Ingezonden persbericht
Een kijkje in de keukenwensen
Nederlanders willen keuken functioneel, maar ook gezellig en comfortabel
Als er één plek in huis is waar de customer experience hoogtij viert, dan is het wel de keuken.
Eetgewoonten verschillen van persoon tot persoon, maar het bereiden van maaltijden begint bij
iedereen op dezelfde plaats: in de keuken. Hoe men de keuken gebruikt en beleeft, is echter voor
iedereen anders. De Nederlandse mentaliteit van `doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' heeft echter
ook hier de overhand. Nederlanders willen namelijk vooral een functionele keuken. Toch vindt bijna
driekwart het ook belangrijk dat de keuken gezellig en comfortabel is. Dit blijkt uit onderzoek ten
behoeve van de BouwKennis Jaarbijeenkomst 2008. Dit evenement voor marketeers in de bouw-,
vastgoed- en installatiesector heeft dit jaar het thema `customer experience'.
Uit het onderzoek van BouwKennis blijkt dat de ideale keuken toch vooral functioneel moet zijn. Eén op de twee
respondenten vindt dat het belangrijkste criterium. De ideale keuken is meer dan alleen een plek om maaltijden
klaar te maken. Het moet vooral een gezellige plek zijn, vindt een vijfde van de Nederlanders. Nog eens één op
de tien wil vooral veel spullen kwijt kunnen. Zij vinden dat de ideale keuken vooral groot moet zijn en dus
genoeg opbergruimte bevat. Omschrijvingen als `stijlvol', `luxe' en `goedkoop' worden minder vaak genoemd als
belangrijkste eis aan een keuken. Zeker uit het feit dat de respondenten geen bijzonder grote waarde hechten
aan zowel `luxe' als `goedkoop', is af te leiden dat de meeste Nederlanders idealiter zouden kiezen voor een
doorsnee keuken. Niet al te veel opsmuk dus.
Nederlander wil keuken om uitgebreid te koken
Naast functioneel is de ideale keuken voor de meeste Nederlanders een plek om uitgebreid te koken. Dat geeft
61% van de ondervraagden aan. In zo'n keuken moet er genoeg ruimte zijn en ook is het belangrijk dat de sfeer
er goed is. Deze uitkomst sluit prima aan bij de drie meest genoemde uiterlijke criteria van de ideale keuken
(functioneel, gezellig en groot). Nederlanders vinden het ook belangrijk dat een keuken gezellig en comfortabel
is. Bijna driekwart van de respondenten is het (zeer) eens met deze stelling.
Als Nederlanders uitgebreid willen koken, betekent dit dan ook dat ze thuis graag gasten ontvangen? Ruim vier
op de tien Nederlanders geeft aan gasten liever thuis te ontvangen dan naar een restaurant te gaan. Een kwart
van de ondervraagden gaat met gasten juist liever uit eten dan thuis voor ze te koken. Als Nederlanders gasten
krijgen, dan ontvangen ze deze echter niet graag in de keuken. Slechts 7% van de Nederlanders geeft gasten
een kijkje in de keuken en 14% ziet zijn ideale keuken als ruimte om gasten te ontvangen.
Drie keukenidentiteiten
Uit eerder onderzoek van BouwKennis en USP Marketing Consultancy blijkt dat bepaalde groepen mensen te
koppelen zijn aan een soort keuken. Hierbij zijn drie typen keukenkopers onderscheiden, namelijk, de
`rationalist', de `keu-cooner' en de `modernist'. De rationalist vindt vooral de functie van de keuken belangrijk en
hecht relatief weinig belang aan beleving en stijl. Bij keu-cooners draait de keuken juist vooral om beleving. Van
alle drie de groepen is voor hen de keuken het belangrijkst. Zij houden van koken en komen tot rust in de
keuken. Modernisten hechten veel waarde aan de stijl van de keuken. Zij willen graag een hippe, moderne
keuken. Daarnaast nodigen zij graag vrienden uit om te komen eten. Af en toe wil de modernist lekker koken,
terwijl hij de magnetronmaaltijden zeker niet schuwt.
Deze indeling is niet één op één toepasbaar op deze nieuwe proefneming. Het is echter wel leerzaam om naar
dergelijke indelingen te kijken. Het toont namelijk aan dat er verbanden te leggen zijn tussen sociale kenmerken
en de beleving van de keuken. Maar liefst de helft van de Nederlanders vindt functionaliteit het belangrijkste
criterium van de ideale keuken. Hoewel de gemiddelde Nederlander zijn keuken dus vooral `rationalistisch'
benaderd, moet het er wel gezellig en comfortabel zijn en wordt er graag voor gasten gekookt.
BouwKennis Jaarbijeenkomst 2008
BouwKennis organiseert donderdag 18 september alweer voor de zesde maal de BouwKennis Jaarbijeenkomst.
Het event voor de bouw-, vastgoed- en installatiesector dat u niet mag missen. Dit jaar staat de Jaarbijeenkomst volledig in het teken van customer experience: hoe beleven uw klanten uw producten, diensten en organisatie?
Tijdens de jaarbijeenkomst nemen we u mee naar de toekomst. We belichten de trends en ontwikkelingen waar
u mee te maken gaan krijgen. We laten u de experience economie ruiken, voelen en proeven. Ook geven we
antwoord op de vraag hoe u uw klanten via internet kunt betrekken bij uw organisatie. Kijk voor meer informatie over de BouwKennis Jaarbijeenkomst 2008 op: www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl.
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van
BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over
BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.