Innovatieve Opel Insignia brengt leven in traditionele middenklasse
(7/23/2008)
Een nieuwe naam, een nieuwe auto, een nieuwe ambitie. De nieuwe Opel
Insignia vier- en vijfdeurs met hun opvallend, fraai design en
geavanceerde technologie beleven hun wereldpremière op de âBritish
International Motor Show 2008â en benadrukken de intentie van het merk
om de traditionele middenklasse te verjongen.
âDe nieuwe Opel Insignia werd ontwikkeld om zowel het segment als de
levensstijl van de klanten te âdynamiserenâ en biedt een krachtige
combinatie van een stoer design, rijdynamiek en veelzijdigheid tegen
een betaalbare prijs,â aldus Alain Visser, Chief Marketing Officer bij
GM Europe.
De elegante stijl van de Insignia kan men samenvatten als een mix van
beeldhouwkunst en Duitse precisie; een combinatie die nog vaak zal
terugkomen in de toekomstige modellen van Opel. Met de Insignia is
Opel erin geslaagd om het design van een coupé te vertalen naar het
segment van de vierdeurs middenklasse, zonder daarbij in te boeten op
het vlak van interieurruimte. De Insignia biedt drie centimeter meer
beenruimte dan de Vectra. Is met een ongeëvenaarde Cw-waarde van 0,27
zeer aerodynamisch en dat heeft een positief effect op de economische,
dynamische en akoestische kwaliteiten van de auto. Beide
carrosserievarianten hebben dezelfde lengte (4.830 mm) en delen
dezelfde wielbasis (2.737 mm).
Het nieuwe model wordt eind dit jaar in de Opel showrooms verwacht en
zal bij de introductie verkrijgbaar zijn met zeven motoren. Alle
krachtbronnen voldoen aan de Euro 5 emissienormen en worden gekoppeld
aan handgeschakelde of automatische zesversnellingsbakken.
Er zijn vier benzinemotoren, van een 115 pk sterke viercilinder tot
een V6 van 260 pk. De drie nieuwe rechtstreeks ingespoten
turbodiesels, die speciaal voor de Insignia werden ontwikkeld, hebben
een cilinderinhoud van twee liter. Zij hebben een vermogen van 110 tot
160 pk en een uitzonderlijke koppel van 260 tot 350 Nm. Alle
combinaties zijn op CO2-gebied zeer concurrerend. In de nabije
toekomst wordt nog een ecoFLEX-variant met opmerkelijk lage verbruiks-
en CO2-waarden toegevoegd.
Met zijn schitterende ophanging, zijn gloednieuwe ergonomische stoelen
en de talloze opbergvakken is Opels nieuwe topmodel ontworpen om lange
ritten comfortabel en aangenaam te maken. Dit maakt de Insignia de
zakenautobij uitstek.
De nieuwe Insignia fungeert ook als etalage voor tal van baanbrekende
technologische innovaties. Zo leest en slaat het nieuwe camerasysteem
âOpel Eyeâ verkeersborden op en waarschuwt bestuurders wanneer ze
ongemerkt van hun baanvak afwijken. De verwarmde ruitensproeivloeistof
âHot Shotâ maakt winterse ritten weer wat eenvoudiger. En het verder
verbeterde AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting) komt de veiligheid
sterk ten goede.
Met zijn gloednieuwe chassisarchitectuur is de Insignia vanaf de
introductie verkrijgbaar met voor- en vierwielaandrijving. De
proactieve, ogenblikkelijke koppelverdeling van het geraffineerde,
adaptieve 4x4-systeem verzekert de stabiliteit en biedt een optimale
grip en een dynamisch weggedrag.
In de vierwielaangedreven Insignia helpt het FlexRide
mechatronicachassis met adaptieve stabiliteitsregeling om de auto
continu aan te passen aan de rijomstandigheden van het moment.
Bovendien kan de bestuurder de instellingen afstemmen op zijn humeur.
FlexRide is ook verkrijgbaar voor de voorwielaangedreven versie.
De Insignia vijfdeurs biedt een indrukwekkende kofferinhoud van 500
tot 1.465 liter en heeft een skiluik in de achterbank om voorwerpen
door te laden naar het interieur. Dit model is belangrijk voor de
Nederlandse markt, waar hatchbacks traditioneel een groot deel van het
middenklassesegment voor hun rekening nemen. In Nederland is de
verkoopverhouding vier- en vijfdeurs in het voordeel van de vijfdeurs:
driekwart van de klanten bestelde in het recente verleden een
vijfdeurs variant van de voorganger van de Insignia. Over heel Europa
verwachten de deskundigen van Opel dat beide varianten het ongeveer
even goed zullen doen.
De Insignia werd ontwikkeld in het International Technical Development
Center van GM Europe in Rüsselsheim, Duitsland, waar hij ook gebouwd
zal worden. De fabriek van Rüsselsheim is een van de meest
geavanceerde autofabrieken in de industrie.
Aangezien ingenieurs en designers vanaf het begin samenwerkten als een
team, zet de Insignia de belofte op het vlak van uitvoeringskwaliteit
in de verf. De Insignia fungeert dan ook als etalage voor Opels passie
voor een kwalitatief design, technologie en productie.
AutoRai