Federale regering Belgie
Fonds voor spoorweginfrastructuur
Hervorming van het Fonds voor spoorweginfrastructuur
De ministerraad heeft een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd
over de hervorming van het Fonds voor spoorweginfrastructuur (FSI).
Het ontwerp dat minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
Inge Vervotte voorstelde, vereenvoudigt de structuren die in 2004 en
2005 werden opgericht om de spoorweginfrastructuur te beheren.
Overname van de schuld van het FSI door de schatkist
De federale overheid neemt formeel de historische schuld over van de
spoorwegen die op 1 januari 2005 aan het fonds werd toegekend. De
schuld wordt op 30 juni 2008 geschat op 4,485 miljoen euro. Dankzij de
overname en de integratie van de schuld in het beheer van de totale
staatsschuld, wordt het beheer ervan gerationaliseerd. Zo kan men ook
de moeilijkheden vermijden die verbonden zijn met het in evenwicht
houden van de rekeningen en de cash-flows van het fonds.
Overdracht van de spoorwegactiva van het fonds aan Infrabel
De opsplitsing van de eigendom van de infrastructuur van het Belgische
spoorwegnet tussen het Fonds en Infrabel is een bron van operationele
en functionele complicaties. De regering draagt daarom de volledige
structuur van het Belgische spoorwegnet over aan Infrabel. Het gaat om
het geheel van materiële activa met een netboekwaarde van 6,412
miljoen euro op 31 december 2007.
Bestemming van het fonds
Na de overdracht van de spoorschuld en de infrastructuur wordt de
opdracht van het fonds herleid tot een valorisatie van de zogenaamde
valoriseerbare terreinen die op 1 januari 2005 aan het fonds werden
overgedragen. Daarom wordt het fonds omgezet in een naamloze
vennootschap. De staat zal de aandelen die hem worden toegekend, ten
belope van het residuaire nettoactief van het fonds, in het kapitaal
van de Federale participatie en investeringsmaatschappij inbrengen om
ze op rationele wijze te beheren.
Het ontwerp zet dus de hervorming van de structuren verder die in 2004
en 2005 werden aangevat. Die bestond uit de scheiding tussen het
beheer van de spoorweginfrastructuur en de bedrijfstak spoorvervoer.
Op 1 januari 2005 werd de NMBS verdeeld in vier eenheden:
* de NMBS Holding
* de NMBS voor de bedrijfstak spoorvervoer van passagiers en
goederen
* Infrabel voor het beheer en de exploitatie van de infrastructuur
van het Belgische spoorwegnet
* het fonds voor spoorweginfrastructuur dat eigenaar werd van
de bestaande spoorweginfrastructuur en een deel van de historische
schuld van de NMBS.