van haar gebruikelijk lage stand aan het begin van het jaar, in lijn met seizoenspatronen. De stijging werd versterkt door de factoren zoals hiervoor beschreven in de toelichting op de mutaties in de kasstromen.

De totale dekkingsgraad van de pensioenregelingen van de Groep is licht verbeterd, met een totale nettoverplichting van
1,0 miljard aan het eind van het halfjaar voor alle regelingen, een daling ten opzichte van 1,1 miljard aan het eind van 2007. De beleggingen zijn met 2,1 miljard afgenomen als gevolg van dalingen van aandelenmarkten en de waardevermeerdering van de euro ten opzichte van valuta's waarin beleggingen worden aangehouden. De verplichtingen daalden met 2,2 miljard, voornamelijk door hogere rekenrentes, gecorrigeerd voor hogere inflatie-aannames, en de waardevermeerdering van de euro.


---


3. OPERATIONEEL VERSLAG

3.1 Europa
Tweede kwartaal 2008 Halfjaar 2008 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2008 2007 Verandering verkopen 2008 2007 Verandering verkopen 4 017 4 041 (0,6) 2,3 Omzet ( miljoen) 7 511 7 585 (1,0) 2,3

12,9 13,8 Brutowinstmarge (%) 20,1 14,1 Na verwerking van (3,9) (1,7) 3,5 (1,5) RDI's* (%)
* Herstructureringen, desinvesteringen en overige posten

Groei
De groei van de onderliggende verkopen bedroeg 2,3%, in zowel het kwartaal als het halfjaar. Deze bleef enigszins achter bij de groei in onze markten.
Centraal- en Oost-Europa hield de groei van circa 10% vast, met in het tweede kwartaal opnieuw groei door volume en door prijsverhogingen. Vooral Rusland leverde een sterke bijdrage. West-Europa groeide in het tweede kwartaal met 1,4% en met 1,3% in het eerste halfjaar. Prijsverhogingen werden deels tenietgedaan door lagere volumes in ijs en het verwachte omgekeerde effect van de extra verkopen aan het eind van het eerste kwartaal vooruitlopend op prijsstijgingen en invoering van nieuwe IT-systemen. Duitsland groeide in het tweede kwartaal bescheiden, met een verbeterde prestatie in spreads na een zwak begin van het jaar. De Benelux had opnieuw een goed kwartaal, met aanhoudend sterke groei in Nederland in de meeste categorieën en herstel in België. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als Italië droegen culinaire producten en dressings bij aan een solide groei. De verkopen in Frankrijk en Spanje waren lager onder moeilijke omstandigheden; in beide landen hebben we licht marktaandeel verloren aan huismerken.

Innovatie
De extra-light mayonaise met scharreleieren van Hellmann's maakt deel uit van een promotiecampagne over het goede van mayonaise in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Gearomatiseerde sauzen van Rama zijn geïntroduceerd in Duitsland en Scandinavië. In thee hebben we de Rainforest Alliance-certificering verder uitgebouwd, het assortiment Lipton Linea-afslankthee uitgebreid en Lipton clear green gelanceerd, een nieuwe generatie gezonde thee. Een sterk programma in de regio voor Magnum-ijs omvatte de introductie van nieuwe `mini's' en de introductie in verschillende nieuwe landen van de nieuwe premiumvariant `Temptation'.

Een nieuw assortiment bodywash-producten en aftershave-balsems van Axe is geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk en de nieuwste mondiale bodyspray Axe dark temptation is overal in de regio gelanceerd. De nieuwe `upside-down' deodorants van Dove en Rexona combineren de zachtste roll-on ooit met minder verpakkings- materiaal. De geconcentreerde wasmiddelen Klein & krachtig worden in de gehele regio in de markt gezet onder onze `Vuil is goed'-wasmiddelenmerken. Zij bieden consumenten niet alleen gemak, maar hebben ook een duidelijk beter ecologisch profiel. In mondverzorging hebben we Signal white now op de markt gebracht, de eerste tandpasta die zorgt voor onmiddellijk wittere tanden.

Winstgevendheid
De brutowinstmarge in het eerste halfjaar van 20,1% was 6,0 procentpunt hoger dan vorig jaar, grotendeels als gevolg van winsten uit desinvesteringen. Vóór herstructureringen en desinvesteringen bedroeg de onderliggende verbetering van de marge 1,0 procentpunt. De brutomarges waren lager, omdat we kostenstijgingen in absolute bedragen hebben gecompenseerd, maar nog niet voldoende om het margepercentage vast te houden. Dit werd echter meer dan goedgemaakt door sterk lagere overheadkosten.


---

Versnelde verandering
Zoals eerder aangekondigd, is West-Europa nu een afzonderlijke regio met een nieuwe president, Doug Baillie. Dit stelt het management in staat zich volledig te concentreren op verbetering van de resultaten in deze regio. Centraal- en Oost- Europa valt nu onder de verantwoordelijkheid van Harish Manwani, president voor Azië Afrika. Dit weerspiegelt onze prioriteit om onze activiteiten in opkomende markten uit te breiden. Deze veranderingen zullen tot uitdrukking komen in de regionale uitsplitsing van Unilevers resultaten vanaf eind dit jaar.

In het tweede kwartaal voltooiden we de overgang naar één kantoor in Italië en kondigden we de rationalisatie aan van vier fabrieken en de oprichting van een nieuwe meerlandenorganisatie voor Centraal-Europa. De overgang naar één SAP-systeem voor deze regio is in volle gang; in driekwart van het bedrijf is dit inmiddels operationeel en het is de bedoeling het volledige programma eind dit jaar te hebben afgerond. In juli kondigden we de verkoop aan van de activiteiten van Bertolli-olijfolie en drie lokale olijfoliemerken in Italië.


