In het koppie van de leerling
28 juli 2008
NWO-rapport blikt in toekomst neurowetenschappen en onderwijsonderzoek
Zou het niet handig zijn om te zien hoe iemand leert? Of om te
ontdekken wanneer een leerling vastloopt bij het oplossen van een som?
Leraren en onderzoekers willen maar al te graag weten wat er in de
koppies van leerlingen omgaat. De neurowetenschappen zouden meer
inzicht kunnen geven. Dat stellen Nederlandse wetenschappers van vier
universiteiten in hun rapport over de kracht van neurowetenschappen
voor educatie. NWO financierde het rapport.
Omdat er nogal wat onduidelijkheid is over de kracht van
neurowetenschappen voor onderwijsonderzoek gaf NWO een aantal
onderzoekers de opdracht eens wat zaken op een rij te zetten in een
rapport. Doel was een realistisch beeld geven van mogelijke
dwarsverbanden tussen onderwijsonderzoek en neurowetenschappen.
Het rapport concludeert dat onderwijsonderzoek en neurowetenschappen
op een aantal gebieden zinvol gezamenlijk fundamenteel onderzoek
zouden kunnen verrichten. Probleem is nog dat de neurowetenschappen
tot nu toe niet goed overweg kunnen met het complexe
onderwijsonderzoek. Of omgekeerd, dat het onderwijsonderzoek moet
proberen om gegevens zo te leveren dat ze nuttig zijn voor
hersenwetenschappers.
Dyslexie
De onderzoekers noemen een aantal gebieden waarbij de
neurowetenschappen en het onderwijsonderzoek elkaar kunnen versterken.
Bijvoorbeeld op de terreinen waarop onderzoekers al samen optrekken,
zoals bij het vroeg diagnosticeren van leerproblemen als dyslexie. Of
bij het onderzoek naar het leren van een andere taal. Of bij het
kijken naar welke hersengebieden een rol spelen bij het krijgen van
wiskundig inzicht.
Daarnaast concluderen zij dat versterking ook mogelijk is op
onderwerpen waarop nog geen gezamenlijk onderzoek plaatsvindt. Zoals
multimedia-leren, de rol van werkgeheugenbelasting, sociaal leren,
impliciet leren en zelfgestuurd leren.
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit
Twente (UT), de Open Universiteit (OU), de Radboud Universiteit
Nijmegen (RU)en de Universiteit Maastricht (UM). NWO financierde het
project via de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO),
onderdeel van het NWO-Gebied Maatschappij- en Gedragswetenschappen.
Rapportgegevens
Het rapport getiteld 'Explorations in Learning and the Brain: On the
Potential of Cognitive Neuroscience for Education' is geschreven door
Ton de Jong (UT), Tamara van Gog (OU), Kathleen Jenks (RU), Sarah
Manlove (UT), Janet van Hell (RU), Jelle Jolles (UM), Jeroen van
Merriënboer (OU), Theo van Leeuwen (UT) en Annemarie Boschloo (UM).
Het rapport verschijnt later bij uitgeverij Springer, maar staat nu al
op:
www.nwo.nl/files.nsf/pages/NWOA_7GFD3Y/$file/Explorations_in_Learning_
and_the_Brain.pdf
..............................
Meer informatie bij:
* Prof. dr. Ton de Jong (Universiteit Twente, gedragswetenschappen)
* +31 (0)53 489 3613 en 4359 en 3606, a.j.m.dejong@utwente.nl
* Dr. Tamara van Gog (Open Universiteit, Onderwijstechnologisch
expertisecentrum)
* t.: +31 (0)45 576 2276, tamara.vangog@ou.nl
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek