Hoge score bij tevredenheidsonderzoek Wmo
De gemeente Smallingerland heeft deelgenomen aan een
clienttevredenheidsonderzoek over de uitvoering van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Er deden nog 292 andere
Nederlandse gemeenten mee aan het onderzoek. De resultaten zijn
onderling met elkaar vergeleken.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Smallingerland goed
presteert. Op vrijwel elk onderdeel wordt hoger gescoord dan het
landelijk gemiddelde. Cliënten zijn over het algemeen tevreden tot
zeer tevreden over de dienstverlening.
De aanvraagprocedure voor Wmo ondersteuning wordt gewaardeerd met een
7,6 (landelijk 7,4). Van de Smallingerlandse Wmo cliënten is 92%
(zeer) tevreden over de deskundigheid van de medewerkers van het
Wmo-loket. Over de tijd die wordt uitgetrokken om een aanvraag te
bespreken met de cliënt is 95% (zeer) tevreden. Het algemene oordeel
over de hulp bij het huishouden is een 8,2 (landelijk 8,1). Van deze
cliënten geeft 24% zelfs het cijfer 10 aan de kwaliteit van de
huishoudelijke hulp.
Kanttekeningen
Uit het rapport komen ook een aantal aandachtspunten naar voren,
namelijk de vervanging van een zieke thuishulp, de tevredenheid over
woningaanpassingen en de tevredenheid over de tegemoetkoming
vervoerskosten.
Met de aanbieders van thuishulp is regelmatig overleg over de
kwaliteit van de uitvoering. In een gesprek zal aan hen worden
gevraagd welke verbeteringen zij gaan toepassen naar aanleiding van de
uitkomsten van het onderzoek. Betreffende woningaanpassingen heeft de
gemeenteraad onlangs besloten om het beleid ten aanzien van het
verstrekken van trapliften fors te verruimen.
De tegemoetkoming vervoerskosten maakt het nog steeds mogelijk om 1500
kilometer per jaar te kunnen reizen.
Gemeente Smallingerland