AutoRai

âMonsterâ Tajima wint 86e Pikes Peak Hill Climb met Suzuki Sport XL7

(7/25/2008)
Nobuhiro Tajima, de president van Suzuki Sport met de indrukwekkende bijnaam âMonsterâ, heeft met een speciale versie van de Suzuki XL7 de 86e Pikes Peak International heuvelklim in het Amerikaanse Colorado Springs gewonnen. Daarmee toonde de imposante Suzuki-rijder wederom de suprematie van de Suzuki Grand Vitara XL7 aan.

De Suzuki van âMonsterâ heeft een V6 VVT krachtbron met een inhoud van 3,6 liter en met Variable Valve Timing, voorzien van een dubbele turbo. Het motorvermogen bedraagt 1.007 pk.

De klim naar de top van Pikes Peak is verdeeld in vier secties. âMonster Tajima over zijn âtrip to the skyâ: âHet was een prima dag, geen wolken en met een temperatuur van 45 graden aan de voet van de berg. Prima raceomstandigheden. Eerst gingen klassieke autoâs en monopostoâs naar boven en ik was laat aan de beurt. Vele rijders vóór mij vlogen van de baan, omdat de bergweg naar boven op veel plaatsen weinig grip bood. De race werd dan ook maar liefst 14 keer stilgelegd. Vergeleken met vorig jaar was het parcours zwaarder, omdat aan de top de weg veranderd was door wegwerkzaamheden. Trouwens, ook het eerste deel na de start was moeilijker omdat door de zware trucks het wegdek hobbelig was geworden. Het lijkt er wel op of ze willen verhinderen dat ik mijn ultieme doel, het breken van het 10 minuten record, kan realiseren. Daarnaast was er vorige maand nog 60 centimeter sneeuw gevallen.â

Voor de start werd de Suzuki voor de laatste maal gecontroleerd en werden de banden van extra groeven voorzien voor meer grip.

Nogmaals Tajima: âOm half twee, toen de camerahelikopter boven de Suzuki hing, opende ik de zuurstoftoevoer en ging ik van start. Het eerste verharde stuk deed ik het rustig aan, omdat het wegdek door het zand uitnodigde tot slippartijen. Het was dan ook moeilijk voluit te gaan tot aan Picnic Ground. Ook het deel bij Glen Cove viel niet mee door het hobbelige asfalt. Ik had al mijn aandacht nodig om de auto op de weg te houden, maar uit mijn ooghoeken kon ik nog wel de enthousiaste toeschouwers zien die mij aanmoedigden!â

Het moeilijkste deel van de heuvelklim is het onverharde deel naar de top. En ook hier waren de omstandigheden verraderlijk, terwijl de laatste bocht twee meter smaller was geworden. âMonsterâ: âUiteindelijk draaide ik een tijd van 10 minuten en 18 seconden, 17 seconden langzamer dan vorig jaar, maar wel de allersnelste tijd. Ik ben dan ook toch tevreden over het resultaat omdat de race dit jaar echt moeilijk was.â
Nummer twee was Paul Dallanbach in een monoposto; hij passeerde de finishlijn 40 seconden later dan Tajima. Op de derde plaats eindigde Jimmy Olson in een Ford Explorer.