Ingezonden persbericht


Persbericht

`Olympische koorts' in Nederland voorlopig stabiel

Ondanks lichte stijging Olympische Index van 158 naar 228

Amstelveen, 23 juli ­ De lichte stijging van de Olympische Index is vooral het resultaat van de toegenomen media-aandacht en het aantal commerciële activiteiten rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch Team. De beleving onder de Nederlanders is echter niet gegroeid in de afgelopen twee weken. Alles wijst er dan ook op dat de opbouw van de `Olympische koorts' waarschijnlijk een stabieler verloop zal kennen dan de `Oranjekoorts' rondom Euro 2008 en in hoge mate afhankelijk zal zijn van Nederlandse medaillesuccessen.

Dit blijkt uit het Olympische Index onderzoek (www.olympische-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox. Samen brengen zij de komende periode de Olympische beleving rondom de Olympische Spelen 2008 in kaart. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten en gepubliceerd. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom de Olympische Spelen en het Nederlands Olympisch team, de publicitaire aandacht voor de Olympische Spelen en het Nederlands Olympische Team en de opinie van een vooraanstaand expertpanel.

Uit het consumentenonderzoek blijkt dat de interesse in de Olympische Spelen in de afgelopen 2 weken licht is gedaald (van 51% naar 49%). De betrokkenheid bij het Nederlands Olympisch Team blijft gelijk (65%). Een kwart (24%) van de Nederlandse bevolking geeft aan de tv- berichtgeving over de Olympische Spelen straks dagelijks te gaan volgen. In vergelijking met Euro 2008 is het aantal Nederlanders dat op dit moment dagelijks over de Olympische Spelen praat met vrienden en/of familie hoog te noemen, namelijk 9%. Echter men is duidelijk nog niet van plan zijn/haar gedrag op het toernooischema aan te passen (bijvoorbeeld eten voor de televisie, vroeger/later opstaan).

Het aantal berichten op radio, tv en in kranten is - ondanks de vele aandacht voor o.a. de Tour de France - in de afgelopen 2 weken verdubbeld. De publicitaire indicator is dan ook fors gestegen. En ook de commerciële indicator stijgt, dit is vooral te danken aan het aantal toegenomen reclamecampagnes op televisie. Echter het aantal commerciële activiteiten staat voorlopig nog in geen verhouding tot het commerciële geweld dat er zichtbaar was rondom Euro 2008. Dit blijkt ook uit het consumentenonderzoek: 7% van de bevolking geeft op dit moment aan mee te gaan doen aan een Olympische promotie. Rondom Euro 2008 liep dit cijfer uiteindelijk op tot 30% tijdens het toernooi. De experts tenslotte zijn positiever dan twee weken geleden. De indicator stijgt ligt. Wel verwachten de experts dat de `Olympische koorts' pas echt zal stijgen indien we serieus kans gaan maken op medailles, dus gedurende het toernooi.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Olympische Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Olympische Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Olympische Index. Het expertpanel bestaat uit: Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad), Frans de Bruijn (Partner Ernst & Young), Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double), Johan Wakkie (Directeur

KNHB), Frank Basters (Senior Communications and PR Manager Adidas Benelux B.V.), Freek de Wette (Manager Sport Sponsoring Projects Heineken International), Kristie Boogert (Tenniscommentator/ Olympisch medaillewinnaar) en Toine van Peperstraten (Journalist en presentator Studio Sport).