AutoRai

Fiesta ECOnetic maakt debuut in Londen

(7/23/2008)
De zuinigste auto van Ford Europa ooit â de stijlvolle en efficiënte nieuwe Fiesta ECOnetic â heeft zijn werelddebuut gemaakt op de British International Motor Show in Londen.

Aangedreven door een speciaal afgestelde variant van de 90 pk
1.6-liter Duratorq TDCi, gecombineerd met een gecoate Diesel Particulate Filter, kan Fords meest efficiënte Fiesta met maar 3,7 liter brandstof 100 kilometer rijden, op de EC Combined Cycle. Dit bijzonder gunstige brandstofverbruik wordt gecombineerd met een indrukwekkend lage CO -uitstoot van 98 gram per kilometer â waarmee de Fiesta ECOnetic de laagtste CO2-uitstoot in zijn segment heeft.

Vergeleken met de vorige generatie Fiesta 1.6 liter TDCi, verbruikt de Fiesta ECOnetic gemiddeld 160 liter minder brandstof per 20.000 km, waardoor er in het dagelijks gebruik echt bezuinigd kan worden in een tijd waarin brandstof besparen gelijkstaat aan geld besparen.

Het brandstofverbruik op snelwegen en buiten de stad is nog gunstiger â De Fiesta ECOnetic heeft dan maar 3,2 liter nodig om 100 kilometer te kunnen rijden. Maar deze zuinigheid gaat niet ten koste van de rijkwaliteit of de prestaties: de Fiesta ECOnetic accelereert van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden en de maximumsnelheid is 178 km/u. Dit komt doordat er bij de Fiesta dezelfde aandacht aan details is besteed als bij eerdere ECOnetic modellen, met verbeterde aerodynamica, banden met een lage rolweerstand en verbeterde smering om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en het zuinige brandstofverbruik te kunnen bereiken. Een verlaagd onderstel en aerodynamische details zoals gladde wieldeksels, verbeteren de al gunstige
luchtweerstandscoëffciënt (Cd) van 0,33 nog verder.

Ook de banden met een lage rolweerstand en 175/65 R14 profiel, een langere eindoverbrenging van de transmissie en speciale smeringen brengen de auto tot efficiënte prestaties, vooral bij het rijden op de snelweg. Samen met energiepartner BP heeft Ford voor de ECOnetic-modellen een transmissie met lage viscositeit en motorolieën met een lage frictie ontwikkeld.

Zulke aanpassingen resulteren in het uitmuntende rendement van de Fiesta ECOnetic zonder compromissen te moeten sluiten op het gebied van de rijkwaliteit die de nieuwe Fiesta zo kenmerkt.

Niet alleen de ECOnetic variant van de nieuwe Fiesta profiteert van de duurzaamheidsinspanningen van Ford Europa â alle nieuwe Fiesta's beschikken over EPAS (Electric Power Assist Steering), waardoor ze veel minder brandstof en motorvermogen gebruiken dan een standaard hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem, zonder aan rijdynamiek of stuurfeedback te hoeven inleveren.

Bovendien heeft extensief gebruik van extra sterke stalen en een nadruk op gewichtsbesparing het gewicht van de nieuwe Fiesta ten opzichte van het vorige model met 40 kg verlaagd, en dat terwijl de veiligheidsvoorzieningen en geluidsisolatie verbeterd zijn.

Duurzaamheid heeft niet alleen de ontwikkeling van de nieuwe Fiesta beïnvloed, maar ook de fabriek waarin hij geproduceerd wordt. Het Britse Ford Dagenham Diesel Centre produceert Duratorq TDCi-motoren voor de nieuwe Fiesta en haalt al zijn electriciteit uit duurzame bronnen. Er wordt daar gebruikgemaakt van twee windturbines en er zijn plannen voor een derde.

Ford gebruikt ook duurzame electriciteit om de volledige electriciteitsbehoefte van zijn productie- en constructiefaciliteiten in Keulen te dekken. Met dit initiatief reduceert het bedrijf de CO2-uitstoot jaarlijks met 190.000 ton.

Dr. Wolfgang Schneider, Vice President Legal, Governmental and Environmental Affairs voor Ford of Europe, zegt hierover het volgende: âDe nieuwe Fiesta is het beste voorbeeld tot nu toe van Ford Europa's toewijding aan en investering in duurzame mobiliteit. De Fiesta ECOnetic is een stijlvolle keuze voor klanten, waarbij geen compromissen gesloten hoeven te worden. Hij biedt een lage CO2-uitstoot en echte besparingen en haalt tegelijkertijd voordeel uit onze investeringen in efficiënte productiefaciliteiten.â

De nieuwe Fiesta ECOnetic zal in het voorjaar van 2009 in Nederland op de markt komen. Naast de Fiesta zal er ook een 139 g/km Ford Mondeo ECOnetic beschikbaar komen, en inmiddels is de 115 g/km Ford Focus ECOnetic al enige tijd in Nederland leverbaar.