EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO en TLN: 'Rotterdam moet besluit milieuzone Tweede Maasvlakte terugdraaien'

EVO en TLN vinden een milieuzone voor de Tweede Maasvlakte niet de juiste oplossing. Bovendien komt Rotterdam met buitensporige eisen aan vrachtauto's die de milieuzone binnen mogen. De organisaties zullen daarom bij de gemeente aandringen op een meer realistische aanpak.

De Tweede Maasvlakte is van groot belang voor de Nederlandse economie. EVO en TLN begrijpen dat de problematiek rond luchtkwaliteit de aanleg van de Tweede Maasvlakte niet mag vertragen en dat daaraan iedereen moet bijdragen. Maar de organisaties vinden dat Rotterdam nu doorschiet, en dringen aan op realistischer afspraken over de verschoning van het wagenpark. Er zijn ook andere mogelijkheden om de luchtkwaliteit te verbeteren, bijvoorbeeld door een betere spreiding over de dag van vrachtauto's en de inzet van lange en zwaardere voertuigen (LZV's).

Een milieuzone waarin alleen Euro 5 vrachtauto's worden toegelaten, gaat een stap te ver. Op dit moment worden er nog nieuwe Euro 4 vrachtauto's verkocht. Europees is afgesproken dat er vanaf oktober 2009 alleen nog maar nieuwe Euro 5 vrachtauto's op de markt komen. Een milieuzone met als minimum Euro 5 betekent dat een groot aantal ondernemers het wagenpark versneld moet afschrijven, met enorme economische schade tot gevolg. Dit in tijden waarin het goederenvervoer het al zwaar te verduren heeft door alle lastenverzwaringen en hoge brandstofprijzen.

Milieuzones zoals we die nu kennen zijn bestemd voor binnenstedelijk gebied. EVO en TLN willen voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan milieuzones. Hiervoor hebben EVO en TLN eerder een convenant afgesloten met een aantal gemeenten en de ministeries van VROM en V&W. De voorgestelde aanpak van Rotterdam is in strijd met dit convenant en dat terwijl deze gemeente er zelf partij in is.