Toenemende welvaart in China doet investeerders nieuwe groeimarkten verkennen
30/07/2008 10:05
PR Newswire
AMSTERDAM, July 30 /PRNewswire/ --
- Nieuwe afzetmarkt belangrijkste beweegreden voor zakendoen in
Zuidoost-Azië
China was lange tijd de hoeksteen voor bedrijven die in Azië actief zijn.
Door de toenemende kosten voor arbeid en grondstoffen worden deze bedrijven
gedwongen om hun groeiplannen bij te sturen en de zogenaamde 'China plus one'
strategie toe te passen. Deze houdt in dat bedrijven niet alleen in China,
maar ook elders binnen de Aziatische regio activiteiten gaan ontwikkelen.
Terwijl China en India de krantenkoppen blijven halen, zien heel wat van deze
bedrijven een snelle toename van de winsten uit activiteiten in andere
Aziatische landen. In veel gevallen ligt de winst er zelfs hoger dan in
China. 15% van de respondenten verwacht een jaarlijkse inkomstengroei van 25%
voor hun activiteiten in Zuidoost-Azië. De voorbije drie jaar verwachtte maar
de helft hiervan dergelijke groeicijfers.
Dit is één van de bevindingen van een nieuw rapport met de titel "Rich
pickings - opportunities in Southeast Asia's emerging markets" door
kredietverzekeraar Atradius in samenwerking met de Economist Intelligence
Unit. Het rapport is gebaseerd op onderzoek onder bedrijven, waarvan het
grootste deel met een hoofdkantoor in Europa of de VS.
Een bijkomende reden voor bedrijven om nieuwe opkomende markten te
verkennen is het huidige tekort aan productiecapaciteit in India. Een
dodelijke mix van Indiase bureaucratie, politiek en schaarste aan
bedrijfsterreinen en -gebouwen zorgt ervoor dat fabrikanten besluiten elders
een bedrijf op te zetten.
"Afgezien van de infrastructuurproblemen biedt de Aziatische markt heel
wat kansen voor westerse investeerders en exporteurs", vertelt Tommie
Sjödahl, Chief Market Officer voor Azië bij Atradius. "Nu de traditionele
markten krimpen, of in het beste geval stagneren als gevolg van de
wereldwijde economische vertraging, zullen bedrijven zich op Zuidoost-Azië
richten, al is het in de meeste gevallen omdat ze geen andere mogelijkheden
zien."
Meer dan de helft van de bedrijven die aan het onderzoek hebben
deelgenomen, vermeldden dat het potentieel van Zuidoost-Azië als nieuwe
afzetmarkt een van de belangrijkste redenen was om in deze landen een
activiteit op te zetten. Het Atradius rapport geeft aan dat de economieën van
de ASEAN-landen (de Associatie van Zuidoost-Aziatische landen, met Brunei,
Cambodja, de Filippijnen, Indonesië, Laos Maleisië, Myanmar, Singapore,
Thailand en Vietnam) almaar meer de interesse opwekken van buitenlandse
firma's die er willen investeren, producten verkopen of afnemen, of regionale
partners zoeken. "De Aziatische financiële crisis van de late jaren '90 heeft
ons geleerd dat deze markten een grote veerkracht hebben bij een wereldwijde
groeivertraging", verklaart Sjödahl. "En dat is een goed voorteken voor
Westerse firma's die groei in Azië zoeken."
Het "Rich pickings" rapport van Atradius is vrij beschikbaar op de
website van Atradius:
http://www.atradius.nl/creditmanagementkennis/publicaties/laatstepublicaties.html
Over Atradius
De Atradius Groep biedt kredietverzekeringen, borgstellingen en
incassodiensten en is actief in meer dan 40 landen. Met premie-inkomsten van
in totaal 1,8 miljard euro en een marktaandeel van 31 procent van de
kredietverzekeringssector dragen de producten bij aan de groei van bedrijven
wereldwijd door hen te beschermen tegen het risico van wanbetaling bij het
verkopen van producten en diensten op krediet. Met 160 kantoren heeft zij
toegang tot kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis
waarvan 22.000 kredietlimietbeslissingen per dag worden genomen.
http://www.atradius.com