Antwoord op kamervragen van het lid Agema (PVV) over het bericht dat invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van een vakantiepark
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO-K-U-2861404
28 juli 2008
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema
(PVV) over het bericht dat invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van
een vakantiepark (2070823850).
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoord op kamervragen van het lid Agema (PVV) over het bericht dat
invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van een vakantiepark
(2070823850).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht `Gehandicaptenvervoer lijdt onder
concurrentieslag' en het bericht `Valys `dumpt' invaliden bij
vakantiepark'? 1) 2)
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met deze berichten.
Vraag 2
Klopt het dat medewerkers in het taxivervoer voor zieken en
gehandicapten de dupe zijn van marktwerking, doordat zij structureel
overuren niet betaald krijgen en met te krappe roosters werken?
Antwoord 2
Arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden zijn primair zaken tussen
werkgevers en werknemers. Ik herken het door u geschetste beeld in de
praktijk van contract-taxivervoer niet.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de slagboom bij een vakantiepark geen voordeur
is? Hoe gaat u bewerkstelligen dat chronisch zieken en gehandicapten
niet bij de slagboom van een vakantiepark worden gedumpt maar netjes
voor de deur worden afgezet?
Antwoord 3
In het contract tussen Connexxion (de huidige uitvoerder van Valys) en
VWS is opgenomen, dat de uitgevoerde rit van het bovenregionaal
vervoer plaatsvindt van deur tot deur van het vertrekadres naar de
gewenste bestemming. In het geval van een bungalowpark wordt als lijn
aangehouden, dat de receptie als het adres geldt. Er zijn
verschillende redenen waarom hiervoor is gekozen. Niet altijd zijn de
terreinen van bungalowparken toegankelijk voor taxi's. Ook is het in
de praktijk vaak zoeken naar de juiste bungalow, doordat een
plattegrond ontbreekt of de bewegwijzering onduidelijk is. Daardoor
kan de aansluiting met andere ritten in de verdrukking komen, waardoor
andere klanten niet op tijd aankomen of worden opgehaald. De
instructie van Connexxion aan de taxibedrijven is om de klant bij de
receptie op te halen, respectievelijk af te zetten. Ook in de
voorlichting aan de klanten gaat Valys hier van uit. Bij
CVV/Regiotaxi-systemen zijn deze afspraken doorgaans ook de bestaande
praktijk.
In de praktijk blijkt dat kwesties als de onderhavige in negen van de
tien gevallen soepel worden opgelost door actieve medewerking van alle
betrokkenen. Gegeven het bovenstaande zie ik géén aanleiding om
maatregelen te treffen.
1) Gehandicaptenvervoer lijdt onder concurrentieslag, Trouw, 24 juni
2008
2) `Valys `dumpt' invaliden bij vakantiepark', Algemeen Dagblad, 24
juni 2008