âMonsterâ Tajima wint 86e Pikes Peak Hill Climb met Suzuki Sport XL7
(7/25/2008)
Nobuhiro Tajima, de president van Suzuki Sport met de indrukwekkende
bijnaam âMonsterâ, heeft met een speciale versie van de Suzuki XL7 de
86e Pikes Peak International heuvelklim in het Amerikaanse Colorado
Springs gewonnen. Daarmee toonde de imposante Suzuki-rijder wederom de
suprematie van de Suzuki Grand Vitara XL7 aan.
De Suzuki van âMonsterâ heeft een V6 VVT krachtbron met een inhoud van
3,6 liter en met Variable Valve Timing, voorzien van een dubbele
turbo. Het motorvermogen bedraagt 1.007 pk.
De klim naar de top van Pikes Peak is verdeeld in vier secties.
âMonster Tajima over zijn âtrip to the skyâ: âHet was een prima dag,
geen wolken en met een temperatuur van 45 graden aan de voet van de
berg. Prima raceomstandigheden. Eerst gingen klassieke autoâs en
monopostoâs naar boven en ik was laat aan de beurt. Vele rijders
vóór mij vlogen van de baan, omdat de bergweg naar boven op veel
plaatsen weinig grip bood. De race werd dan ook maar liefst 14 keer
stilgelegd. Vergeleken met vorig jaar was het parcours zwaarder, omdat
aan de top de weg veranderd was door wegwerkzaamheden. Trouwens, ook
het eerste deel na de start was moeilijker omdat door de zware trucks
het wegdek hobbelig was geworden. Het lijkt er wel op of ze willen
verhinderen dat ik mijn ultieme doel, het breken van het 10 minuten
record, kan realiseren. Daarnaast was er vorige maand nog 60
centimeter sneeuw gevallen.â
Voor de start werd de Suzuki voor de laatste maal gecontroleerd en
werden de banden van extra groeven voorzien voor meer grip.
Nogmaals Tajima: âOm half twee, toen de camerahelikopter boven de
Suzuki hing, opende ik de zuurstoftoevoer en ging ik van start. Het
eerste verharde stuk deed ik het rustig aan, omdat het wegdek door het
zand uitnodigde tot slippartijen. Het was dan ook moeilijk voluit te
gaan tot aan Picnic Ground. Ook het deel bij Glen Cove viel niet mee
door het hobbelige asfalt. Ik had al mijn aandacht nodig om de auto op
de weg te houden, maar uit mijn ooghoeken kon ik nog wel de
enthousiaste toeschouwers zien die mij aanmoedigden!â
Het moeilijkste deel van de heuvelklim is het onverharde deel naar de
top. En ook hier waren de omstandigheden verraderlijk, terwijl de
laatste bocht twee meter smaller was geworden. âMonsterâ:
âUiteindelijk draaide ik een tijd van 10 minuten en 18 seconden, 17
seconden langzamer dan vorig jaar, maar wel de allersnelste tijd. Ik
ben dan ook toch tevreden over het resultaat omdat de race dit jaar
echt moeilijk was.â
Nummer twee was Paul Dallanbach in een monoposto; hij passeerde de
finishlijn 40 seconden later dan Tajima. Op de derde plaats eindigde
Jimmy Olson in een Ford Explorer.
AutoRai