Consumentenbond
25 juli 2008
Rechten consument bij vliegproblemen
Zaterdag 25 juli verwacht luchthaven Schiphol extra drukte als gevolg
van vertrekkende vakantiegangers. Voor reizigers kan de extra drukte
leiden tot problemen als (langdurige) vertraging, geannuleerde
vluchten of overboeking.
Passagiers hebben in dergelijke gevallen altijd recht op compensatie.
Dat kan zijn in de vorm van consumpties of een overnachting. Bij
annulering en overboeking heeft de reiziger in veel gevallen ook recht
op een financiële compensatie.
Hoewel luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om hun passagiers
hierover informeren, doen zij dit lang niet altijd. Het kan lonen om
informatie aan te vragen bij de incheckbalie van de
luchtvaartmaatschappij want de compensatie kan oplopen tot EUR600,-.
Meer informatie
Op de website van de EU staat informatie over rechten van de
passagiers. Gedupeerde reizigers kunnen hun klacht ook bij EU-claim
indienen. Dit bedrijf dient namens consumenten tegen betaling claims
in bij luchtvaartmaatschappijen (op basis van no cure no pay).