---

3.2 Noord- en Zuid-Amerika
Tweede kwartaal 2008 Halfjaar 2008 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2008 2007 Verandering verkopen 2008 2007 Verandering verkopen 3 314 3 520 (5,8) 4,9 Omzet ( miljoen) 6 453 6 751 (4,4) 5,7

13,4 14,9 Brutowinstmarge (%) 13,7 14,6 Na verwerking van (1,3) (0,7) (1,0) (0,7) RDI's* (%)
* Herstructureringen, desinvesteringen en overige posten

Groei
We hielden de positieve trend in onze activiteiten vast, met in de eerste zes maanden een groei van de onderliggende verkopen van 5,7%, tegen een sterk eerste halfjaar vorig jaar door de extra aankopen vooruitlopend op invoering van een nieuw IT-systeem in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal vorig jaar. Dit drukte de groei in de totale regio in het tweede kwartaal met circa 2 procent.
In de Verenigde Staten komt al onze groei voort uit prijsverhogingen, waarbij consumentenvolumes lager zijn dan een jaar geleden. Vóór het effect van de invoering van een nieuw IT-systeem vorig jaar, waarvan het omgekeerde effect in juli vorig jaar zichtbaar werd, groeiden onze eigen verkopen in de Verenigde Staten met ongeveer 4%, zowel in het tweede kwartaal als de eerste zes maanden, licht beter dan de groei van de markt. Canada had een zwak tweede kwartaal.

In Latijns-Amerika groeiden we sterk in alle belangrijke landen, waarbij een groei van 13% in het tweede kwartaal leidde tot een groei van 11% in het halfjaar. Er waren goede prestaties in Brazilië en aanhoudend sterke groei in Mexico en elders.

Innovatie
In Brazilië en Argentinië hebben we nieuwe assortimenten Knorr-bouillons, -sauzen en -soepen geïntroduceerd, sterk op vitaliteit gericht en met gezonde ingrediënten. Onder het merk Hellmann's hebben we een mayonaise op basis van olijfolie gelanceerd in de Verenigde Staten en een nieuwe mayonaise met een mildere smaak op basis van melk in Brazilië en Mexico. De diepvriesmaaltijden van Bertolli in de Verenigde Staten zijn uitgebreid met een assortiment `mediterrane' schotels.
Het nieuwste Dove-assortiment `go fresh' is geïntroduceerd in de Verenigde Staten, alsmede een nieuwe variant, `sleek satin', met crèmige olie. Zoals ook in Europa, heeft Axe bodywash-producten gelanceerd, gericht op twintigplussers, evenals de nieuwe deodorant `dark temptation' met een innovatieve chocoladegeur. In wasmiddelen is de `Vuil is goed'- mix met verbeterde wasresultaten en langduriger frisheid geïntroduceerd in Latijns-Amerika, alsmede een variant van Surf met wasverzachter. Nieuwe varianten van driemaal geconcentreerde vloeibare wasmiddelen zijn gelanceerd in de Verenigde Staten.
Winstgevendheid
De brutowinstmarge over het eerste halfjaar bedroeg 13,7%; dit is 0,9 procentpunt lager dan vorig jaar. Vóór het effect van herstructureringen en desinvesteringen was er een onderliggende afname van de marge van 0,6 procentpunt. We hebben het effect van hogere grondstofkosten in absolute bedragen volledig gecompenseerd door een combinatie van besparingen en prijsverhogingen, maar dit was niet genoeg om het margepercentage vast te houden.

Versnelde verandering
Als onderdeel van het One Unilever-programma zijn de overgang naar één hoofdkantoor in Englewood Cliffs voor de Verenigde Staten en de sluiting van het kantoor in Greenwich afgerond. Tegelijkertijd zijn onze ijsactiviteiten in de Verenigde Staten en Canada geïntegreerd in de respectieve One Unilever-landenorganisaties. In Latijns-Amerika is het financiële shared-servicescentrum verkocht aan Capgemini. Ook hebben we de verkoop aangekondigd van olijfolie onder het merk Bertolli als onderdeel van een wereldwijde overeenkomst, en de verkoop van de Noord-Amerikaanse wasmiddelenactiviteiten.


---

3.3 Azië Afrika
Tweede kwartaal 2008 Halfjaar 2008 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2008 2007 Verandering verkopen 2008 2007 Verandering verkopen 3 043 2 965 2,7 15,1 Omzet ( miljoen) 5 981 5 718 4,6 14,7

13,3 12,2 Brutowinstmarge (%) 13,3 12,1 Na verwerking van (0,4) (0,5) (0,2) (0,6) RDI's* (%)
* Herstructureringen, desinvesteringen en overige posten

Groei
De groei van de onderliggende verkopen bedroeg 15,1% in het tweede kwartaal en 14,7% in het eerste halfjaar. Hoewel een groter deel van de groei voortkomt uit prijsverhogingen, bleven de volumes ook goed groeien, zij het in een iets lager tempo dan vorig jaar. Onze groei heeft nog steeds een zeer brede basis en ligt voor op de markt. Al onze topvijf-landen in opkomende markten in de regio en al onze categorieën groeiden met meer dan 10%.

