Consumentenautoriteit
Persbericht | 24 juli 2008 | ConsuWijzer.nl al een miljoen keer geraadpleegd
Eén miljoen maal raadpleegden consumenten de website ConsuWijzer.nl
sinds de start in oktober 2006. ConsuWijzer is het informatieloket van
de overheid dat consumenten praktisch advies geeft over hun rechten.
De bezoeker van de site blijft gemiddeld zo'n vijf minuten op de site
en bekijkt dan vijf pagina's. Vanaf januari 2008 tot heden werden
55.000 voorbeeldbrieven en infobladen opgevraagd. Deze praktische
hulpmiddelen helpen consumenten om snel en eenvoudig een klachtenbrief
te schrijven en om inzicht te krijgen in hun rechten op een specifiek
terrein.
Het totale aantal persoonlijke meldingen per telefoon, post en het
contact- en klachtenformulier op de website vanaf januari 2008 tot nu
bedraagt 42.000. "Deze cijfers laten duidelijk zien dat ConsuWijzer in
een behoefte voorziet", aldus Frank Heemskerk, Staatssecretaris van
Economische Zaken (EZ).
Consumenten komen op de site terecht via zoekmachines (ruim 50%), door
direct www.consuwijzer.nl in te typen (zo'n 25%) of via een link op
een andere webpagina (ook 25%). In september start een nieuwe campagne
om de bekendheid van ConsuWijzer verder te vergroten.
Advies en signalen
De webpagina's met consumentenadvies die het meest worden geraadpleegd
zijn:
* energiebedrijven vergelijken en overstappen
* garantie
* informatie over telefonie (vast en mobiel) en internet
Naast het verkrijgen van advies over zijn rechten, geeft de consument
met zijn melding bij ConsuWijzer ook een signaal af aan de drie
toezichthouders achter ConsuWijzer: de Consumentenautoriteit, de NMa
en OPTA.
De meeste signalen ontvangt het loket tot nu toe over.
* garantie en conformiteit
* het ongevraagd omgezet worden naar een ander telefoonbedrijf
(slamming)
* klachten over internetproviders, waaronder overstapproblemen
* klantenwerving door energiebedrijven
* meldingen over onduidelijke energierekeningen
Keurmerken op ConsuWijzer
Sinds april van dit jaar biedt ConsuWijzer de consument ook inzicht in
de betrouwbaarheid van keurmerken. Hiermee wil ConsuWijzer de
transparantie over keurmerken vergroten en de betrouwbaarheid
verbeteren. Alleen keurmerken die zijn getoetst worden op de site
gemeld met hun toetsingsresultaten. Op dit moment staan er zo'n 40
keurmerken op de site en worden er 13 getoetst.
Over ConsuWijzer
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische
tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via
www.consuwijzer.nl en (088) 0707070, is een initiatief van de drie
toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de
Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en
de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
* ConsuWijzer.nl - Praktisch advies van de overheid over uw rechten
als consument
---