Zilveren Kruis Achmea: resultaat voorwaarde contractering leveranciers
Voor de arbeidsgerelateerde zorg - gericht op werkhervatting en inzetbaarheid van werknemers - wil Zilveren Kruis Achmea alleen nog in zee met zorgleveranciers die akkoord gaan met resultaatafspraken. De zorgverzekeraar wil met de garantieafspraken sturen op kwaliteit en effectiviteit. Op dit moment loopt een pilot waarbij tien vooraanstaande zorgleveranciers meewerken aan een kwaliteitsbeoordeling.
Dienstverleners op het gebied van psychologische hulpverlening, bedrijfsmaatschappelijk werk en fysieke trainingen gericht op werkhervatting laten soms sterk wisselende prestaties zien. 'Bij de ene dienstverlener hervat een werknemer na vijf gesprekken met een psycholoog zijn werkzaamheden, terwijl een andere dienstverlener met eenzelfde cliënt maanden bezig kan zijn', legt manager Zorgservices Martin Dekker van Zilveren Kruis Achmea uit. 'Wij willen werkgevers en hun werknemers de beste arbeidsgerelateerde zorg kunnen bieden. Werkgevers betalen immers voor de re-integratie van hun werknemers, dus de doelmatigheid speelt hier een grote rol.' Zilveren Kruis Achmea hoopt door een goed aanbod van arbeidsgerelateerde zorgleveranciers 'medical shopping' en terugkerende klachten te voorkomen en daarmee op termijn ook zorgkosten te beperken.
Zilveren Kruis Achmea heeft op dit moment met tien zorgleveranciers concrete resultaatgerichte afspraken gemaakt. Om te kunnen aantonen dat deze leveranciers daadwerkelijk resultaten boeken met hun zorgconcepten, worden zij periodiek beoordeeld. Daartoe is in samenwerking met QSN Kwaliteitsmanagement de Achmea BeoordelingsRichtlijn ontwikkeld (ABR). Deze beoordelingsrichtlijn richt zich op de betrouwbaarheid van de organisatie, cliëntvriendelijke zorg en meetbare resultaten. Aantoonbaar succes van de interventies, voorwaarden voor deelname en de gemiddelde behandelduur zijn voorbeelden van belangrijke criteria.
De zorgverzekeraar verwacht van haar zorgleveranciers dat zij in staat zijn om te rapporteren over de wijze waarop de ingezette interventies tot het gewenste resultaat hebben geleid. QSN zal de betrouwbaarheid van deze rapportages toetsen op locatie. 'We willen zo snel mogelijk toe naar afspraken over kwaliteitsniveau en effectiviteit met alle zorgleveranciers', meldt Dekker. 'Ook leveranciers die nog niet zo ver zijn dat ze kwaliteitsinformatie kunnen overleggen, kunnen zich hierop bij de hercontractering voorbereiden. De kwaliteitsbeoordeling - betrouwbaarheid van de organisatie, gestroomlijnde processen, aantoonbare toegevoegde waarde van diensten en meetbare resultaten - worden zwaarwegende voorwaarden voor contractering van arbeidsgerelateerde zorg.'
Noordwijk, 30 juli 2008