Leijten (SP) over klantenstops huishoudelijke zorg

Antwoorden op vragen van Kamerlid Leijten (SP) over klantenstops huishoudelijke zorg

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO-K-U-2863103

23 juli 2008

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over klantenstops huishoudelijke zorg (2070824470).

Vraag 1
Wat is uw reactie op de klantenstop die ingesteld is voor huishoudelijke zorg bij Thuiszorg Diafaan?

Antwoord 1
Het bericht in de "De Gelderlander" is geen juiste weergave van het persbericht van Diafaan zelf. Thuiszorg Diafaan heeft geen klantenstop ingesteld voor klanten met hulp bij het huishouden, maar voor de AWBZ.

Ten aanzien van klantenstops van individuele zorgaanbieders in de AWBZ is de procedure dat de aanbieder in overleg treedt met het zorgkantoor. Vervolgens zal worden gezocht naar een oplossing voor de situatie bij Diafaan of worden nieuwe cliënten ondergebracht bij de andere zorgaanbieders in de regio. Ik heb u hierover op 8 juli 2008 een brief gestuurd.

Vraag 2
Wat is uw reactie op bijgaande berichten van andere thuiszorginstellingen, die via de media aangeven dat zij problemen krijgen of verwachten bij het leveren van huishoudelijke zorg?

Antwoord 2
Ik vind de berichten zorgelijk, omdat deze onrust kunnen veroorzaken onder cliënten die zijn aangewezen op thuiszorg. Een klantenstop bij een zorginstelling wil echter niet automatisch zeggen dat er geen hulp bij het huishouden meer geleverd wordt in een regio. Mogelijk kan een andere aanbieder in de regio waar de gemeente een contract mee heeft de hulp wel leveren. Gemeenten moeten voldoen aan de compensatieplicht. Aanbieders hebben, uit hoofde van hun contract, leveringsplicht. Gemeenten en instellingen zullen samen in gesprek moeten gaan om te bezien welke mogelijkheden zij hebben om te voorkomen dat mensen van hulp verstoken blijven. In de praktijk gebeurt dit ook.

Vraag 3
Welke andere thuiszorginstellingen in Nederland hanteren klantenstops voor huishoudelijke zorg, en wat betekent dat voor het zorgaanbod in de regio's waar deze instellingen actief zijn? Kunnen de gemeenten in deze regio's voldoen aan hun compensatieplicht? Zo ja, hoe heeft u dit onderzocht? Zo neen, welke actie gaat u ondernemen om er voor zorg te dragen dat mensen de zorg krijgen die ze nodig hebben?

Antwoord 3
Ik heb geen inzicht in het aantal instellingen dat klantenstops voor de Wmo hanteert. Ik heb nog geen geluiden gehoord van gemeenten waar de klantenstops ertoe leiden dat gemeenten niet kunnen voldoen aan de compensatieplicht. Ik heb de VNG geattendeerd op de kwestie opdat zij haar leden indien opportuun kan ondersteunen en wijzen op hun verantwoordelijkheden ten aanzien van hun compensatieplicht.

Vraag 4
Bent u bereid een hersteloperatie te starten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Zo ja, per wanneer? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4
De knelpunten op het gebied van de hulp bij de huishouding in de thuiszorg hebben sinds mijn aantreden al mijn bijzondere aandacht. Ik heb inmiddels een aantal maatregelen getroffen. In de derde voortgangsrapportage over de Wmo ben ik uitgebreid ingegaan op de acties die ik neem, ten aanzien van deze problematiek. In de eerste plaats heb ik een wetswijziging aangekondigd om de positie van de burgers en de werkers in de zorg goed te kunnen borgen. Dit wetsvoorstel ligt op dit moment voor advies bij de Raad van State. Daarnaast heb ik, om zoveel mogelijk te voorkomen dat de geschetste problemen leiden tot verlies van medewerkers in de thuiszorg, twee subsidieregelingen gepubliceerd. Instellingen die te maken hebben met extra kosten door scholing van medewerkers, (weer) in dienst nemen van alfahulpen en hoge loonkosten kunnen hier een beroep op doen. Tot slot heb ik dit jaar het Mobiliteitscentrum Thuiszorg (MCT) geopend dat tot doel heeft om de medewerkers in de thuiszorg zo veel mogelijk voor de thuiszorg te behouden. Over de resultaten die het MCT tot nu toe geboekt heeft, zal ik u na het zomerreces informeren.


1)
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/3358067/Opnamestop-Diafa an-treft-ruim-100-mensen.ece

2)
http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/3353293/ZorgSaam-plust-over-2007-
-ZorgSaam-plust-over-2007.ece
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/article3637267.ece/Activ ite_dreigt_alle_thuiszorg_Leiden_stil_te_leggen http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/3231647/Thuiszorginstellinge n-dringen-samen-aan-op-nieuwe-aanbesteding.ece