Brussel, 24 juli 2008
Biologische landbouw: de Europese Commissie start een nieuwe
promotiecampagne voor biologische voeding en landbouw
De Europese Commissie zal vandaag op de landbouwbeurs Foire de Libramont in
België de aanzet geven tot de nieuwe campagne voor biologische landbouw van
de Europese Unie. De campagneslogan luidt "Biologische landbouw. Goed voor
de natuur, goed voor u.". Het is de bedoeling om onder dit motto de
consumenten te informeren over het belang en de voordelen van biologische
landbouw en voedselproductie. De promotiecampagne moet de consumenten
bewuster maken op dit gebied en ertoe bijdragen dat zij biologische
producten herkennen. Speciale doelgroepen zijn jongeren en kinderen om
ervoor te zorgen dat het biologische concept ook in de toekomst aanhangers
zal hebben.
"Bij de consumenten stijgt de vraag naar biologische producten, wat
toenemende zakelijke kansen meebrengt voor alle sectoren van de
voedselaanbodketen. Bij de start van deze campagne roep ik al degenen
die bij de biologische landbouw zijn betrokken, ertoe op het
biologische concept mee uit te dragen met behulp van de nieuwe
campagneslogan "Biologische landbouw. Goed voor de natuur, goed voor
U.", aldus Mariann Fischer Boel, Europees commissaris voor Landbouw en
Plattelandsontwikkeling.
In de afgelopen jaren is het aantal biologische marktpartijen -
landbouwers, fabrikanten, verwerkers en importeurs - sterk gestegen.
In 2005 waren er in de EU-25 in totaal 182.305 dergelijke
marktpartijen, wat 13,4% meer was dan in 2004. De Europese
detailhandelsmarkt voor biologische producten heeft de laatste jaren
een krachtige groei te zien gegeven die varieerde tussen 5 en 30%,
afhankelijk van het land. De toenemende vraag bij de consumenten
versterkt de biologische markt en biedt landbouwers en verwerkers
nieuwe kansen.
De Commissie zal de campagne van start laten gaan en een prijsvraag
voor het bedenken van een nieuw logo voor biologische landbouw vandaag
aankondigen tijdens een persconferentie die wordt georganiseerd door
haarzelf en de Foire de Libramont, een grote landbouwbeurs die de vele
aspecten van het plattelandsleven laat zien. De persconferentie zal
ook worden bijgewoond door Sabine Laruelle, Belgisch federaal minister
van K.M.O.'s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, Benoît
Lutgen, Waals minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden,
Leefmilieu en Toerisme, en Kris Peeters, minister-president van de
Vlaamse regering. De Commissie zal er het centrale onderdeel van de
EU-campagne onthullen: de nieuwe meertalige website over biologische
landbouw www.organic-farming.europa.eu, die een elektronische
"gereedschapskist" bevat met promotiemateriaal in 22 talen waarover
beroepsmensen in de hele voedings- en landbouwsector kosteloos kunnen
beschikken om aandacht te vragen voor de biologische landbouw en
producten.
Bij de ontwikkeling van de campagne voor biologische landbouw is
gekozen voor een overkoepelende aanpak die is afgestemd op de belangen
van de marktpartijen van de biologische sector binnen de EU en het hun
mogelijk maakt actief reclame te maken voor biologische landbouw. De
Commissie heeft de campagne ontworpen in samenwerking met de groep van
deskundigen voor de promotie van de biologische landbouw. Die groep
bestaat uit vertegenwoordigers van de nationale ministeries van
Landbouw en van nationale en internationale organisaties die werkzaam
zijn op het gebied van biologische landbouw en productie. De campagne
wordt opgezet in het kader van het Europees actieplan voor biologisch
voedsel en biologische landbouw. Dat actieplan omvat 21 initiatieven
die erop zijn gericht de markt voor biologische voedingsmiddelen te
ontwikkelen en de naleving van de productienormen te verbeteren door
een doelmatiger en doorzichtiger aanpak te bevorderen en zo ook het
consumentenvertrouwen te vergroten.
Meer informatie over de campagne voor biologische landbouw onder het
motto "Biologische landbouw. Goed voor de natuur, goed voor U." en
beeldmateriaal van afdrukkwaliteit zijn te vinden op de site
www.organic-farming.europa.eu.
European Union