Sastre wint Tour op fiets van bedrijf alumnus
Geplaatst: 28 juli, 2008
De Spanjaard Carlos Sastre heeft de Tour de France gewonnen op fietsen
van het bedrijf Cervélo. Dat is het bedrijf van TU/e-ingenieur Gérard
Vroomen en de Canadees Phil White. En dat terwijl fietsproducenten in
eerste instantie geen interesse hadden voor de vernieuwende fietsen
van het tweetal.
Carlos Sastre op een Cervélofiets, in de Alpen.
Gérard Vroomen studeerde in 1995 af aan de TU/e, bij de faculteit
Werktuigbouwkunde. Met een afstudeerverslag getiteld 'Design of an
aerodynamic time trial bicycle'. Het was een teken van wat ging komen.
Nu, dertien jaar later, rijdt de CSC-ploeg van Bjarne Riis exclusief
op de fietsen van zijn bedrijf. Fabian Cancellara won in 2006
Parijs-Roubaix op een Cervélo, in 2007 gevolgd door Stuart OGrady, ook
op een Cervélo. En nu is er dus de Touroverwinning.
Vroomen verrichte zijn afstudeerwerk aan de universiteit van Montréal
(Canada). Daar maakte hij met studiegenoot Phil White de Baracchi, het
eerste prototype van hun hand. Eigenhandig, in de kelder van hun
studentenhuis, zetten ze de fiets in elkaar. De Baracchi leverde veel
enthousiaste reacties op, maar niet van fietsenproducenten. Die zagen
er geen brood in.
Wat voor het tweetal aanleiding was om de fiets dan maar zelf op de
markt te brengen. Met succes, want in 1996 reed de Canadese tijdrijder
Eric Wohlberg al op een fiets van Cervélo, op de Olympische Spelen van
1996 in Atlanta. Daarna volgden al snel nationale titels tijdrijden,
veroverd op Cervélos.
Het bedrijf telt inmiddels zo'n dertig man personeel en heeft, naast
een kantoor in Canada, ook een afdeling in het Zwitserse Neuchâtel,
waar Vroomen ook woont. Het bedrijf heeft een eenvoudig streven: 'onze
klanten helpen races te winnen'. Met de focus op engineering, zegt de
Cervélowebsite, en niet op marketing. "We verontschuldigen ons dat
onze advertenties eruit zien alsof ze zijn gemaakt door ingenieurs. We
gaan ervan uit dat je liever een advertentie leest die geschreven is
door een ingenieur dan dat je op een fiets rijdt die is ontworpen door
de marketingafdeling."
Technische Universiteit Eindhoven