Ingezonden persbericht
Klantenkring Aldi en Lidl groeit
30-07-2008 14:35
DONGEN - De klantenkring van Aldi en Lidl in Nederland is in de maand juli gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van het GfK. In juli 2008 heeft 35,5 procent van alle Nederlandse huishoudens een filiaal van Aldi bezocht in ons land. Een jaar eerder was dat nog 33,6 procent. Lidl verwelkomde de afgelopen maand 30,7 procent van de huishoudens. Vorig jaar juli was dat 27,7 procent. Ook de klantenkring van andere formules uit het prijssegment, zoals Dirk van den Broek (van 14,2 naar 15,2 procent), Hoogvliet (van 5,8 naar 6,6 procent) en SuperCoop (1,8 naar 2,6 procent) groeide in vergelijking met juli vorig jaar.
Supermarktomzet
In de maand juli (weken 27-30) is de totale supermarktomzet met 6,8 procent gestegen van 2,12 miljard in juli 2007 naar 2,27 miljard, zo blijkt uit cijfers van het GfK. In de eerste 3 weken van juli was de in juni gesignaleerde trendbreuk, namelijk dat de consument steeds meer kassabonnen afrekent, ook zichtbaar. De groei van het aantal kassabonnen wordt verklaard uit het feit dat de consument steeds meer verschillende supermarktformules bezoekt. In juli 2007 bezocht men 2,66 verschillende supermarktformules en in juli 2008 is dit met 3,5 procent gestegen naar 2,76 verschillende formules.
Laatste week
Alleen in de laatste week van juli koos de consument, mede door het warme weer, voor one-stop shopping met als gevolg minder kassabonnen, maar een forse stijging van de kassabonwaarde.