Groen!
Brussel, 29 juli 2008
Groen! Brussel dient bezwaarschrift in tegen onderzoek ivm uitbreiding
Brusselse Ring
Vandaag, dinsdag, 29 juli, hebben Adelheid Byttebier, Céline Delforge
en Olivia P'tito, drie Brusselse parlementsleden, het dossier van de
Noordoost Ring geraadpleegd in het gemeentehuis van Machelen. Ze
gingen naar Machelen om de gevolgen in te schatten van het project van
het Vlaams gewest om de Ring uit te breiden tot 12 en soms zelfs tot
17 rijstroken. Zij kunnen om verschillende redenen niet akkoord gaan
met de aanpak van de Vlaamse Regering. Daarom zal Adelheid Byttebier,
Brussels parlementslid, een bezwaarschrift indienen.
Op de aanpak van de Vlaamse regering valt heel wat aan te merken. Ten
eerste valt het openbaar onderzoek volledig in de vakantieperiode (van
7 juli tot 18 augustus). De kans is groot dat dit openbaar onderzoek
zo onopgemerkt voorbij gaat, waardoor de betrokkenen zoals de
omwonenden niet de kans hebben om effectief te reageren. Ten tweede is
het dossier zeer versnipperd. De Vlaamse gewestelijke overheden hebben
het project voor de uitbreiding van de Ring opgedeeld in 3 stukken.
Elk stuk hebben ze onderworpen aan een verschillende impactstudie en
dit terwijl het om één enkel project gaat. Bovendien werd er helemaal
geen overleg gepleegd met Brussel hoewel een uitbreiding van de Ring
tot 12 rijstroken belangrijke gevolgen heeft zowel voor de mobiliteit
als voor het leefmilieu in Brussel.
Bovenop de kritiek over de procedure en het ontbrekende overleg, is
Groen! bezorgd over het inhoudelijk luik van dit dossier. Er wordt
nauwelijks nagedacht over alternatieve vormen van mobiliteit die
kunnen helpen om het wagenverkeer te verminderen zoals bvb carpoolen.
Bovendien is er onvoldoende aandacht om de gevolgen te onderzoeken:
* wat betreft de verkeerstoename en het aanzuigeffect
* wat betreft de impact op de klimaatdoelstellingen
* wat betreft de toename van het fijn stof en de impact ervan op onze
gezondheid
* wat betreft de aantasting van groene ruimtes zoals het Laarbeekbos,
Natura 2000 gebied
Met de verdubbeling van de Ring wil het Vlaams gewest nog meer de
logistieke draaischijf van Europa worden met steeds meer auto- en
vrachtverkeer rondom Zaventem, Vilvoorde en Machelen. Dit is een sterk
staaltje kortetermijndenken aangezien de toekomst van deze regio -
Brussel incluis - ligt bij het creëren van meerwaarde en
tewerkstelling door in te zetten op kennisindustrie en het aantrekken
van internationale hoofdkwartieren. Groen! weet zich hierbij gesteund
door het VOKA en het Brusselse BECI die met hun `Business Route 2018,
for Metropolitan Brussels' zinvollere en goedkopere investeringen
vragen. Het bedrijfsleven verwacht vernieuwende oplossingen en niet
meer van het oude verkeerspatroon.
Adelheid Byttebier, Brussels parlementslid: "Dit project is
onaanvaardbaar en wordt slecht beheerd door de Vlaamse regering van
CD&V-minister-president Peeters. Zowel de Brusselse mobiliteit als
haar leefmilieu worden aangetast. Het verhogen van het aantal
rijstroken zal misschien gedurende enkele maanden of jaren de Ring
ontlasten, maar is zeker geen duurzame oplossing want het zal gewoon
nog meer verkeer aanzuigen. Erger nog, dit project is volledig in
concurrentie met het DIABOLO en het GEN, die wel de mobiliteit tussen
de Rand en Brussel op een duurzame en ecologische manier willen
organiseren."
Adelheid Byttebier (Groen!), Céline Delforge (ECOLO) en Olivia P'tito
(PS), zullen een bezwaarschrift indienen tegen de kennisgevingnota en
willen zo de Vlaamse overheid oproepen om op voorhand wel een grondig
onderzoek te voeren naar alternatieve mobiliteitsoplossingen en de
gevolgen van de uitbreiding van de Brusselse Ring voor zowel de
omwonenden, de pendelaars als het leefmilieu. Adelheid Byttebier:
"Groen! roept iedereen op die niet akkoord kan gaan met hoe dit
dossier wordt aangepakt, om ook een bezwaarschrift in te dienen. Het
volledige dossier en de details om een bezwaarschrift in te dienen
zijn beschikbaar op www.mervlaanderen.be . Als er voldoende
bezwaarschriften zijn, dan zal de Vlaamse overheid wel gedwongen
worden om een grondig onderzoek uit te voeren in plaats van
blindelings steeds weer te kiezen voor beton."
Adelheid Byttebier, Brussels parlementslid