Porsche komt dit najaar met nieuwe 911 Targa
(7/28/2008)
Met de introductie van de nieuwe 911 Targa completeert Dr. Ing. h.c.
F. Porsche AG de snelste modelwisseling van de 911-modellenserie ooit.
Twee nieuwe krachtbronnen met directe brandstofinjectie verbeteren de
prestaties en beperken het brandstofverbruik van het nieuwe model.
De snelschakelende Porsche-Doppelkupplung (PDK) â de versnellingsbak
met dubbele koppeling â vervangt de optionele Tiptronic S-transmissie,
en het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) neemt
de plaats in van de vierwielaandrijving van de vorige generatie.
De nieuwste modelvariant van de nieuwe generatie 911 wordt, net als
voorheen, uitgebracht in twee versies: de 911 Targa 4 en de 911 Targa
4S. De 911 Targa 4 is uitgerust met een zescilinder 3,6-liter
boxermotor met een maximumvermogen van 345 pk (254 kW) en kent een
topsnelheid van 284 km/uur. De krachtbron van de 911 Targa 4S heeft
een inhoud van 3,8 liter en een maximumvermogen van 385 pk (283 kW).
De topsnelheid van deze buitengewone sportauto is 297 km/uur.
De eyecatcher van het exterieur is, net als bij de vorige modellen, de
opvallende 1,54 m' grote, glazen dakmodule, bestaande uit een elegant
schuifdak en een functionele achterklep. Als het dak geheel geopend
wordt, schuift het schuifdak binnen zeven seconden achter de
achterklep. Hierdoor ontstaat een opening van 0,45 m' boven het
passagierscompartiment.
Het schuifdak is standaard voorzien van een nieuwe blindering, die
meer privacy biedt dan die van het vorige model doordat het in
gesloten positie het volledige oppervlak van het schuifdak afdekt. Het
glazen schuifdak en de achterklep zijn gemaakt van een speciaal getint
glas dat de inzittenden zelfs bij felle zon beschermt tegen UV-stralen
en overmatige warmte.
Met de nieuwe 911 Carrera introduceerde Porsche voor het eerst directe
brandstofinspuiting in de reeks sportautoâs van het merk. De voordelen
hiervan zijn, afhankelijk van de versie en de uitvoering, een toename
van het vermogen met maximaal 8,5 procent, een reductie van het
brandstofverbruik met 11,2 procent en een met 13,6 procent verminderde
CO2-emissie.
Met de nieuwe dubbele Porsche-Doppelkupplung (PDK), een
versnellingsbak met dubbele koppeling en met maar liefst zeven
versnellingen, biedt Porsche een zeer interessant alternatief voor de
handgeschakelde zesversnellingsbak. PDK vervangt de Tiptronic
S-transmissie en blinkt uit door de uitzonderlijk korte schakeltijden.
Bovendien zorgt PDK voor een lager gemiddeld brandstofverbruik.
Als het om rijplezier gaat, blijft er met de nieuwe 911 Targa dankzij
deze onderscheidende versnellingsbak nauwelijks iets te wensen over.
Zo accelereert de 911 Targa 4 met de handgeschakelde
zesversnellingsbak van 0 naar 100 km/uur in 5,2 seconden. De nog
krachtiger S-versie doet hier met dezelfde versnellingsbak slechts 4,9
seconden over. De optionele PDK-transmissie schakelt zelfs nog sneller
en stelt daarmee een nieuwe maatstaf. De 3,6-liter Targa 4 met PDK
accelereert van 0 naar 100 km/uur in exact 5,0 seconden; de Targa 4S
doet dat in een indrukwekkende 4,7 seconden.
Een andere technische noviteit is de nieuwe vierwielaandrijving. In de
nieuwe 911 Targa vervangt het elektronisch gestuurde Porsche Traction
Management (PTM) de vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling.
Dit systeem combineert het typerende rijplezier van een Porsche â
dankzij de achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving van het
basisconcept â met nog meer stabiliteit, grip en wendbaarheid. Om er
voor te zorgen dat de auto altijd de beste prestaties levert, zorgt
PTM er met de elektronisch gestuurde versnellingsbak met dubbele
koppeling voor dat altijd de juiste hoeveelheid motorkracht en tractie
worden overgebracht op de voorwielen. De rijeigenschappen zijn, net
als bij alle nieuwe 911 Carrera 4-modellen, nog verder verbeterd door
het standaard gemonteerde mechanische sperdifferentieel op de
achteras.
Vanaf 25 oktober 2008 zijn de vierwielaangedreven 911 Targa-modellen
bij de Porsche-dealers verkrijgbaar. De prijzen beginnen bij 136.000
euro voor de Targa 4 en 152.000 euro voor de Targa 4S. Alle prijzen
zijn inclusief BTW en BPM.
AutoRai