Persbericht
Biologische landbouw: Goed voor de natuur, goed voor Europa
Europese Commissie lanceert nieuwe promotiecampagne voor biologische voeding en landbouw
Libramont, 25 juli 2008 - De Europese commissie zal vandaag de nieuwe biologische landbouwcampagne lanceren op de landbouwbeurs Foire de Libramont in België. Onder de campagneslogan "Biologisch. Goed voor de natuur, goed voor jou." wordt in de promotiecampagne samengewerkt met degenen die betrokken zijn bij de biologische sector om alle categorieën van de maatschappij te informeren over de betekenis en voordelen van biologische landbouw en voedselproductie. De campagne richt zich op een groter consumentenbewustzijn en toenemende waardering van biologische producten maar vooral ook op jonge mensen en kinderen om het biologische idee in de toekomst voort te zetten.
"De consumentenvraag naar biologische producten groeit en biedt steeds meer zakelijke mogelijkheden aan alle sectoren in de voedingsmiddelenketen. Met de lancering van deze campagne doe ik een beroep op alle belanghebbenden in de biologische landbouw om het biologische idee te promoten met behulp van de nieuwe campagne "Biologisch. Goed voor de natuur, goed voor jou." zegt Mariann Fischer Boel, de Europese commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling.
De laatste jaren zijn er steeds meer biologische ondernemers bijgekomen - een groep waartoe boeren, producenten, verwerkers en importeurs behoren. In 2005 waren er in totaal 182.305 van zulke ondernemers in de EU-25, een toename van 13,4 % ten opzichte van 2004. De afgelopen jaren is de Europese biologische detailhandel sterk gegroeid (tussen de 5 en 30 %) in de meeste landen, inclusief de nieuwe lidstaten. Een groeiende consumentenvraag versterkt de biologische markt en geeft boeren en ondernemers nieuwe kansen.
De Europese Commissie zal vandaag de campagne lanceren en een wedstrijd aankondigen om een nieuw logo voor de biologische landbouw te ontwikkelen. Dit gebeurt tijdens een persconferentie, die wordt georganiseerd door de Europese Commissie en de Foire de Libramont, een grote landbouwbeurs, die de vele aspecten van de agrarische wereld laat zien. Bij de persconferentie zullen ook aanwezig zijn: Sabine Laruelle, Federaal Minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid; Benoit Lutgen, Waals Minister van Landbouw, Platteland, Milieu en Toerisme en Kris Peeters, Minister-president van de Vlaamse Regering. De Commissie zal aan de pers het klapstuk van de EC-campagne onthullen - de nieuwe meertalige website voor biologische landbouw, www.organic-farming.europa.eu, met daarin een elektronische "kit" die professionals in de gehele voedsel- en landbouwsector van gratis marketingmateriaal in 22 talen zal voorzien, ten einde biologische productie en landbouw te promoten.
Over de nieuwe promotiecampagne
De biologische landbouwcampagne is ontwikkeld met een overkoepelende benadering, die de belangen dient van biologische ondernemers binnen de EU en die hen in staat stelt de biologische landbouw actief te promoten. De Europese Commissie heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met een groep van deskundigen voor de promotie van biologische landbouw. Tot de nationale experts behoren zowel vertegenwoordigers van de nationale ministeries van landbouw als nationale en internationale organisaties die werken met biologische landbouw en productie. De campagne wordt gelanceerd binnen het kader van het Europese actieplan voor biologische voeding en landbouw {SEC(2004)739}. Dit actieplan bevat 21 initiatieven om de markt voor biologische voeding te ontwikkelen en de niveaus te verbeteren door grotere efficiëntie en transparantheid en op die manier het consumentenvertrouwen te vergroten.
Ga voor meer informatie over de biologische landbouwcampagne "Biologisch. Goed voor de natuur, goed voor jou." en voor beeldmateriaal en afbeeldingen in printkwaliteit naar www.organic-farming.europa.eu.
Actorion Communicatie Adviseurs
Rozendaalselaan 14
6881 LC Velp
T. 026-4438287
F. 026-3892548
E.
---- --
Biologisch.