In India droeg de categorie wasmiddelen in het bijzonder sterk bij, met een goede groei in alle drie van onze merken, die ieder gericht zijn op een andere inkomensgroep. De nieuwe wereldwijde Sunsilk-mix zorgt voor groter marktaandeel in India evenals elders in de regio. China heeft een groeitempo van meer dan 20% vastgehouden, grotendeels uit hogere volumes, waaronder de verdere uitbouw van Clear-shampoo. Indonesië liet een aanhoudend sterke opwaartse trend zien, vooral in persoonlijke verzorging en ijs. Turkije toonde opnieuw een goede, evenwichtige prestatie, de groei in Zuid-Afrika was echter volledig het gevolg van prijsverhogingen, met onveranderde volumes, grotendeels als gevolg van beperkingen in de toeleveringsketen.

Japan en Australië presteerden zwak in moeilijkere consumentenmarkten.

Innovatie

We hebben Lipton-thee met melk gelanceerd in een aantal nieuwe landen, evenals Lipton clear green theesoorten in Turkije en een aantal Arabische landen. Een sterk programma voor Cornetto-ijs omvat een nieuwe `choco disk'-variant en we hebben het assortiment Magnum `chocolate indulgence' geïntroduceerd in China en India. In Turkije hebben we Knorr `Eet kleur' maaltijdcomponenten gelanceerd en mayonaise in een knijpfles.

Rexona heeft de eerste stappen gezet om een deodorantmarkt in China op te bouwen. Nieuwe versies van Pond's crèmes tegen huidveroudering en crèmes om de huid lichter te maken zijn overal in de regio in de markt gezet, evenals het nieuwe mondiale Sunsilk-assortiment. Innovaties in wasmiddelen omvatten Surf `clean and fresh', Surf Excel zakjes met meerdere compartimenten, de verbeterde mondiale `Vuil is goed'-mix en geconcentreerde wasverzachters.

Winstgevendheid
De brutowinstmarge voor de eerste zes maanden bedroeg 13,3%; dit was 1,2 procentpunt hoger dan een jaar geleden. Vóór het effect van herstructureringen en desinvesteringen was er een onderliggende verbetering van 0,8 procentpunt. Besparingsprogramma's en prijsverhogingen hebben het effect van hogere grondstofkosten gecompenseerd en we profiteren van toegenomen schaalgrootte door de groei van de omzet.

Versnelde verandering
De overgang naar één SAP-systeem overal in de regio loopt volgens plan en we zijn bezig met de oprichting in Singapore van één toeleveringsorganisatie voor de regio.

In het tweede kwartaal hebben we de afstoting van ons palmoliebedrijf in Ivoorkust aangekondigd en de acquisitie van een wasmiddelenbedrijf in datzelfde land. We hebben eveneens de afstoting van Komili-olijfolie in Turkije aangekondigd. Beide transacties moeten nog worden goedgekeurd door de regelgevende instanties.

Centraal- en Oost-Europa zal worden aangestuurd als onderdeel van deze regio. Dit weerspiegelt de aandacht die wij geven aan het opbouwen van onze activiteiten in deze landen als onderdeel van Unilevers prioriteit om te groeien in opkomende markten. Deze wijziging zal tot uitdrukking komen in onze rapportage per bedrijfssegment vanaf eind dit jaar.


---

RISICOMANAGEMENT
Op de pagina's 14 tot en met 16 van het Jaarverslag en Jaarrekening 2007 hebben we onze visie gegeven op de voornaamste aspecten die een risico zouden kunnen betekenen voor onze bedrijfsvoering in 2008. Met betrekking tot onze resultaten over de tweede helft van het jaar, zijn de aard en potentiële impact van dergelijke risico's naar onze mening in grote lijnen ongewijzigd. Zoals verwacht, hebben de prijzen voor de grondstoffen die wij kopen een aanhoudend stijgende lijn laten zien in de eerste helft van het jaar. We zullen dit nauwlettend blijven volgen en hierop reageren via een combinatie van prijsmaatregelen en besparingsprogramma's. Daarnaast zou een verdere verzwakking van belangrijke economieën kunnen optreden. Hoewel de basisbehoeften van mensen aan voeding en hygiëne waarschijnlijk niet zullen veranderen, kunnen we te maken krijgen met een effect op onze markten wanneer individuele consumenten hun uitgavenpatroon gaan aanpassen. De risico's die dat met zich meebrengt, ondervangen wij door ervoor te zorgen dat onze merken concurrerend blijven door een juiste prijsstelling, marketingondersteuning en relevante innovaties binnen onze productportfolio over een breed spectrum van prijsniveaus.

OVERIGE INFORMATIE
Op 10 april 2008 heeft Unilever een schikking getroffen met Mars om alle claims van Mars met betrekking tot de distributie en verkoop van impulsijs door Unilever te beëindigen. Voorafgaand aan de schikking was Mars een aantal juridische procedures begonnen tegen Unilever in een aantal Europese jurisdicties. De schikking impliceert geen erkenning van aansprakelijkheid door Unilever.

