167.000 Wajongers zijn zoek


Iedereen wil scoren voor Donner, maar de re-integratiebranche tast in het duister

AMSTERDAM, 20080723 -- Minister Donner wil het aantal WAjongers: nu 167.000, terugbrengen. Het UWV, CWI en re-integratiebureaus zijn er druk mee. De politiek spreekt over het terugdringen met 16.000 Wajongers in slechts maanden tijd. Probleem: niemand weet waar die 167.000 WAjongers zijn.

Christianne van Triest, zelf WAjongere en initiatiefneemster van DRIVE, roept het uit: "Wij weten wel waar ze zijn!" DRIVE is een carrièreclub voor jonge mensen met een handicap en ambitie en telt al bijna 1000 leden.

"WAjongers vinden de meeste re-integratiebureaus stoffig, bureaucratisch en ouderwets", zegt Christianne. "Dat is de reden waarom WAjongers onvindbaar zijn voor de re-integratiebranche: Ze hebben WAjongers weinig te bieden".

"WAjongers zijn vaak noodgedwongen ondernemende en daadkrachtige mensen geworden" `Normaal werk' krijgen ze niet, dus zijn velen ondernemer, free-lancer, vrijwilliger of bestuurder. "Veel WAjongers merken dat re-integratiebureaus niet creatief en ondernemend zijn".

De Re-integratie branche gebruikt oude methoden. WAjongers willen niet als WAjongers behandeld worden. Ze willen gekozen worden om hun kwaliteiten, hun talent en competenties.
De re-integratiebranche denkt nog te vaak dat WAjongers minder competent zijn.

De formule van Christianne om wel WAjongers te vinden: "Bij ons praten WAjongers onderling en met bedrijven over werk en ambitie. We doen dat via Hyves en Linkedin want daar is iedereen aanwezig. En heel belangrijk: op internet is de WAjongere niet gehandicapt. "Het leuke is dat mensen enorm veel van elkaar leren", aldus Christianne.

Drive is een carrièrenetwerk waar leden zelf elkaar helpen. Leden zeggen al geholpen te zijn door hun lidmaatschap. Christianne: "Wij krijgen zeer positieve reacties van mensen die eindelijk een platform hebben gevonden waarop ze hun ervaringen kunnen delen rondom werk en carrière zonder dat ze in een hoek worden gedrukt. En het is natuurlijk hartstikke leuk om te zien dat het werkt!"




Verhalen:

Maike, 27 jaar is net afgestudeerd en heeft een "niet zichtbare" ziekte. Maike heeft op Drive haar vragen gesteld als: Moet ik mijn ziekte melden bij het sollicitatiegesprek. Ze heeft van veel mensen een reactie gekregen. Dankzij de tips op Drive, schrijft ze, heeft ze de baan gekregen.

Esther, 28 jaar, is net afgestudeerd en heeft een spierziekte. Hierdoor zit ze in een elektrische rolstoel, is ze snel moe en kan moeilijk praten. Ze heeft nu al een baan gevonden als beleidsanalist bij een provincie. Ze deelt haar ervaringen op Drive.

Wijnand, 22 jaar, geboren met de chronische ziekte Spina Bifida en daardoor volledig rolstoelafhankelijk, wil graag als journalist aan de slag bij een tijdschrift over auto's/ Dankzij de contacten binnen Drive is hij op gesprek geweest bij Top Gear en kan hij daar waarschijnlijk stage lopen.

Even voorstellen, Christianne van Triest:

Met z'n drieën zijn we eind 2007 Drive gestart, wij Florent en Michiel en ik. Drive is een Carrière netwerk, waar je andere ambitieuze jongeren met een handicap kunt ontmoeten. Waar je ervaringen kunt delen, waar je medeleden kunt vragen, en vragen naar hoe anderen een probleem hebben opgelost. Ik ben nu 36 jaar en ik heb zelf een lichamelijke handicap (en vandaar ook een WAjong uitkering). Ik heb HBO Personeel & Arbeid gestudeerd. Toen ik was afgestudeerd dacht ik, net als iedereen, dat elke werkgever op mij zat te wachten. Nou dat viel een beetje tegen. Het is hartstikke moeilijk, bleek, dat solliciteren!. Ik wilde graag een baan in het personeelswerk, daarvoor was het toen een heel lastige tijd en dan ook nog een handicap; niet zo'n best visitekaartje. Gelukkig kon ik bij Shell aan de slag na flink volhouden. In 2001 ben ik mijn eigen bureau begonnen en heb nu een heel leuke orderportefeuille. Ik werk nu voor een trainingsprogramma en heb als personeelsadviseur gewerkt bij een Farmaceut. Komend jaar ga ik me meer bewegen op de Employability markt. Werkgevers voorlichten, trainen en ondersteunen bij het aannemen van werknemers met een beperking. Maar ook kandidaten faciliteren bij het vinden van een voor hen geschikte (loop)baan. Ik wil de brug slaan tussen kandidaten met een handicap of chronische aandoening en werkgevers die bij het aannemen van mensen met een beperking een partner zoeken die hen ondersteunt bij het gebruiks-klaar-maken van hun organisatie.

Over de WAjong:

Is een uitkering mensen die reeds op jonge leeftijd gehandicapt zijn. Nu werkt slechts een kwart van de Wajongers. De huidige regeling dreigt onbetaalbaar te worden doordat het aantal uitkeringen explosief groeit. Als niemand ingrijpt, stijgt het aantal van 167.000 naar 400.000 in 2040. Dit is grotendeels een verschuiving, door herkeuring, van WAO-ers richting de WAjong. De kosten lopen dan op naar vijf miljard per jaar. Re-integratiebureaus zijn er niet in geslaagd