Goed voor de natuur, goed voor jou.
De lancering van de Biologische Landbouw Campagne op 25 juli 2008, op de Beurs van Libramont in België, markeert het begin van de nieuwe aanpak van de Europese Commissie voor het promoten van de biologische landbouwsector in Europa.
Achtergrond
De laatste paar jaar is er een flinke toename geweest in de biologische landbouwmarkt, voornamelijk als resultaat van het verhoogde consumentenbewustzijn over voedselveiligheid en milieuproblemen. De biologische landbouwmarkt is een van de meest dynamische landbouwsectoren in de Europese Unie geworden, met verkoopcijfers van biologische producten van circa E 13-14 miljard in 2005(1).
In juni 2004, heeft de Europese Commissie het Europese Actieplan voor Biologische Voeding en Landbouw gepubliceerd (European Action Plan for Organic Food and Farming {SEC(2004)739}). Dit actieplan beschrijft 21 initiatieven om de doelstellingen van het ontwikkelen van de biologische voedselmarkt en het verbeteren van de normen te realiseren door de doeltreffendheid, de transparantie en het vertrouwen van de consument te vergroten. Het plan volgt de trends van de laatste paar jaar waar een stijgend aantal biologische ondernemers in te zien is, een groep die onder andere bestaat uit boeren, fabrikanten, bewerkers en importeurs. In 2005 waren er in totaal 182.305 van dit soort ondernemers in de EU-25, wat gelijk staat aan een stijging van 13,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Een hoge consumentenvraag versterkte de behoefte om de Europese biologische markt verder te ontwikkelen, zoals in de afgelopen jaren is gebleken door een gemiddeld groeipercentage van 7,8% per jaar van de biologische winkelverkoop binnen de EU-15(2).
Enkele van de maatregelen van het Europese Actieplan zijn:
. het verbeteren van de informatie over biologische landbouw,
. het stroomlijnen van de publieke steun via plattelandsontwikkeling,
. het verbeteren van de productienormen; en
. het versterken van wetenschappelijk onderzoek. Het plan was gebaseerd op uitgebreide raadpleging van de lidstaten en belanghebbenden waaronder een online raadpleging in 2003, een openbare hoorzitting in januari 2004 en vergaderingen met lidstaten en groepen belanghebbenden. Om te helpen met het ten uitvoer brengen van Actie 1 van het Europese Actieplan voor Biologische Voeding en Landbouw in alle lidstaten, en op basis van Verordening 2826/2000 (onlangs vervangen door Verordening nr. 3/2008) van de raad, heeft de Europese Commissie een nieuwe promotiecampagne voor biologische landbouw en biologische productie in Europa gemaakt en gelanceerd onder het motto, "Biologisch. Goed voor de natuur, goed voor jou."
De Biologische Landbouw Campagne richt zich op de verdiensten en voordelen van biologische landbouw en biologische producten in Europa, en houdt zich tevens bezig met onderwerpen als dierenwelzijn, consumentenvraag en algemene sociaaleconomische kwesties op regionaal en plattelandsniveau.
De campagne is ontworpen door het Directoraat-generaal Landbouw en plattelandsontwikkeling van de Europese Commissie in samenwerking met een groep van deskundigen voor de promotie van biologische landbouw, bestaande uit vertegenwoordigers van landbouwministeries uit de verschillende landen en tevens nationale en internationale verenigingen uit de biologische landbouwsector.
Doelstellingen
De Biologische Landbouw Campagne is ontworpen om informatie en kennis te bieden over de betekenis en de verdiensten van biologische landbouw aan traditionele producenten, distributeurs, verkopers, consumenten, leerlingen, catering en restaurantdiensten en andere belangrijke spelers op de markt, en tevens om het consumentenbewustzijn en de herkenning van biologische producten te vergroten.
De doelstellingen zijn o.a.:
. traditionele boeren en producenten op de hoogte brengen over de certificeringprocedures
. traditionele boeren informeren over de voordelen voor het milieu en de sociaaleconomische voordelen van het overgaan op biologische landbouw
. het beeld uitdragen dat biologische landbouw deel uitmaakt van een duurzaam landbouwsysteem.