In april 2008 heeft Unilever een verzoek ontvangen van the Office of Fair Trading in het Verenigd Koninkrijk waarin wordt gevraagd documenten te verschaffen in verband met een onderzoek naar mogelijke prijsafspraken voor kruidenierswaren. In juni 2008 is op dit verzoek geantwoord. Het is nog te vroeg om in te schatten of het onderzoek waarop het verzoek betrekking heeft zal leiden tot een Mededeling van punten van bezwaar gericht aan Unilever of haar dochter- ondernemingen.
In juni 2008 waren Unilever-vestigingen in België, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje het onderwerp van onaangekondigde inspecties door de Europese Commissie en/of nationale mededingingsautoriteiten. De inspecties hadden betrekking op de markten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Een verzoek om informatie met betrekking tot beweerdelijke activiteiten in strijd met het mededingingsrecht binnen de EEA (European Economic Area) werd vervolgens door Unilever ontvangen in juli 2008. Het is te vroeg om te kunnen inschatten of het onderzoek dat is opgestart zal leiden tot een Mededeling van punten van bezwaar gericht aan Unilever of haar dochterondernemingen.

WAARSCHUWING
Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikke - lingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomst- gerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandig heden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.


10

INLICHTINGEN
Media: Media Relations Team Beleggers: Investor Relations Team NL +31 10 217 4844 UK +44 20 7822 6830 investor.relations@unilever.com gerbert-van.genderen-stort@unilever.com
media-relations.rotterdam@unilever.com

UK +44 20 7822 6805 tim.johns@unilever.com
of: +44 20 7822 6010 trevor.gorin@unilever.com

Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp

De resultaten over het derde kwartaal 2008 en de interim-dividenden zullen worden bekendgemaakt op donderdag 30 oktober 2008.


---

VERKORTE FINANCIËLE OVERZICHTEN
WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

Tweede kwartaal miljoen Halfjaar Stijging/ Stijging/ 2008 2007 (daling) 2008 2007 (daling) Actuele Constante Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten:

10 374 10 526 (1)% 6 % Omzet 19 945 20 054 (1)% 6 %

1 369 1 443 (5)% 3 % Bedrijfswinst 3 184 2 745 16 % 24 % Na verwerking van: Herstructureringen, desinvesteringen en (212) (110) overige posten (zie onder 3) 181 (196)

(55) (70) Nettofinancieringslasten (141) (140) 27 44 Financieringsbaten 51 71 (114) (147) Financieringslasten (259) (278) 32 33 Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 67 67

Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van joint 30 30 ventures 74 57 Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van (1) 3 geassocieerde maatschappijen 8 51 10 6 Overige inkomsten uit vaste activa 10 31

1 353 1 412 (4)% 4 % Winst vóór belastingen 3 135 2 744 14 % 21 %

(375) (259) Belastingen (750) (539)

Nettowinst uit voortgezette 978 1 153 (15)% (8)% bedrijfsactiviteiten 2 385 2 205 8 % 14 %

Nettowinst/(-verlies) uit beëindigde ­ 54 bedrijfsactiviteiten ­ 76

978 1 207 (19)% (12)% Nettowinst voor de periode 2 385 2 281 5 % 10 %

Waarvan toekomend aan: 69 63 Minderheidsaandeelhouders 137 124 909 1 144 (21)% (14)% Houders van gewoon aandelenkapitaal 2 248 2 157 4 % 10 %

Samengevoegde winst per aandeel (in euro's) 0,32 0,38 (14)% (8)% Voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,79 0,72 10 % 16 % 0,31 0,37 (14)% (8)% Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,77 0,70 10 % 16 %

­ 0,02 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ 0,03 ­ 0,01 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd ­ 0,02

0,32 0,40 (18)% (12)% Totale bedrijfsactiviteiten 0,79 0,75 6 % 12 % 0,31 0,38 (19)% (12)% Totale bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,77 0,72 6 % 12 %


12

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

miljoen Halfjaar 2008 2007

Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen (34) 14 Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen (126) 1 221 Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (331) 194

Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten (491) 1 429

Nettowinst voor de periode 2 385 2 281

Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 894 3 710

Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 91 131 Houders van gewoon aandelenkapitaal 1 803 3 579

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

miljoen Halfjaar 2008 2007

Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 885 1 661 Betaalde vennootschapsbelasting (481) (600) Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 404 1 061

Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 64 62 Netto-investeringen (491) (444) Acquisities en desinvesteringen 403 72 Overige investeringsactiviteiten 40 161 Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten 16 (149)

Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (1 194) (1 412) Betaalde rente en preferente dividenden (201) (225) Mutaties in financiële verplichtingen 2 081 1 905 Inkoop van eigen aandelen (1 085) (663) Overige mutaties eigen aandelen (19) 219 Overige financieringsactiviteiten (89) (309) Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) financieringsactiviteiten (507) (485)

Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten (87) 427

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 901 710

Effect van wisselkoersverschillen (152) 23

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 662 1 160


13

BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

30 juni 31 december 30 juni miljoen 2008 2007 2007

Vaste activa
Goodwill 12 015 12 244 12 439 Immateriële vaste activa 4 436 4 511 4 741 Materiële vaste activa 6 045 6 284 6 249 Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 1 857 2 008 2 451 Latente belastingvorderingen 966 1 003 782 Overige vaste activa 1 245 1 324 1 215 Totaal vaste activa 26 564 27 374 27 877

Vlottende activa
Voorraden 4 431 3 894 4 166 Handels- en overige kortlopende vorderingen 5 514 4 194 5 437 Kortlopende belastingvorderingen 241 367 254 Overige financiële activa 1 060 1 098 1 518 Geldmiddelen en kasequivalenten 259 216 292 Activa aangehouden voor verkoop 277 159 38 Totaal vlottende activa 11 782 9 928 11 705

Kortlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 947) (4 166) (5 367) Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 377) (8 017) (8 833) Kortlopende belastingverplichtingen (457) (395) (614) Voorzieningen (829) (968) (658) Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop (42) (13) ­ Totaal kortlopende verplichtingen (15 652) (13 559) (15 472) Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 870) (3 631) (3 767) Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 22 694 23 743 24 110

Langlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) 5 607 5 483 5 233 Langlopende belastingverplichtingen 231 233 226 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen:
Fondsen met een tekort 787 827 517 Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 2 084 2 270 3 097 Voorzieningen 785 694 899 Latente belastingverplichtingen 1 260 1 213 1 088 Overige langlopende verplichtingen 168 204 256 Totaal langlopende verplichtingen 10 922 10 924 11 316

Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 11 344 12 387 12 245 Minderheidsaandeelhouders 428 432 549 Totaal eigen vermogen 11 772 12 819 12 794 Totaal geïnvesteerd vermogen 22 694 23 743 24 110


14

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


1 TOEGEPASTE GRONDSLAGEN

De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie, en met IFRS zoals uitgegeven door de International Accounting Standards Board (IASB), en zijn tevens opgesteld in overeenstemming met International Accounting Standard (IAS) 34 `Interim Financial Reporting'. Deze zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op 31 december 2007.

De verkorte financiële overzichten worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen.

De winst-en-verliesrekening op pagina 12, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 13 en het kasstroomoverzicht op pagina 13 zijn weergegeven tegen de gemiddelde wisselkoersen in iedere periode. De balans op pagina 14 is weergegeven tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode.

De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door Sectie 240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31 december 2007 zal worden gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in Sectie 237(2) of Sectie 237(3) van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk.


2 NIET BINNEN GAAP GEDEFINIEERDE MAATSTAVEN

In onze financiële verslaggeving gebruiken we bepaalde maatstaven die niet zijn gedefinieerd binnen IFRS of andere algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving (GAAP). Wij gebruiken deze, omdat we van mening zijn dat deze informatie nuttig is voor beleggers en andere gebruikers van onze financiële overzichten voor een beter begrip van de onderliggende bedrijfsresultaten. Deze maatstaven ­ ongeacht waar we ze gebruiken ­ zijn met nadruk niet bedoeld ter vervanging van maatstaven zoals gedefinieerd binnen GAAP. Waar dit van toepassing dan wel mogelijk is, herleiden we deze maatstaven naar maatstaven zoals gedefinieerd binnen GAAP.

De voornaamste maatstaf die niet binnen GAAP is gedefinieerd en die we gebruiken in onze kwartaalrapportage, is groei van de onderliggende verkopen. Deze herleiden we in de toelichting onder 4 en 5 naar de binnen GAAP gedefinieerde maatstaf omzet. In de toelichting onder 8 herleiden we de nettoschuld naar de bedragen zoals opgenomen in onze balans en kasstroomoverzicht. We rapporteren ook omtrent onderliggende trends in bedrijfswinst, waarmee we refereren aan de verwerkte mutaties zonder rekening te houden met de impact van herstructureringen, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen, op grond van het feit dat het voorkomen van deze posten niet evenredig is verdeeld over de gerapporteerde kwartaalperioden. We proberen in het bijzonder een verwijzing naar de maatstaf `onderliggende bedrijfswinst' te vermijden, omdat deze term mogelijk zou kunnen suggereren dat wij de desbetreffende posten, en dan vooral herstructureringskosten, niet beschouwen als een constant element binnen onze bedrijfsvoering over de lange termijn. Daarnaast rapporteren we jaarlijks ook op basis van twee andere niet binnen GAAP gedefinieerde maatstaven: beschikbare vrije kasstroom en rendement op geïnvesteerd vermogen. Voor meer informatie over deze maatstaven en de herleiding naar maatstaven zoals gedefinieerd binnen GAAP verwijzen we naar onze website www.unilever.com/investorcentre.


3 SIGNIFICANTE POSTEN VAN DE WINST-EN-VERLIESREKENING

In onze winst-en-verliesrekening hebben we herstructureringskosten, winsten en verliezen op desinvesteringen en bepaalde overige eenmalige posten opgenomen die we collectief aanduiden als 'herstructureringen, desinvesteringen en overige posten' (RDI's). In de winst-en-verliesrekening hebben we het totale bedrag van deze posten verantwoord zoals opgenomen in onze bedrijfswinst. In onze analyse naar geografische gebieden en in de toelichting onder 4 benadrukken we het effect van deze posten op onze brutowinstmarge. Het totale effect van deze posten en die van soortgelijke items in andere posten van onze winst-en- verliesrekening op onze gerapporteerde nettowinst waren als volgt:
15

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN (vervolg) (niet door de externe accountants gecontroleerd)

3 SIGNIFICANTE POSTEN VAN DE WINST-EN-VERLIESREKENING (vervolg)

miljoen

Tweede kwartaal Halfjaar 2008 2007 2008 2007 RDI's* zoals opgenomen in de bedrijfswinst: (206) (120) Herstructureringen (330) (241) (1) 6 Desinvesteringen 516 36 (5) 4 Overige eenmalige posten (5) 9 (212) (110) 181 (196) 58 37 Belastingeffect van RDI's zoals opgenomen in de bedrijfswinst: (3) 72 ­ 57 RDI's die niet zijn opgenomen in de bedrijfs- winst (RDIs arising below operating profit): 24 137 (154) (16) Totaal effect van RDI's op de nettowinst 202 13


* Herstructureringen, desinvesteringen en overige posten

Het effect van herstructureringen, desinvesteringen en overige posten op de gerapporteerde winst per aandeel wordt gegeven in de toelichting onder 10.


