04 juli 2008
Nieuwe beleidsregels voor programma bijzonder doel
Bedrijven die toestemming willen om een programma uit te zenden ter
ondersteuning van hun (bedrijfs)activiteiten kunnen daarvoor voortaan
een beroep doen op artikel 82 c Mediawet. Daarin wordt de toestemming
geregeld voor omroepen die een programma willen uitzenden voor een
bijzonder doel. Eerder verleende het Commissariaat voor de Media
binnen deze categorie omroepen uitsluitend toestemming aan
evenementenzenders: zenders die verslag doen van een evenement waarbij
zowel sprake is van een beperkt bereik als een beperkte duur.
Bijvoorbeeld een muziekuitvoering, sportwedstrijd of culturele
manifestatie.
Vanwege de geconstateerde behoefte aan kleinschalige FM-toepassingen
voor bedrijfsondersteunende diensten, heeft het Commissariaat de
toepassing van het betreffende artikel in de Mediawet onlangs
verruimd. Deze verruiming houdt concreet in dat programma 's van
bedrijven bedoeld ter ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten, niet
hoeven te voldoen aan het vereiste van een 'beperkte duur'. De
definiëring van uitgangspunten en de uitwerking van de voorwaarden
voor toestemming voor evenementenzenders en bedrijfsondersteunende
diensten, zijn opgenomen in de nieuwe beleidsregels toestemming
programma voor een bijzonder doel 2008.
Om te voorkomen dat een commerciële omroep op basis van de nieuwe
regelgeving een extra frequentie verwerft, is daarin vastgelegd dat
overheidsinstellingen, publieke- en commerciële omroepen geen
toestemming kunnen krijgen voor een programma voor een bijzonder doel.
En om het onderscheid tussen toestemming voor een
bedrijfsondersteunende dienst en voor een commerciële omroep te
bewaken, is in de beleidsregels vastgelegd dat het uitzenden van
reclameboodschappen van derden in het programma niet is toegestaan. De
toestemming voor een bedrijfsondersteunende dienst wordt voor een jaar
verleend en kan jaarlijks worden verlengd.
Commissariaat voor de Media