Alain Menu wint WTCC Brands Hatch voor derde maal op rij
(7/28/2008)
Vandaag was het Chevrolet dat de WTCC-races in Brands Hatch compleet
domineerde. De Zwitserse toerwagencoureur Alain Menu won voor de derde
maal op rij de WTCC-race op het circuit in Kent, waarmee hij de eerste
coureur in de geschiedenis van het WTCC is die drie overwinningen op
hetzelfde circuit liet optekenen.
Rob Huff leek vandaag in de eerste race als zekere winnaar op de
finish af te stevenen, totdat twee ronden voor het einde zijn
linkervoorband lek raakte. Teamgenoot Nicola Larini onderging
hetzelfde drama, terwijl hij op dat moment op een zevende positie
reed, wat voor Race 2 een startpositie op de eerste rij betekende.
Vanaf dat moment nam Menu â die vierde lag â gas terug om zijn banden
te sparen, waardoor hij terugzakte naar een achtste plek die hem pole
position voor Race 2 opleverde. In die tweede race was Menu in topvorm
en hoewel hij Porteiro na de start kortstondig vóór zich moest
dulden, scoorde hij zijn achtste WTCC-zege voor Chevrolet.
Alain Menu (8^e/1^e): âIn de eerste race ging ik goed van start, maar
in Bocht 2 probeerde Farfus de deur dicht te gooien toen het al te
laat was. Ik hield het gas erop en hij probeerde het nogmaals,
waardoor hij er af ging en ik een aantal plaatsen verloor. Ondanks die
zware tik bleef de auto goed aanvoelen. Tegen het einde van de race
merkte ik dat zowel Rob als Nic de pits in moest en mijn team
waarschuwde me via de radio dat ik voorzichtig met mijn banden moest
zijn. Ik liet een aantal autoâs voorbij gaan, waardoor ik als achtste
de finish passeerde, een resultaat dat goed was voor pole position in
Race 2. Die strategie heeft me bovendien aan meer punten geholpen dan
wanneer ik vierde was geworden en misschien vijfde in de tweede race.
In Race 2 ging Porteiro sneller van start dan ik, maar nadat de safety
car weg was en de lichten weer op groen gingen, kon ik hem in Paddock
Hill passeren. Vanaf dat moment was het nog slechts een kwestie van
controleren.â
Rob Huff (21^e/10^e): âIn de eerste race ging ik goed van start en kon
ik direct bij Alain aansluiten. Toen hij en Farfus elkaar vervolgens
raakten in Druids, lieten ze de deur wagenwijd voor me open staan, een
beetje zoals ik in 2004 mijn allereerste toerwagenrace hier won. Tot
vier ronden voor het einde leidde ik de race op comfortabele wijze,
maar toen voelde ik een trilling aan de voorkant. Twee ronden later
klapte vervolgens mijn linker voorband en dat was het dan. Positief is
dat ik tien kilo succesgewicht kwijt raak voor Oschersleben, dus
daarmee hoop ik me over een maand te kunnen revancheren.â
Nicola Larini (23^e/12^e): âMijn eerste race eindigde bijna in Bocht 1
toen ik in het incident tussen Alain en Farfus verzeild raakte.
Gelukkig raakte ik Farfus maar licht toen hij dwars over de baan
schoot. Vanaf dat moment probeerde ik de zevende plek vast te houden
die me voor Race 2 een positie op de eerste startrij zou bezorgen,
zoals mijn plan het hele weekend al was geweest. Toen klapte mijn
linker voorband met nog slechts drie ronden te gaan en moest ik de
pits in voor een nieuwe band. In plaats van een plek op de eerste rij
moest ik Race 2 nu achteraan starten en het enige dat ik kon doen was
zoveel mogelijk autoâs passeren en hopen op nog een puntje.
AutoRai