Connexxion
Waterbus: goed alternatief in de spits
Geen vertragingen, betrouwbare aankomsttijd en eenvoudig voor- en
natransport. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten tot nu toe, van
het samenwerkingsproject 'met de fiets in de Waterbus' van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland en
Waterbus BV.
Uitgangspunt van het project is om de Waterbusverbinding tussen
Rotterdam en Dordrecht een grotere rol te laten spelen in de
mobiliteit en bereikbaarheid. Het project bestaat uit een extra
inspanning met productverbeteringen en intensieve marketing voor de
gewone lijndienst (tussen maart en september 2008) en een proef met
een sneldienst per draagvleugelboot van 18 februari tot en met 18
april 2008. Met deze sneldienst, die de reistijd verkort van 60 tot 25
minuten, kon de forens filevrij, zonder parkeerkosten of stress, van
Dordrecht naar Rotterdam Centrum en terug.
Het project is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat, in het kader van het FileProof project. De aanpak van
files op korte termijn en de bereikbaarheid van de steden staan
hierbij centraal. Inmiddels zijn de resultaten van de proef met de
sneldienst bekend. De belangrijkste zijn:
Effecten op de weg
Voor reizigers die de file willen mijden is de Waterbus een uitstekend
alternatief. Er zijn geen vertragingen, de aankomsttijd is betrouwbaar
en het voor- en natransport is eenvoudig. Dankzij de pilot met de
sneldienst en ook de reguliere Waterbus, hebben meer mensen filevrij
Rotterdam en Dordrecht bereikt. En met grote tevredenheid. De Waterbus
verhoogt hiermee de bereikbaarheid van beide steden.
25% van de deelnemers geeft aan de reis anders per auto te maken. Het
aantal overstappers vanuit de auto is beperkt in vergelijking tot het
grote aantal auto's op de weg. Daardoor was er geen meetbaar effect
op de filelengte. De andere acties met de reguliere Waterbus lopen nog
of zijn pas recentelijk afgerond. De effecten hiervan zijn in dit
onderzoek dus nog niet meegenomen. Inzet van alle partijen was de
combinatie van sneldienst, productverbetering en marketing.
Fietsvriendelijk
De Waterbus heeft als enige openbaar vervoermiddel het voordeel dat de
fiets met gemak - én gratis - meegenomen kan worden. Waar het voor-
en natransport juist meestal als groot nadeel gezien wordt bij het
reizen met openbaar vervoer, is dit juist een voordeel bij de
Waterbus. Rond 60% van de passagiers heeft een fiets mee, en 70% van
het voor- en natransport van de Waterbus wordt per fiets gedaan. De
Waterbus stimuleert hiermee het fietsgebruik en helpt zo het aantal
auto's op de weg te verminderen.
Potentieel van de Waterbus
In het gebied rondom de haltes wonen veel potentiële reizigers die
uitgenodigd kunnen worden om met de Waterbus te reizen. De pilot met
de sneldienst maakt duidelijk dat reizigers die eenmaal met de
Waterbus gereisd hebben zeer tevreden zijn en voor langere tijd de
Waterbus blijven gebruiken. Na de pilot werd zelfs overgestapt van
de snel - op de langzamere veerdienst. Doordat de sneldienst een
halvering van de reistijd tussen Dordrecht, Papendrecht en Rotterdam
betekende werd het vervoer op deze corridor echt een alternatief voor
de automobilist.
Frans Megens, manager Waterbus: 'Waterbus is blij met het succes van
de proef. Hoewel de periode relatief kort was wisten toch veel
reizigers de weg naar onze waterbus te vinden. De verbinding kan voor
een deel bijdragen aan een oplossing voor de congestie in de regio'.
Vervolg
De Provincie Zuid-Holland is bij deze proef betrokken als
opdrachtgever van het openbaar vervoer in de provincie. 'De provincie
Zuid-Holland wenst in de komende aanbesteding van personenvervoer over
water (POW) dat de opdrachtnemer voor het traject Dordrecht -
Rotterdam en vice versa een snel schip inzet voor het uitvoeren van
(een deel van) de Dienstregeling' aldus Asje van Dijk (CDA),
gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland. 'En ook
de fiets kan in 2009 weer mee.'
Innovatie
* Waterbus: goed alternatief in de spits