Gemeente Dordrecht
Datum 28 juli 2008
Amerikaan Gideon Bodden geeft beiaardconcert
De Amsterdamse stadsbeiaardier Gideon Bodden geeft donderdagavond 31 juli om 20.00 uur een beiaardconcert op het carillon van de Grote Kerk. Gideon Bodden speelt werken van Johannes Brahms en Antonin Dvorak. Daarnaast speelt hij oorspronkelijk voor beiaard gecomponeerde muziekwerken uit Amerika.
Het concert wordt zoals gebruikelijk voorafgegaan door het klokluiden voor vrijwilligers dat om kwart voor acht begint. Onder leiding van de beiaardier mogen kinderen vanaf 8 jaar meehelpen om de reusachtige klokken in de toren te luiden. De zwaarste klok weegt 10.000 kilo. Het is een activiteit voor het hele gezin. Het concert kan al wandelend in de omgeving van de toren worden beluisterd. Ook bestaat de mogelijkheid de toren te beklimmen en te luisteren op de Kaapstandzolder, waar de verrichtingen van de beiaardier via videoscherm zijn te volgen. Programma's worden tijdens het concert uitgereikt.
Na afloop van het concert zal Gideon het programma toelichten tijdens een gezellige 'after glow' in 't Klockhuys, aan de voet van de toren.
Nadere achtergrondinformatie Beiaardconcert, donderdag 31 juli door Gideon Bodden
Stadsbeiaardier van Amsterdam, Hilvarenbeek, Oudewater en Schoonhoven
19.45 uur Kaapstandzolder (130 treden)
Handluiden voor vrijwilligers
20.00 uur Beiaardconcert
Gevarieerd programma
* Antonin DVORAK 1841 - 1904
* Twee Slavische Dansen
* Allegretto Grazioso, Op. 72 nr. 2
* Presto, Op. 46 nr. 8
* Johannes BRAHMS 1833 - 1897
* Rhapsodie in b voor piano, Op. 79 nr. 1
* Gary WHITE *1937
* Signposts (1976)
* Roy Hamlin JOHNSON *1929
* Sonata for Carillon (1956)
* John POZDRO *1923 & John GOUWENS *1957
* A Summer's Night (2003)
* John n COURTER *1941
* Gregorian Triptych
* 'Requiem Mass for Carillon' (1989)
* Requim Aeternam
* Dies Irae
* -In Paradisum
Toelichting
Brahms en Dvorak zouden muzikale tweelingen genoemd kunnen worden. Wat beiden gemeen hebben, is de identieke harmonische taal en melodische inspiratie op de Boheemse volksmuziek. Zoals altijd bij tweelingen is er natuurlijk veel verschil. Brahms komt voort uit de oude traditie van de barok door het strikte gebruik van de strenge regels van het contrapunt. Tevens werd hij door de symfonische lading die zijn muziek bezit algemeen gezien als de opvolger van Beethoven. Dat is bij Dvorak in mindere mate het geval. Over het algemeen is de muziek van Dvorak luchtiger en minder doorwrocht. Tussen Brahms en Dvorak ontstond een goede vriendschap en Brahms heeft veel gedaan om de muziek van Dvorak onder de aandacht te brengen en te promoten.
Het programma vervolgt met originele beiaardmuziek van Amerikaanse bodem. Gary C. White is emeritus hoogleraar aan de Iowa State University. Hij schreef meerdere werken voor beiaard. In Signpost hoort men een muzikaal spel met de boventoonstructuur van de klokken. De lage tertsen in de pedalen worden afgewisseld met signalen uit het hoge register van de beiaard.
De Sonata for Carillon van Roy Hamlin Johnson behoort binnen zijn omvangrijke beiaardoeuvre tot de kleine categorie waar geen religieus thema aan ten grondslag ligt. Het is een virtuoos werk dat geschreven is voor een 'Grand Carillon' zoals in Dordrecht. John Courter is op dit moment de populairste hedendaagse componist onder de beiaardiers. Zijn muziek is geschreven in een gematigd modern klankidioom. De Gregorian Tryptich is één van zijn eerste en tegelijk beste composities. De gregoriaanse melodieën van de Roomse requiem mis vormen de basis voor het melodisch materiaal. Hoogtepunt is het onstuimige 'Dies Irae' dat omlijst wordt door een deemoedig Kyrië en een serene engelenzang. De inleidende fragmenten uit het eerste deel komen in het laatste deel weer terug.
Gemeente Dordrecht