4 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR GEOGRAFISCHE GEBIEDEN

Op 28 februari 2008 heeft Unilever een aantal wijzigingen in haar organisatie aangekondigd. Als onderdeel van deze aanpassingen zullen onze activiteiten in Centraal- en Oost-Europa worden aangestuurd vanuit een grotere regio die ook Azië Afrika omvat. West- Europa wordt hiermee een opzichzelfstaande regio. Omdat deze wijzigingen zullen plaatsvinden in de loop van 2008, blijven we onze kwartaalrapportage baseren op de structuur zoals die van toepassing was in 2007. In onze rapportage over het vierde kwartaal van 2008 zullen we aanvullende analyses geven van onze regionale resultaten op basis van de nieuwe structuur, inclusief aangepaste bedragen voor elk van de kwartalen van 2008, en vanaf dat moment zullen we onze rapportage volledig baseren op de nieuwe structuur.

Voortgezette bedrijfsactiviteiten - Tweede kwartaal Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal

Omzet
2007 4 041 3 520 2 965 10 526 2008 4 017 3 314 3 043 10 374 Verandering (0,6)% (5,8)% 2,7 % (1,4)%

Effect van:
Wisselkoersen (2,1)% (9,4)% (10,7)% (7,1)% Acquisities 1,4 % ­ % 0,2 % 0,6 % Desinvesteringen (2,2)% (1,0)% (0,3)% (1,3)%

Groei van de onderliggende verkopen 2,3 % 4,9 % 15,1 % 6,8 % Prijs 5,4 % 6,8 % 10,6 % 7,4 % Volume (2,9)% (1,7)% 4,1 % (0,5)%

Bedrijfswinst
2007 557 523 363 1 443 2008 519 445 405 1 369 Verandering tegen actuele wisselkoersen (6,8)% (14,9)% 11,7 % (5,1)% Verandering tegen constante wisselkoersen (5,0)% (4,3)% 27,5 % 3,4 % Brutowinstmarge
2007 13,8 % 14,9 % 12,2 % 13,7 % 2008 12,9 % 13,4 % 13,3 % 13,2 %

Inclusief herstructureringen, desinvesteringen en overige posten (1,7)% (0,7)% (0,5)% (1,1)% 2007 (3,9)% (1,3)% (0,4)% (2,0)% 2008

16

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN (vervolg) (niet door de externe accountants gecontroleerd)

4 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR GEOGRAFISCHE GEBIEDEN (vervolg)

Voortgezette bedrijfsactiviteiten - Halfjaar
Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal

Omzet
2007 7 585 6 751 5 718 20 054 2008 7 511 6 453 5 981 19 945 Verandering (1,0)% (4,4)% 4,6 % (0,5)%

Effect van:
Wisselkoersen (2,1)% (8,6)% (8,6)% (6,2)% Acquisities 0,8 % ­ % 0,2 % 0,3 % Desinvesteringen (1,9)% (1,0)% (0,3)% (1,2)%

Groei van de onderliggende verkopen 2,3 % 5,7 % 14,7 % 7,0 % Prijs 4,0 % 6,3 % 8,5 % 6,1 % Volume (1,6)% (0,6)% 5,7 % 0,8 %

Bedrijfswinst
2007 1 067 988 690 2 745 2008 1 510 882 792 3 184 Verandering tegen actuele wisselkoersen 41,6 % (10,8)% 14,9 % 16,0 % Verandering tegen constante wisselkoersen 43,3 % (1,1)% 28,3 % 23,7 % Brutowinstmarge
2007 14,1 % 14,6 % 12,1 % 13,7 % 2008 20,1 % 13,7 % 13,3 % 16,0 %

Inclusief herstructureringen, desinvesteringen en overige posten
2007 (1,5)% (0,7)% (0,6)% (1,0)% 2008 3,5 % (1,0)% (0,2)% 0,9 %


5 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR PRODUCTGROEPEN

Voortgezette bedrijfsactiviteiten - Tweede kwartaal Huis- Culinaire houdelijke producten, verzorging en dressings en IJs en Persoonlijke overige miljoen spreads dranken verzorging activiteiten Totaal

Omzet
2007 3 377 2 441 2 861 1 847 10 526 2008 3 433 2 377 2 761 1 803 10 374 Verandering 1,6 % (2,6)% (3,5)% (2,3)% (1,4)%

Effect van: (5,7)% (6,3)% (8,7)% (8,4)% (7,1)% Wisselkoersen 0,2 % 2,2 % ­ % ­ % 0,6 % Acquisities (1,9)% (1,9)% 0,1 % (1,3)% (1,3)% Desinvesteringen 9,6 % 3,6 % 5,6 % 8,1 % 6,8 %

Groei van de onderliggende verkopen

Bedrijfswinst
2007 526 403 383 131 1 443 2008 507 370 365 127 1 369 Verandering tegen actuele wisselkoersen (3,5)% (8,1)% (4,7)% (3,1)% (5,1)% Verandering tegen constante wisselkoersen 3,2 % (2,6)% 7,4 % 11,4 % 3,4 %

Brutowinstmarge
2007 15,5 % 16,5 % 13,4 % 7,1 % 13,7 % 2008 14,8 % 15,6 % 13,2 % 7,0 % 13,2 %
17

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN (vervolg) (niet door de externe accountants gecontroleerd)
5 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR PRODUCTGROEPEN (vervolg)

Voortgezette bedrijfsactiviteiten - Halfjaar
Huis- Culinaire houdelijke producten, verzorging en dressings en IJs en Persoonlijke overige miljoen spreads dranken verzorging activiteiten Totaal

