Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
SPORTLIFE EN NOC*NSF LANCEREN EERSTE CAFEÏNEKAUWGOM VOOR NEDERLANDSE TOPSPORTERS
Oosterhout, 28 juli 2008 - Met internationale sportevenementen als de Olympische Spelen in Beijing in het vooruitzicht heeft NOC*NSF Sportlife gevraagd een cafeïnekauwgom te ontwikkelen exclusief voor de Nederlandse topsport. Hierdoor kan extra energie geleverd worden wat doorslaggevend kan zijn voor het neerzetten van een optimale prestatie. De combinatie van kauwgom met cafeïne waarbij de werkzame stof door middel van kauwen vrijkomt, is nieuw voor de Nederlandse markt.
Topsporters willen bij een groot toernooi goed voorbereid, alert en fit aan de start staan. De door Sportlife ontwikkelde cafeïnekauwgom kan hieraan een bijdrage leveren. Zo is wetenschappelijk bewezen dat cafeïne lichamelijke prestaties met maar liefst 11 procent kan verhogen. Bovendien vermindert het gevoel van zware inspanning tijdens fysieke prestaties met 5,6 procent. De cafeïnekauwgom van Sportlife vergroot de alertheid en vermoeidheid en slaap nemen af. Door het kauwen op de kauwgom wordt de cafeïne via het slijmvlies in de wang door het lichaam opgenomen. Hierdoor komt de stof sneller in het bloed dan bij inname via een tablet of als vloeistof. De positieve effecten zijn al snel - binnen 5 tot 10 minuten - merkbaar.
Exclusief voor topsporters
In 2006 ontwikkelde Sportlife op verzoek van NOC*NSF exclusief voor topsporters een cafeïnekauwgom om hen tijdens kortdurende inspanningen te ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat het meest optimale effect wordt bereikt als 15 minuten van tevoren 2 kauwgompjes tegelijk worden ingenomen. Mark Visser, Marketing Director LEAF Holland/ Sportlife: "We zijn als Sportlife erg trots op het feit dat we met deze cafeïnekauwgom Nederlandse topsporters van een snelle extra energiebron kunnen voorzien. Zo kunnen we een bijdrage leveren aan hun topprestaties." Om de positieve effecten van kauwgom en cafeïne optimaal te benutten, bestaat de kauwgom uit 2 lagen: een kauwgomlaag en een mintlaag. De cafeïne bevindt zich in de kauwgomlaag en de mintlaag zorgt voor een verfrissend effect. Doordat de cafeïne in de kauwgom is ingekapseld, komt het gedoseerd vrij en smaakt het minder bitter.
De cafeïnekauwgom van Sportlife bevat 44 milligram cafeïne per kauwgom. Hoewel 1 kop koffie 80 milligram cafeïne bevat, zijn de effecten van cafeïnehoudende kauwgom veel sneller merkbaar. Dat komt doordat de werkzame stoffen snel in het lichaam wordt opgenomen via het wangslijmvlies. De stof wordt rechtstreeks opgenomen in de bloedbaan, waardoor het centrale zenuwstelsel snel is bereikt en de effecten veel sneller merkbaar zijn. Ook is de concentratie van de cafeïne groter, omdat de cafeïne niet afgebroken wordt in het maagdarmkanaal.
NZVT-keurmerk
De kauwgom is door het Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport (NZVT) getest en goedgekeurd. Dit betekent dat de kauwgom geen dopinggeduide stoffen bevat. "De cafeïnekauwgom wordt als een prima voorziening gezien en vindt gretig aftrek. Het merendeel van onze topsporters gebruikt het namelijk. We zijn ook bijzonder blij dat we hen dit kosteloos kunnen bieden", aldus Jan Willem Snippe, projectleider Voorzieningen Topsporters van NOC*NSF.
Inmiddels maken 400 topsporters gebruik van de cafeïnekauwgom van Sportlife, zoals de voetballers van Foppe de Haan, de zwemmers, judoka's en atleten. Eén van die atleten is discuswerper én kogelstoter Rutger Smith: "Ik laat niets aan het toeval over, daarom gebruik ik de cafeïnekauwgom van Sportlife. Het geeft me net dat beetje 'extra' om optimaal te presteren."
Cafeïnekauwgom voor consument
Naast de topsportvariant die niet verkrijgbaar is voor consumenten lanceert Sportlife in september een cafeïnekauwgom voor de consument: Go Energy. Deze kauwgom bevat minder cafeïne, omdat de smaak van de kauwgom bij een lagere dosis cafeïne het beste tot zijn recht komt. De nieuwe cafeïnekauwgom - herkenbaar aan de opvallende zwarte verpakking - is vanaf september verkrijgbaar en kost 1,35 euro per verpakking (consumentenadviesprijs).
Over Sportlife
Sportlife is al meer dan 25 jaar actief op de Nederlandse markt en vooral bekend van Sportlife Smashmint in de herkenbare blauwe doordrukverpakking, dat sinds haar lancering de best verkopende kauwgom in Nederland is. Naast klassieke mintvarianten introduceerde Sportlife Sportlife X-Plode, BIG GUM maximum taste en Sportlife Clash, een combinatie van mint en gum in één product. Sportlife heeft al jaren grote affiniteit en betrokkenheid met sport. Een betrokkenheid die eerst vooral invulling kreeg door het sponsoren van voetbal en wielrennen. Inmiddels organiseert Sportlife ook verschillende (sponsor)activiteiten rondom andere sporten, zoals snowboarden, skiën en surfen. Voor meer informatie kunt u de website van Sportlife raadplegen: www.sportlife.com
- EINDE PERSBERICHT -
Noot aan de redactie (