Travolution: innovatief concept voor zuinig rijden
(7/24/2008)
Audi zorgt door de ontwikkeling van efficiëntere motoren voor een
lager verbruik en minder uitstoot van zijn auto's. Maar afgezien
daarvan is er meer winst te behalen. Daarom is Audi partner van het
Travolution-team dat zich er op richt de verkeersinfrastructuur te
verbeteren. Na twee jaar research presenteert Travolution nu de eerste
concrete resultaten op basis van een grootschalig project in
Ingolstadt.
Travolution heeft twee jaar gewerkt aan een werkend prototype van een
innovatief Traffic Management Systeem. Dit wordt nu toegepast in
Ingolstadt, de thuishaven van Audi. De basis wordt daarbij gevormd
door software die de werking van 46 verkeerslichten optimaliseert en
waardoor de stoptijd voor auto's drastisch wordt verkort. Aan dit
systeem is onder de naam The Informed Driver een extra component
gekoppeld. De verkeerslichten zijn uitgevoerd met communicatiemodules,
die informatie naar de boordcomputer van auto's sturen. De bestuurder
krijgt via het MMI-systeem van de auto door welke snelheid hij aan
dient te houden om bij het volgende verkeerslicht het sein 'groen' te
krijgen. Dat voorkomt onnodig stoppen (en optrekken) en dus extra
brandstofverbruik en uitstoot. Audi heeft voor deze proef A5 en A6
Avant-modellen met het MMI infotainmentsysteem ingezet.
Auto als onderdeel van een netwerk
Michael Dick, hoofd Technische Ontwikkeling van Audi over Travolution:
"Auto's worden op deze manier een onderdeel van een wereldwijd
netwerk. De succesvolle afronding van dit project toont aan dat Audi
nu al actief rekening houdt met én werk maakt van toekomstige
ontwikkelingen op het gebied van verkeersstromen. Travolution
optimaliseert deze stromen. Dat leidt niet alleen tot een lager
verbruik, maar is ook tot minder overlast voor omwonenden."
Dr. Alfred Lehmann, burgemeester van Ingolstadt zei: "Het waarborgen
van mobiliteit is een grote uitdaging voor Ingolstadt en Travolution
laat zien dat we die uitdaging aankunnen."
De toekomst van Travolution
Op basis van het huidige project in Ingolstadt, werkt het
Travolution-team aan verdere ontwikkelingen. In de nabije toekomst
worden nog eens 50 verkeerslichtinstallaties bij het project betrokken
en de testvloot wordt met 20 autoâs uitgebreid. Bovendien krijgen
bestuurders in Ingolstadt nog vaker nog actuelere verkeersinformatie.
Travolution-partners
Het project in Ingolstadt is het resultaat van een gemeenschappelijke
inspanning van de Travolution-partners. Naast Audi zijn dat de
Universiteit van München en GEVAS software. Het Travolution-project
wordt ondersteund door het Beierse Ministerie van Economisch zaken.
Met het zojuist afgeronde Travolution-project in Ingolstadt is een
investering van ⬠1,2 miljoen gemoeid.
AutoRai