Omzet
2007 6 752 4 055 5 610 3 637 20 054 2008 6 859 3 999 5 481 3 606 19 945 Verandering 1,6 % (1,4)% (2,3)% (0,8)% (0,5)%

Effect van: (5,0)% (6,0)% (7,5)% (6,9)% (6,2)% Wisselkoersen 0,1 % 1,4 % ­ % ­ % 0,3 % Acquisities (1,8)% (1,5)% (0,1)% (1,3)% (1,2)% Desinvesteringen 8,7 % 5,1 % 5,7 % 8,0 % 7,0 %

Groei van de onderliggende verkopen

Bedrijfswinst
2007 983 517 925 320 2 745 2008 1 422 586 880 296 3 184 Verandering tegen actuele wisselkoersen 44,7 % 13,4 % (4,9)% (7,6)% 16,0 % Verandering tegen constante wisselkoersen 51,7 % 19,4 % 3,8 % 1,9 % 23,7 %

Brutowinstmarge
2007 14,6 % 12,7 % 16,5 % 8,8 % 13,7 % 2008 20,7 % 14,7 % 16,1 % 8,2 % 16,0 %


6 BELASTINGEN
Het effectieve belastingpercentage in het eerste halfjaar bedroeg 25%, in vergelijking met 20% in het eerste halfjaar van 2007. Het effectieve belastingpercentage wordt berekend door de belastinglast te delen door het resultaat vóór belastingen, exclusief de bijdrage van joint ventures en geassocieerde maatschappijen.


7 AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN

miljoen Halfjaar 2008 2007

Nettowinst 2 385 2 281 Belastingen 750 546 Aandeel in de nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa (92) (139) Nettofinancieringslasten 141 140 Bedrijfswinst (voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten) 3 184 2 828 Afschrijvingen en duurzame waardeverminderingen 466 464 Mutaties in werkkapitaal (2 140) (1 313) Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (42) (104) Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen (55) (93) Eliminatie van (winsten)/verliezen op desinvesteringen (565) (182) Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders dan in geld) 54 69 Overige aanpassingen (17) (8) Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 885 1 661


18

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN (vervolg) (niet door de externe accountants gecontroleerd)


8 NETTOSCHULD

30 juni 31 december miljoen 2008 2007

Totale financiële verplichtingen (11 554) (9 649) Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 947) (4 166) Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) (5 607) (5 483) Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 060 1 098 Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 662 901 Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 398 197 Financiële activa 259 216 Nettoschuld (10 235) (8 335)

Op 21 februari 2008 heeft Unilever in twee tranches obligaties uitgegeven op basis van Zwitserse franken ter waarde van CHF 600 miljoen ( 360 miljoen): CHF 250 miljoen met een rente van 3,125% en een looptijd tot januari 2012, en CHF 350 miljoen met een rente van 3,5% en een looptijd tot maart 2015. Op 21 mei 2008 hebben we een obligatielening uitgegeven ter waarde van 750 miljoen met een couponrente van 4,875%, aflosbaar in 2013.


9 MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN

miljoen Halfjaar 2008 2007

Eigen vermogen op 1 januari 12 819 11 672 Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 894 3 710 Dividenden (1 352) (1 363) (Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (1 520) (1 283) Tegenboeking aandelenopties 54 64 Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (95) (97) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (17) (1) Overige mutaties in het eigen vermogen (11) 92 Eigen vermogen aan het eind van de periode 11 772 12 794

Gedurende het eerste halfjaar hebben we eigen aandelen ingekocht ter waarde van 1,1 miljard op basis van het inkoopprogramma voor eigen aandelen zoals aangekondigd in maart 2007.


10 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL
De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden. Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, en (ii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers.


19

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN (vervolg) (niet door de externe accountants gecontroleerd)

10 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL (vervolg)

De winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten voor het eerste halfjaar wordt als volgt berekend: 2008 2007

Samengevoegde winst per aandeel ­ Basis Eenheden in miljoenen Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 828,1 2 887,1

miljoen Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 2 248 2 157

Samengevoegde winst per aandeel (euro's) 0,79 0,75

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd Eenheden in miljoenen Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 925,6 2 984,5

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (euro's) 0,77 0,72

Effect van herstructureringen, desinvesteringen en overige posten op de winst per aandeel miljoen Totaal effect van herstructureringen, desinvesteringen en overige posten op de nettowinst (zie onder 3) 202 13

Effect van herstructureringen, desinvesteringen en overige posten op de winst per aandeel (euro's) 0,07 0,01

Samengevoegde winst per aandeel in US dollars en ponden sterling Samengevoegde winst per aandeel (US dollars) 1,22 0,99 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (US dollars) 1,18 0,96

Samengevoegde winst per aandeel (ponden sterling) 0,62 0,50 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (ponden sterling) 0,60 0,49

Het aantal aandelen dat is gebruikt voor de berekening van de winst per aandeel is het gemiddelde over de periode. Gedurende de periode hebben de volgende mutaties plaatsgevonden in de aantallen aandelen die zijn opgenomen in de basisberekening van de winst per aandeel:

Miljoenen Aantal aandelen op 31 december 2007 (gecorrigeerd voor eigen aandelen) 2 853,1 Nettomutatie aandelen met betrekking tot beloningsregelingen 6,0 Inkoop eigen aandelen (53,6) Aantal aandelen op 30 juni 2008 2 805,5


20

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


11 ACQUISITIES EN DESINVESTERINGEN
Op 14 november 2007 hebben we aankondigd dat we een definitieve overeenkomst hebben getekend met McCormick & Company, Incorporated voor de verkoop van onze activiteiten op het gebied van kruiden en marinades in de Verenigde Staten en Canada onder de merknamen Lawry's en Adolph's voor 410 miljoen. De transactie zal naar verwachting op of rond 31 juli 2008 worden afgerond. De gezamenlijke jaarlijkse omzet van deze activiteiten bedraagt circa 100 miljoen.

