AutoRai

Nieuwe Honda Jazz veelzijdig als een Zwitsers zakmes

(7/28/2008)
Compacte buitenmaten en een ruim en flexibel interieur vormen ook bij de nieuwe Honda Jazz de perfecte mix. De nieuwe, zuinigere i-VTEC-motoren met een CO2-uitstoot van 120 g/km maken de succesformule compleet.

Dat een ruime gezinsauto ook zuinig kan zijn, bewijst de nieuwe Honda Jazz met twee nieuwe i-VTEC-motoren. De 90 pk 1.2 en 100 pk 1.4 i-VTEC-motoren verbruiken respectievelijk gemiddeld 5,1 en 5,3 l/100 km. Met het verbruik nam ook de CO2-emissie flink af. De 1.2 stoot nu slechts 120 g/km uit, terwijl de 1.4 met handbediende vijfversnellingsbak 124 g/km noteert . Een schakelindicator in het hart van de toerenteller adviseert de bestuurder in welke versnelling het zuinigst gereden kan worden.

In combinatie met de zestraps i-SHIFT transmissie â met schakelflippers aan het stuur â zakken de verbruiks- en emissiewaarden van de 1.4 zelfs tot 5,1 l/100 km en 120 g/km.

Magic seats
In de nieuwe Honda Jazz laten de Magic Seats â een succesfactor uit de voorganger waarvan sinds 2001 wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren zijn verkocht â zich met één handeling neerklappen. Vanwege de inschuifbare achterste hoofdsteunen is het niet langer nodig om eerst de voorstoelen naar voren te schuiven.

Een tweede noviteit die de flexibiliteit van het interieur vergroot, is de bagageruimte met dubbele laadvloer. Onder het opklapbare bodempaneel bevindt zich een 230 mm diep opbergvak met een inhoud van 64 liter. Met de achterstoelen opgeklapt biedt de Jazz een royale bagageruimte van 399 liter (VDA).

Uniek formaat
Met een lengte van 3.900 mm, breedte van 1.695 mm en hoogte van 1.525 neemt de nieuwe Honda Jazz een unieke plek in tussen compacte hatchbacks en compacte MPVâs. Hij is 20 mm breder en 55 mm langer dan zijn voorganger. Dankzij de 50 mm langere wielbasis nam de knieruimte achterin met 37 mm toe. De draaicirkel (stoep tot stoep 9,8 m) bleef gelijk. Manoeuvreren in de stad is dus nog even eenvoudig. Het zicht rondom is optimaal door het grote glasoppervlak en de smalle A-stijlen.

Veiligheid
De nieuwe Honda Jazz biedt een enorm uitgebreide veiligheidsuitrusting. Hondaâs Advanced Compatibility Engineering-structuur (ACE) is zo ontworpen dat de cabine beter intact blijft bij botsingen met een groter of zwaarder voertuig.

Twee airbags voor, twee zijairbags en twee gordijnairbags zijn standaard, net als actieve hoofdsteunen op de voorstoelen die de kans op een whiplash verkleinen. Voor het eerst is de Jazz ook voorzien van gordelverklikkers voor alle zitplaatsen.

Vanaf November 2008
De nieuwe Honda Jazz heeft zijn Europese primeur op de Mondial de lâAutomobile in Parijs in oktober. Vanaf 8 november 2008 staat de Jazz in de showroom.