Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlandse medewerker ontevreden over P&O-ondersteuning
Werkgevers ondermijnen loyaliteit van medewerkers
Rotterdam, 23 juli 2008- Nederlandse werknemers vinden dat hun werkgever niet genoeg ondersteuning biedt in hun carrièreontwikkeling. Eén op de tien werkenden voelt zich door de afdeling personeelszaken van zijn bedrijf zelfs belemmerd in zijn ontwikkeling. Verminderde loyaliteit ten opzichte van de werkgever is het resultaat. Dat blijkt uit een groot landelijk onderzoek van Integron naar de verwachtingen die Nederlandse managers en werknemers hebben van hun P&O-afdeling.
Het onderzoek laat forse verschillen per sector zien. Zo zijn werknemers in de detailhandel het meest tevreden en scoort de overheid- en non-profitsector beduidend onder het gemiddelde. Volgens Integron is er echter voor elke sector een les te leren. Stephan van Gelder, directeur van Integron: "In alle elf onderzochte bedrijfssectoren hebben P&O-afdelingen een belangrijke rol in het binden en boeien van werknemers. Het zo goed mogelijk ondersteunen van medewerkers in hun ontwikkeling leidt tot minder verloop. In de huidige krappe arbeidsmarkt kan dat essentieel zijn voor de continuïteit van organisaties."
Zwakke ondersteuning door P&O-afdelingen heeft een directe relatie met de loyaliteit van medewerkers. Werknemers verwachten meer van hun werkgever dan hun op dit moment geboden wordt. Met name zaken die de administratieve werkzaamheden overstijgen, zoals scholingsmogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingsplannen, krijgen nu te weinig aandacht. Het onderzoek toont aan dat wanneer de P&O-afdeling onvoldoende kan ondersteunen, de loyaliteit van werknemers afneemt. Bij organisaties waar niet wordt geïnvesteerd in functieontwikkeling en training kan het verloop onder werknemers wel drie tot viermaal hoger zijn. Binnen P&O-'afdelingen van dergelijke organisaties is behoefte aan expertise op het gebied van ontwikkeling in de vorm van professionals op het gebied van Human Resource Development (HRD), constateert onderzoeksbureau Integron. Stephan van Gelder: "Er is een verdiepingsslag nodig. P&O-afdelingen zijn in de praktijk wel al voldoende administratief deskundig, maar dat is niet genoeg. De behoeften van werknemers moeten leidend zijn om de algehele werknemerstevredenheid binnen bedrijven op een hoger niveau te brengen."
Verbeterkansen
Het onderzoek van Integron biedt bedrijven inzicht in verbeterkansen. Zo blijkt dat een intensiever contact tussen P&O-afdeling en medewerker al bijdraagt aan verbetering. Ook extra aandacht voor langer zittend personeel, dat minder waardering heeft voor de P&O-prestaties van hun werkgever, kan helpen. Verder laat het onderzoek zien dat parttimers meer tevreden zijn dan fulltimers. Ook daar lijkt intensiever contact met de P&O-afdeling het begin van een hogere werknemerstevredenheid te zijn.
Over het onderzoek
Voor het grootschalige onderzoek naar de P&O-beleving zijn 4.400 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd. Het onderzoek betrof de branches bouw en installatie, detailhandel, financiële dienstverlening, groothandel, industrie, ict en telecommunicatie, transport en logistiek, overheid en non-profit, onderwijs, zakelijke dienstverlening en zorg. Integron heeft als toonaangevende partij op het gebied van medewerkerstevredenheidsonderzoek en intern tevredenheidsonderzoek over Human Resource Development zijn kennis toegepast om uitkomsten verder te kwalificeren. Meer informatie en gedetailleerde resultaten per sector zijn te vinden in de sectorrapporten op www.integron.nl.
Over Integron
Integron is dé specialist in Nederland op het gebied van onderzoek naar medewerkers- en klanttevredenheid. Integron maakt organisatieprestaties meetbaar en stuurbaar met behulp van onderzoek. Het bureau is in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim veertig medewerkers. In 2006 opende Integron een vestiging in Duitsland en in 2007 in Engeland. Integron werkt voor honderden organisaties, waaronder CZ Zorg Verzekeringen, KLM, Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Integron brengt jaarlijks twee rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerkers- en klanttevredenheid in Nederland.
---
Noot voor de redactie,