Met ingang van 1 januari 2008 hebben we de internationale samenwerking met Pepsico uitgebreid op het gebied van de marketing en distributie van ijstheeproducten onder de merknaam Lipton.

Op 3 januari 2008 hebben we de verkoop afgerond van ons merk Boursin aan Le Groupe Bel voor 400 miljoen. De omzet van dit merk bedroeg in 2007 ongeveer 100 miljoen.

Op 4 februari 2008 hebben we aangekondigd dat we een overeenkomst hebben getekend voor de overname van het toonaangevende Russische ijsbedrijf Inmarko, voor een niet nader genoemd bedrag. De transactie was afgerond op 2 april 2008. Het bedrijf had in 2007 een omzet van ongeveer 115 miljoen.

Op 19 juni 2008 hebben we de ondertekening aangekondigd van een overeenkomst voor de verkoop van onze activiteiten op het gebied van eetbare oliën in Ivoorkust samen met onze belangen in de lokale palmolieplantages Palmci en PHCI. Tegelijkertijd zijn wij voornemens het zeepbedrijf Cosmivoire over te nemen, een Ivoriaans producent die overal in Franstalig West-Afrika op de markt is. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de regelgevende instanties.

Op 10 juli 2008 hebben we aangekondigd dat we een overeenkomst hebben getekend voor de verkoop van Komili, marktleider in olijfolie in Turkije, aan Ana Gida, onderdeel van de Anadolu Group, voor een niet nader genoemd bedrag. De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door de regelgevende instanties, zal naar verwachting eind 2008 worden afgerond.

Op 21 juli 2008 hebben we aangekondigd dat we een overeenkomst hebben getekend met Grupo SOS voor de verkoop van onze olijfolie- en azijnactiviteiten onder het merk Bertolli voor een bedrag van 630 miljoen. De transactie heeft de vorm van een wereldwijde permanente licentie door Unilever van Bertolli-olijfolie en -kwaliteitsazijn. De transactie omvat tevens de verkoop van de Italiaanse olijfolie- en zaadolie-activiteiten onder de merknamen Maya, Dante en San Giorgio, evenals de fabriek in Inveruno, Italië. De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door de regelgevende instanties, zal naar verwachting eind 2008 worden afgerond.
Op 28 juli 2008 hebben we de ondertekening aangekondigd van een definitieve overeenkomst voor de verkoop van onze Noord- Amerikaanse wasmiddelenactiviteiten in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico aan Vestar Capital Partners, een toonaangevende wereldwijde private equity firma, voor een nominaal bedrag van US$ 1,45 miljard. Vestar zal de activiteiten samenvoegen met haar bestaande bedrijf, Huish Detergents, Inc., in een nieuw te vormen onderneming, The Sun Products Corporation. De verkoopprijs bestaat uit een betaling in contanten van US$ 1,075 miljard, in combinatie met preferente aandelen in The Sun Products Corporation met een nominale waarde van US$ 375 miljoen en garanties die de mogelijkheid bieden maximaal 2,5% van de gewone aandelen in The Sun Products Corporation te verwerven. De te verkopen activiteiten omvatten de wasmiddelen- en wasverzachtermerken all, Snuggle, Wisk, Surf en Sunlight in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico, alsmede Unilevers productievestiging in Baltimore. Deze activiteiten hadden in 2007 een gezamenlijke omzet van circa US$ 1,0 miljard. De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door de regelgevende instanties, zal naar verwachting eind 2008 worden afgerond.


12 GEBEURTENISSEN NA BALANSDATUM
Er zijn geen andere materiële gebeurtenissen na balansdatum, anders dan die reeds zijn genoemd elders in dit bericht.


21

VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE LEDEN VAN DE RAAD VAN BESTUUR De leden van de raad van bestuur bevestigen dat deze gecomprimeerde, geconsolideerde interim-financiële overzichten zijn samengesteld in overeenstemming met IAS 34, en dat het interim-managementverslag een getrouw beeld geeft van de informatie zoals vereist volgens `FSA Disclosure and Transparency Rules' (DTR) 4.2.7 en 4.2.8 in het Verenigd Koninkrijk. De leden van de raad van bestuur van Unilever zijn als zodanig opgenomen in het Jaarverslag en Jaarrekening 2007, met uitzondering van de volgende wijzigingen:
· Tijdens de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders van de Groep op 14 en 15 mei 2008 is James Lawrence benoemd tot uitvoerend lid van de raad van bestuur en zijn Kees van der Graaf en Ralph Kugler teruggetreden als uitvoerende leden van de raad van bestuur.

· Op 30 juni 2008 is Genevieve Berger teruggetreden als niet-uitvoerend lid van de raad van bestuur teneinde haar nieuwe uitvoerende rol op te nemen als Unilevers Chief Research & Development Officer. Meer informatie over al onze huidige leden van de raad van bestuur is te vinden op onze website www.unilever.com.

Namens de raad van bestuur

Patrick Cescau James Lawrence Group Chief Executive Chief Financial Officer

31 juli 2008


---- --