SUV gevaarlijk voor kleine auto
Den Haag, 24 juli 2008
Bescherming van de inzittenden bij een botsing is tegenwoordig bij iedere auto een niet meer weg te denken verkoopargument. De ANWB vindt het de hoogste tijd dat fabrikanten van grote, zware SUV's ook rekening gaan houden met de bescherming van inzittenden van kleine auto's.
Om dit 'compatibiliteitsvraagstuk' weer op de agenda te zetten heeft de ANWB, samen met zusterclubs, een car to car crashtest gehouden. Onderzocht is wat er gebeurd met de inzittenden als een grote auto met een gewicht van 2,5 ton, zoals de Audi Q7, botst op een kleine auto van één ton, zoals de Fiat 500.
De Fiat is een zeer veilige kleine auto. Ook in deze ongelijke strijd laat de 500 zien over een opmerkelijk stabiel passagierscompartiment te beschikken. Desondanks ontstaat er bij de botsing met de Q7 een onacceptabel hoog risico op levensbedreigend letsel. Bij de inzittenden van de Audi is er daarentegen een zeer laag risico op letsel.
Het probleem in deze ongelijke botsing is dat de harde, zware Audi veel meer botsenergie heeft en nauwelijks meegeeft. Vrijwel alle botsenergie van de Audi wordt dus aan de Fiat gegeven en de inzittenden betalen daarvoor de prijs. Als er bij het ontwerp van de Audi meer rekening gehouden was met een andere auto dan waren de inzittenden van de Fiat er beter vanaf gekomen.
De ANWB roept autofabrikanten op bij de ontwikkeling van auto's rekening te houden met 'botsvriendelijkheid'. Grote SUV's moeten lichter worden én in het front moet een constructie komen waarmee kleine auto's veilig kunnen worden opgevangen in een car to car crash.
Persdienst ANWB
088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)
Persdienst ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB