Belgacom

Persbericht

25 juli 2008

E-leven failliet ­ Mogelijke onderbreking van de diensten Belgacom informeert de E-leven klanten

Belgacom heeft vernomen dat E-leven failliet ging op 18 juli. Eerder had E-Leven verschillende procedures verloren tegen Belgacom. Na deze gerechtelijke beslissingen heeft Belgacom E-Leven in gebreke gesteld. Bij niet-betaling van de verschuldigde bedragen zou Belgacom zich genoodzaakt zien de diensten te onderbreken. Het kwam aan E-Leven toe om de eigen klanten te verwittigen, verplichting waarop ook het BIPT hen reeds wees in oktober 2007.
Ten gevolge van het faillissement ziet Belgacom zich verplicht het publiek te informeren dat de diensten verstrekt aan E-Leven zullen worden onderbroken vanaf 4 augustus 2008, behalve voor de lijnen die worden overgenomen door een andere operator. Voor alle zekerheid wordt vandaag dit persbericht verstuurd, omdat Belgacom zelf op geen enkele manier contact kan opnemen met de klanten van E-Leven.

Overzicht van de historiek (ter herinnering)

Op 28 april 2008 veroordeelde de handelsrechtbank E-Leven tot de onmiddellijke betaling aan Belgacom van een som van 141.265,47 euro (te vermeerderen met de interesten en kosten, tot een voorlopig totaal bedrag van 158.988,91 euro). Dit is slechts een deel van de uitstaande schuld: op 24 april 2008 was E-Leven aan Belgacom een bedrag van 410.021 euro verschuldigd. Intussen zijn daar andere facturen bij gekomen zodat de totale schuld voor geleverde diensten vandaag meer dan 670.000 euro bedraagt. E-Leven betwist weliswaar een gedeelte van dit bedrag maar voert daartoe ongegronde of op zijn minst zeer twijfelachtige argumenten aan die het op geen enkele manier bewijst. Door te proberen te compenseren wat niet compenseerbaar is en door te weigeren zijn facturen te betalen, zelfs de onbetwiste, leeft E-Leven al twee jaar op kosten van Belgacom en geniet het op anticoncurrentiële wijze gratis toegang tot het aansluitnetwerk van Belgacom, wat voor Belgacom financieel onaanvaardbaar is, en tevens de concurrentie verstoort.
E-Leven is sinds oktober 2007 helemaal opgehouden met de betaling van facturen voor gepresteerde diensten en betaalt zelfs geen enkele voorschot meer voor nieuwe bestellingen sinds april. Daarom maakte Belgacom gebruik van de contractuele rechten waarop ze zich mag beroepen in geval van niet-betaling ­ zoals elke onbetaalde leverancier zou hebben gedaan, ongeacht de activiteitensector ­ en stelde E-Leven in kennis van de schorsing van de diensten.

Toen ze ondanks de beloften van E-Leven niet de minste betaling ontving, ging Belgacom op 6 mei 2008 over tot de schorsing van de diensten.

Op 14 mei 2008 verkreeg E-Leven via een beschikking in kortgeding een voorlopige herstelling van de dienst. Belgacom betreurde deze beslissing die wanbetalers gelijk gaf en tekende beroep aan tegen deze beschikking.

Op 19 juni 2008 veroordeelde de Rechtbank van Koophandel te Brussel E-Leven de som van 295.219,29 euro te betalen aan Belgacom, te vermeerderen met de interesten en kosten, tot een voorlopig totaal bedrag van 311.996,63 euro.

Op 27 juni 2008 vernietigde het Hof van Beroep in Brussel de beschikking van de rechter in kortgeding van 14 mei en bevestigde dat Belgacom het recht heeft, bij gebrek aan betaling vanwege E-Leven, de diensten te schorsen.

Op 18 juli 2008 sprak de Rechtbank van Koophandel te Brussel het faillissement van E-Leven uit.


---

Meer info op: http://www.belgacom.be/

Meer info voor journalisten:
Haroun Fenaux: + 32 2 202 48 67 of + 32 476 60 03 33 Jan Margot: + 32 2 202 85 01 of + 32 475 58 50 37 Frédérique Verbiest: + 32 2 202 99 26 of + 32 476 60 60 10


---- --