TU Delft vliegt met 'libel' van drie gram
Op woensdag 23 juli presenteert de TU Delft het uiterst kleine vliegtuigje DelFly Micro. Deze opvolger van de DelFly's I en II weegt nog slechts 3 gram en lijkt met zijn twee paar flappende vleugels nog het meest op een libel. Ultrakleine bestuurbare vliegtuigjes met camera zoals deze DelFly kunnen op termijn wellicht ingezet worden voor observatievluchten in moeilijk toegankelijk of gevaarlijk terrein. De DelFly Micro maakt tijdens de presentatie een korte demonstratievlucht.
De DelFly Micro is een zogenoemd Micro Air Vehicle (MAV), een uiterst klein op afstand bestuurbaar vliegtuigje met camera en beeldherkenningssoftware. De Micro is met zijn gewicht van slechts 3 gram en afmeting van 10 cm (vleugeltip tot vleugeltip) de flink kleinere opvolger van de succesvolle DelFly I (2005 ) en DelFly II (2006). De DelFly Micro kan met zijn minuscule batterij van ongeveer 1 gram circa 3 minuten vliegen en heeft een maximale snelheid van 5 m/s.
Ultrakleine bestuurbare vliegtuigjes met camera zoals de DelFly zijn potentieel interessant omdat ze op termijn ingezet kunnen worden voor observatievluchten in moeilijk toegankelijk of gevaarlijk terrein.
Natuur
Het basisprincipe van de DelFly's is ontleend aan de natuur. De 'libel' heeft een cameraatje (circa 0,5 gram) aan boord dat zijn signalen doorstuurt naar een grondstation. Met zelf ontwikkelde software kunnen vervolgens objecten zelfstandig worden herkend. De camera stuurt beelden van tv-kwaliteit door. Op basis daarvan is de DelFly II te besturen vanachter de computer. Men kan dan met een joystick sturen alsof men zelf in de 'cockpit' van het vliegtuigje zit. Ook met de Delfly Micro wordt hier naar toe gewerkt.
Miniaturisering
De ontwikkeling van de DelFly's is vooral het verhaal van een steeds voortschrijdende miniaturisering van alle onderdelen, van de DelFly I (23 gram en 50 cm) via de DelFly II (16 gram en 30 cm) tot nu de DelFly Micro (3 gram en 10 cm).
De DelFly II baarde in 2006 opzien doordat hij zowel horizontaal kon vliegen (21 km/u), als stil hangen, als een kolibrie, en zelfs achteruitvliegen. De DelFly Micro kan dit nu overigens nog niet.
Over enkele jaren zal het nieuwe doel van het project de DelFly NaNo (5 cm, 1 gram) zijn ontwikkeld. De Micro is een belangrijke tussenstap in dit ontwikkelproces. Een tweede doelstelling voor de toekomst is dat de DelFly's door beeldherkeningssoftware geheel autonoom kunnen vliegen.
Perspresentatie
De perspresentatie van de DelFly Micro vindt plaats op woensdag 23 juli, van 13.00 to 14.00 uur in het Sport- en Cultuurcentrum, Mekelweg 8-10, 2628 CD Delft, in Hal A.
De DelFly Micro maakt tijdens de presentatie een korte demonstratievlucht (binnen). Daarnaast worden recent gemaakte beelden van een vlucht ter beschikking gesteld. Dit omdat het ter plekke moeilijk filmen is door de snelheid van DelFly in combinatie met de wendbaarheid.
Technische Universiteit Delft