KPN NV

KPN Nieuws

Rijkswaterstaat kiest KPN voor beheer verkeersnetwerk en telefonie

Datum

29 juli 2008

Nummer

058

Rijkswaterstaat kiest KPN als ICT-partner voor het beheer, onderhoud en exploitatie van zijn telefoniesystemen en verkeersnetwerk. De overeenkomst heeft een initiële looptijd van 5 jaar. Voor Rijkswaterstaat is ICT één van de belangrijkste hulpmiddelen om zijn bedrijfsprocessen te optimaliseren. De uitbesteding van deze ICT-beheertaken sluit aan bij de strategische keuze van Rijkswaterstaat om zich te richten op de uitvoering van zijn kerntaken. Niet-kerntaken worden uitbesteed via een Europese aanbesteding.

KPN neemt het beheer van de telefoniesystemen en de netwerkvoorzieningen van Rijkswaterstaat volledig uit handen. Het verkeersnetwerk vormt de basis voor de besturing van de verkeerssystemen voor weg en water in Nederland. Denk aan de aansturing van wegsignaleringen, route-informatie op tekstborden en bewegwijzering en het toezicht op sluizen, bruggen en tunnels en op termijn de waterkeringen. KPN zorgt voor een betrouwbaar en veilig beheer vanaf één centrale locatie met een vast team van medewerkers.

Concurrentiegerichte dialoog

Via een Europese aanbesteding in de vorm van een concurrentiegerichte dialoog zochten we een betrouwbare ICT-partner , aldus Richard van Breukelen, CFO bij Rijkswaterstaat. Daarbij zijn we eerst in gesprek gegaan met concurrerende partijen in de markt voordat twee partijen werden uitgenodigd om een aanbieding te doen. Uit de selectiecriteria die voor de aanbesteding waren opgesteld, kwam KPN als winnaar naar voren. Daarnaast heeft KPN in de gesprekken na de voorlopige gunning ons vertrouwen verder gewonnen door zich goed in te leven in onze situatie. Dít gegeven in combinatie met de beantwoording en de specifieke kennis en kunde die KPN ons biedt, heeft tot deze gunning geleid .

Dedicated klantenteam

Eelco Blok, lid raad van bestuur van KPN: Tijdens het aanbestedingsproces hebben wij veel kennis opgedaan van het huidige verkeersnetwerk en telefoniesystemen bij Rijkswaterstaat. Deze kennis is nu ondergebracht in een toegewijd klantteam van KPN. Dit team zal zich geheel op Rijkswaterstaat richten, zodat Rijkswaterstaat zich nog meer op zijn kerntaken kan concentreren.

Managed ICT-dienstverlening

KPN ontwikkelt zich in de zakelijke markt sterk op het gebied van Managed ICT-dienstverlening en outsourcing en vervult hiermee de behoefte van klanten door hun ICT-omgeving te beheren. Dedicated klantteams voor opdrachtgevers maken deel uit van de outsourcingformule van KPN voor de grootzakelijke markt. Hiermee komt KPN tegemoet aan de wens van veel ondernemers om bij één leverancier terecht te kunnen voor zowel telecom- als IT-oplossingen.



KPN NV