Vilans


Meer bewustzijn voor eten & drinken in de gehandicaptenzorg!

Utrecht, 25 juli 2008 - Eenentwintig teams van elf organisaties in de verstandelijke gehandicaptensector zijn erin geslaagd de zorg rond eten en drinken voor hun cliënten sterk te verbeteren. Hoe ze dat deden? Door meer in dialoog te gaan met hun verstandelijk beperkte cliënten, hun verwanten, begeleiders en paramedici. De verbetering is het resultaat van het Zorg voor Beter Verbetertraject Eten en Drinken , dat speciaal is opgezet voor de verstandelijk gehandicaptensector onder het motto Bijzonder Smakelijk!. Met behulp van ondersteuning vanuit Vilans hebben de deelnemende teams een jaar lang aan dit verbetertraject gewerkt.

Persoonlijke aandacht centraal
Voor cliënten van de deelnemende teams is er veel veranderd. Zo zijn er meer keuzemogelijkheden tijdens de verschillende maaltijdmomenten. Dit heeft tot een aantal heel verrassende resultaten geleid: We hadden geen idee dat onze cliënten zo van olijven houden!, Als we eerst groene groente aten, vloog dit door de kamer. Nu hij kan kiezen uit twee soorten groenten, eet hij dit met smaak. Verder worden cliënten meer betrokken bij eten en drinken door bijvoorbeeld mee te gaan tijdens het boodschappen doen, de tafel te dekken of in de keuken te helpen. Ook worden er gezamenlijk afspraken gemaakt over de sfeer tijdens de maaltijden. Dit schept ruimte en rust voor zowel de cliënten als de verzorgenden.

Goed eten en drinken niet vanzelfsprekend
De deelnemende instellingen aan Bijzonder Smakelijk! werkten ieder aan drie doelen: het ontwikkelen van een visie op eten en drinken, afspraken met betrekking tot eten en drinken vastleggen in het ondersteuningsplan van de cliënt en het signaleren en omgaan met risicos en problemen bij het eten (bijvoorbeeld verslikken). Werken aan deze doelen had tot gevolg dat de teamleden kritisch naar het hele proces rondom eten en drinken keken en de rol die de verschillende betrokkenen daarbij hebben. Dit leverde het inzicht op dat eten en drinken een complex geheel is, waarbij het de moeite waard is de wensen en voorkeuren van cliënten voortdurend te observeren en daarop te reageren. Het blijkt een kunst om dagelijks, in samenspraak met de cliënt, de juiste balans te vinden tussen de cliënt vrij laten in keuzes én de cliënt te beschermen tegen ongezonde of onveilige situaties.

Verbeteringen
Aandacht schenken aan de individuele cliënt is kenmerkend voor dit Verbetertraject. Veranderingen in eten en drinken werden dan ook continu getoetst bij cliënten; hoe reageert de cliënt? Er zijn individuele hulpmiddelen ontwikkeld om de voorkeuren van de cliënt te achterhalen; van een individueel gesprek tot het invullen van observatielijsten. Doordat eten en drinken een dagelijks proces is, zijn heldere afspraken en afstemming cruciaal. Zo wordt van eten en drinken weer een hoogtepunt van de dag gemaakt en de veiligheid meer gegarandeerd!

Informatie
Voor inhoudelijke informatie over dit verbetertraject kunt u terecht bij Henry Mostert, senior medewerker Vilans, projectleider Zorg voor Beter Verbetertraject Eten en drinken, telefoon 030-7892487 of H.Mostert@Vilans.nl . De Factsheet bij dit Verbetertraject is te vinden op de website van Zorg voor Beter.

Over Zorg voor Beter
Het Verbetertraject Bijzonder Smakelijk! is een onderdeel van het kwaliteitsprogramma Zorg voor Beter en wordt uitgevoerd door Vilans. Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid van de zorg. Themas die Zorg voor Beter aanpakt, zijn bijvoorbeeld eten en drinken, medicatieveiligheid, zorg voor mensen met dementie en gedragsproblemen. Voor organisaties die ook aan de slag willen om het eten en drinken te verbeteren is er de mogelijkheid om deel te nemen aan Verbetertraject Plus. Zorg voor Beter is een initiatief van het ministerie van VWS. ZonMw heeft de regie.