. consumenten informeren en op de hoogte brengen over de verdiensten en normen van biologische landbouw, en
. het communiceren van de duurzaamheid van landbouw en het milieu als gevolg van biologische landbouw en productie. Slogan en boodschappen
De Biologische Landbouw Campagne richt zich voornamelijk op de kwaliteit en voordelen van biologische landbouw. Daarom is er voor gekozen om met de campagneslogan de positieve kant van biologische landbouw te onderstrepen en de voordelen voor iedereen te benadrukken.
De boodschappen van de promotiecampagne zijn o.a.:
. "Biologische productie maakt verantwoord gebruik van energie en natuurlijke grondstoffen."
. "Biologische productie promoot de gezondheid en het welzijn van dieren."
. "De biologische etikettering geeft consumenten het vertrouwen dat hun producten zijn geproduceerd volgens gecontroleerde biologische normen."
. "De groei van biologische landbouw creëert meer werkgelegenheid en rijkdom voor de plattelandseconomie en draagt bij tot het behoud en de verbetering van agrarische landschappen." Het overkoepelende effect
De Biologische Landbouw Campagne is ontwikkeld met een overkoepelende aanpak die in het belang is van biologische ondernemers in de verschillende landen van de EU en hen in staat stelt de biologische sector actief te promoten. Een website en een elektronische 'toolbox' bieden gratis marketingmateriaal van hoge kwaliteit in 22 Europese talen aan professionals in de gehele voedsel- en landbouwsector, om biologische productie en landbouw te promoten.
In overeenstemming met deze structuur is de campagne ontworpen om nationale promotie- en informatiecampagnes aan te vullen en te steunen. Alle promotie-acties die verband houden met de biologische landbouw in Europa, worden zo verenigd.
De Europese Commissie nodigt lokale boeren, winkeleigenaars, producenten, detailhandelaars, restaurants en andere belanghebbenden uit om gebruik te maken van het gratis marketingmateriaal uit de elektronische 'toolbox' op de nieuwe biologische landbouw website, www.organic-farming.europa.eu om de biologische landbouw campagne te promoten.
Website en 'Toolbox'
Het middelpunt van de biologische landbouw promotiecampagne en tevens het belangrijkste platform is een website in 22 talen, www.organic-farming.europa.eu. Een elektronische toolbox op de website biedt gratis het volgende marketingmateriaal in 22 talen:
. posters en banners
. receptenboek en winkelgids
. advertenties en folders
. productkaarten
. informatiebrochure
. Power Point presentaties
. radiospotjes
. tv-reclames en tv-beelden
. foto-database
Bij het marketingmateriaal in de 'toolbox' zit ook een houder waar gebruikers hun eigen logo in kunnen plaatsen, naast het Europese biologische landbouw logo die overigens in de diverse talen van de toolbox beschikbaar is.
De biologische landbouw website heeft ook een 'kinderhoek' met educatieve doch leuke inhoud, waaronder een elektronisch memoryspel met vier verschillende niveaus en het kinderverhaal "Van boerderij tot bord".
Op maat gemaakte informatiepakketten vergemakkelijken de toegang voor gebruikers tot het informatiemateriaal voor de diverse doelgroepen, aangezien ze een enkel pakket bieden dat snel en gemakkelijk gedownload kan worden.
Secties over de nieuwe EU Verordening, biologische landbouw in het algemeen, milieu-aspecten, dierenwelzijn en consumentenvertrouwen alsmede een contactlijst voor het biologische landbouw netwerk in heel Europa, geven een uitgebreid inzicht in de wereld van de biologische landbouw.
Meer informatie over "Biologisch. Goed voor de natuur, goed voor jou.", de website, de 'toolbox' en printwaardig beeldmateriaal en afbeeldingen zijn te vinden op: www.organic-farming.europa.eu.
-----------------------
(1) International Federation of Organic Agriculture Movements, "World of Organic Agriculture 2007" (2007) (2) Ministerie van Landbouw van de Verenigde Staten, "EU and U.S. Organic Markets Face Strong Demand Under Different Policies", Amber Waves (2006)
---- --