Hyundai ontwikkelt nieuwe efficiënte Kappa-motor
(7/24/2008)
Hyundai heeft een nieuwe, uiterst efficiente motor ontwikkeld voor de
Hyundai i10: de 1,25-liter Kappa-motor. Voorzien van deze zuinige
krachtbron verbruikt de Hyundai i10 slechts 5,0 l/100 km (gecombineerd
verbruik volgens EEC- norm 80/1268) de beste waarde in zijn klasse.
De Hyundai i10 met vier cilinder Kappa-motor levert aanzienlijk betere
prestaties, maar is net zo zuinig als de huidige 1.1i Epsilonmotor.
Ook de CO2-uitstoot van 119 g/km is gelijk gebleven, wat door de
overheid gewaardeerd wordt met een B brandstoflabel. Het hoge koppel
van 118 Nm in de Kappa-motor is ongeevenaard in zijn klasse en zorgt
voor een soepele acceleratie in druk stadsverkeer. Hyundai zal de
Kappa-motor die vanaf september in de Hyundai i10 leverbaar wordt, ook
in de Hyundai i20 leveren. De nieuwe Hyundai i20 wordt in oktober dit
jaar onthuld op de Autosalon van Parijs.
De ontwikkeling van de Kappa-motor nam 48 maanden in beslag en vergde
een investering van 421 miljoen dollar. Het Kappa-project gebruikt
alle technische kennis van zaken van Hyundai om meer energie uit
iedere druppel brandstof te halen. De Kappa-motor produceert 78 pk bij
6.000 t.p.m. - een competitieve waarde in het A-segment. Het
maximumkoppel is het hoogste in zijn klasse - met een waarde van 118
Nm bij 4.000 t.p.m. - wat zorgt voor een vlotte acceleratie en
rijplezier. Ter vergelijking: de huidige 1.1i Epsilon motor levert 66
pk bij 5.500 t.p.m. en heeft een koppel van 98Nm bij 2.800 t.p.m.
Het indrukwekkend lage verbruik van de Kappa-motor is mogelijk dankzij
innovaties op het gebied van gewichtsbesparing en
wrijvingsvermindering. Het motorblok is bijvoorbeeld gemaakt van onder
hoge druk gegoten aluminium, wat resulteert in een gewicht van slechts
82,4 kg terwijl de stalen cilinderbussen zorgen voor lange levensduur
en geringe wrijving.. Verder zorgen zaken als een stijve maar lichte
constructie van het motorblok, de lichtgewicht zuigers voorzien van
frictieverlagende coating en een fractioneel naast de hartlijn van de
motor geplaatste krukas voor een lager brandstofverbruik en minder
geluid en trillingen.
De motor is voorzien van dubbele nokkenassen die worden aangedreven
door een ketting die autoleven lang mee gaat. Een elastische multiriem
met een extreem lange levensduur zorgt voor de aandrijving van de
alternator en airco.
De Kappa-motor is de elfde in een serie benzinemotoren die zelfstandig
door Hyundai is ontwikkeld. In 1991 introduceerde Hyundai zijn eerste
gepatenteerde motor, de viercilinder Alpha-motor. Van de nieuwe
Kappa-motor met een inhoud van 1,25 liter zullen jaarlijks 300.000
exemplaren gebouwd worden in Chennai, India. De succesvolle
viercilinder 1.1i Epsilon motor blijft leverbaar in de Hyundai i10.
AutoRai