Kamerlid Leijten over schaarste in de AWBZ-budgetten in Drenthe.

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over schaarste in de AWBZ-budgetten in Drenthe.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2859304

23 juli 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over schaarste in de AWBZ-budgetten in Drenthe (2070823320).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over schaarste in de AWBZ-budgetten in Drenthe. (2070823320)

Vraag 1

Wat is uw reactie op de uitspraken van de directeur van het Jannes van der Steenhuis, die aangeeft dat het schaarse budget aanleiding kan geven voor ontslag van personeel? 1)

Antwoord 1

De uitspraak van deze directeur is gebaseerd op het budget dat in de zogenaamde maartronde aan de instellingen is toegekend. De middelen voor 2008 zijn nog niet volledig verdeeld. Meer specifiek zullen de kwaliteitsgelden verpleging en verzorging van EUR 246 mln. nog in 2008 worden verdeeld. Het is dus voorbarig om reeds nu te spreken over schaarse budgetten en mogelijk ontslag van personeel.

Vraag 2

Wat is uw reactie op de uitspraken van mevrouw R. van het Achmea Zorgkantoor, dat ook na de herverdelingsronde per 1 juli a.s. de problemen niet zijn opgelost en dat zij zorgstops en wachtlijsten waarschijnlijk acht? Kunt de Kamer inzicht geven in de herverdeling van de middelen? 2)

Antwoord 2

De Achmea woordvoerder heeft zich genuanceerd uitgelaten in het interview. Zij heeft aangegeven dat het gezien de ervaringen in voorgaande jaren niet uitgesloten is dat individuele instellingen ook dit jaar een zorgstop zullen aankondigen. In dat geval adviseert zij dat deze instellingen in overleg te treden met het zorgkantoor van Achmea om gezamenlijk te zoeken naar oplossingen. Steeds dient bedacht te worden dat het gaat om de totale zorgverlening binnen de regio aan cliënten die geïndiceerd zijn voor AWBZ-zorg. Het zorgkantoor heeft meerdere instellingen gecontracteerd om aan deze zorgplicht te voldoen. Knelpunten bij individuele instellingen zijn daarom geen maatstaf om te constateren dat de zorgverlening aan AWBZ-cliënten in het geding is.

Vraag 3

Erkent u haar conclusie dat het budget in de AWBZ te krap is om de huidige vraag naar zorg te beantwoorden? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om er voor zorg te dragen dat er geen wachtlijsten en zorgstops ontstaan en iedereen de zorg krijgt waar recht op is conform de AWBZ? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 3

De conclusie dat het budget in de AWBZ te krap is om de huidige vraag naar zorg te beantwoorden, onderschrijf ik niet. Om dit aspect te monitoren rapporteert de NZa jaarlijks over de zorgvraag in relatie tot het beschikbaar gestelde budget. Het rapport voor dit jaar is op 11 juni verschenen. Ik heb dit rapport ook op 8 juli aan de Tweede Kamer aangeboden (DLZ/SFI-2859714). De NZa constateert dat in principe voldoende middelen beschikbaar zijn om aan de zorgvraag te voldoen. Wel ziet de NZa een mogelijke druk ontstaan bij de extramurale zorgverlening onder invloed van de doorgevoerde ombuigingsmaatregelen. De NZa geeft geen nadere kwantificering van dit mogelijke risico. Het blijft echter raadzaam om de vinger aan de pols te houden. Periodiek zal dan ook overleg plaatsvinden tussen ZN, NZa en VWS. Daarbij is het zaak de beschikbare middelen optimaal te benutten. Zo constateert de NZa dat gedurende meerdere jaren een deel van het budget niet wordt gebruikt en is nog een bedrag van EUR 171 mln. beschikbaar, dat in het tweede halfjaar aan de zorginstellingen kan worden toegekend. Om een optimale benutting van gelden mogelijk te maken en te voorkomen dat ook in 2008 geld onbenut blijft, adviseert de NZa de financiële speelruimte van zorgkantoren te vergroten door het invoeren van een 0,5% margeregeling.
Ook is mijn inzet dat geen regionale zorgstops ontstaan en binnen de treeknormen zorg wordt geleverd aan cliënten met een AWBZ-indicatie. In lijn met het NZa-advies heb ik dan ook de NZa gevraagd de nog resterende middelen te verdelen over de zorgkantoren en de mogelijkheid om te komen tot verruiming van de financiële mogelijkheden van de zorgkantoren conform de de voogestelde 0,5% margeregeling nader uit te werken. Inmiddels heb ik hierover ook afspraken gemaakt met Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

Vraag 4

Onderschrijft u het feit dat schaarste in de thuiszorg en in de verpleeg- en verzorgingshuizen op dit moment wordt veroorzaakt door een tekort in het budget, en ziet u in dat deze schaarste een negatief effect kan hebben op de arbeidsmarkt en het aantrekken van voldoende personeel? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om er voor zorg te dragen dat mensen door gebrek aan middelen de zorg uit gejaagd worden of worden gedwongen voor een lager salaris te gaan werken? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4

Op dit moment is er geen schaarste in de AWBZ-zorg. Ik deel dan ook niet de conclusies die u aan deze veronderstelling verbindt. Mijn inzet is juist om de kwaliteit te vergroten. Vandaar dat ik jaarlijks EUR 340 mln. extra aan de sector zal toekennen. Met dit bedrag worden belangrijke kwaliteitsimpulsen gefinancierd zowel in de sector verpleging en verzorging als bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg. Zoals ik in mijn antwoord op vraag 1 heb aangegeven zal het onderdeel van dit budget dat betrekking heeft op de extra inzet van personeel in de verpleging en verzorging (EUR 246 mln.) nog deze zomer aan de instellingen ter hand worden gesteld.

Vraag 5

Bent u bereid het AWBZ-budget, indien herschikking van de middelen per
1 juli 2008 plaatsvindt, dusdanig bij te stellen zodat er sprake kan zijn van het vervullen van de zorgplicht door zorgkantoren en zorgaanbieders in plaats van het huidige verdelen van de schaarste met alle gevolgen van dien? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5

In julironde zal geen sprake zijn van verdeling van de schaarste. Er zal voor de tweede helft van 2008 nog een substantieel bedrag aan de zorginstellingen ter beschikking worden gesteld. Het betreft hier de kwaliteitsmiddelen verpleging en verzorging (EUR 246 mln.) en de nog niet toegewezen middelen 2008 (EUR 171 mln.). Ook het herverdelingsbudget van EUR 25 mln. zal in de julironde worden toegevoegd aan de contracteerruimte.
In de tweede helft van 2008 blijf ik in contact met de zorgkantoren en de NZa om de ontwikkeling van het budget in relatie tot de zorgvraag te bezien. Op dit moment zie ik echter geen aanleiding om het budget aanvullend bij te stellen.


1)
http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602-4484-98bd-7f9c0000bf01.aspx?New sID=24538

2) Aanhangsel Handelingen nr. 2318, vergaderjaar 2007-2008