Brussel, 22 juli 2008
Bescherming van de financiële belangen van de EU vereist samenwerking met de
lidstaten
De Europese Commissie heeft vandaag het jaarverslag 2007 gepubliceerd over
de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschappen en de
bestrijding van fraude - een gebied waarvoor de Commissie samen met de
lidstaten verantwoordelijk is. Het verslag bevat een statistisch overzicht
van alle onregelmatigheden die de lidstaten hebben gemeld aan de Commissie;
hierbij is aangetekend of er fraude wordt vermoed. In het verslag worden
naast de bestaande controlesystemen de belangrijkste maatregelen beschreven
die de Commissie en de lidstaten in 2007 hebben getroffen ter verbetering
van de fraudepreventie en -bestrijding.
"Transparantie en verantwoordelijkheid zijn in mijn ogen twee
sleutelbegrippen bij het beheer van communautaire middelen:
onregelmatigheden en verdenkingen van fraude moeten snel en correct
worden gemeld en verdienen grondige en doeltreffende follow-up," aldus
Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en belast met
administratieve zaken, audit en fraudebestrijding. "Dat er meer
onregelmatigheden worden gemeld, wijst er wellicht op dat de controles
vooruitgaan. Het is van essentieel belang dat de lidstaten hun
verantwoordelijkheden uitoefenen en hun verdenkingen snel doorgeven
aan de Commissie."
Fraude en onregelmatigheid moeten goed worden onderscheiden: onder
fraude worden opzettelijke onregelmatigheden verstaan die alleen de
rechter als zodanig kan aanmerken. Pas na de juridische procedure is
het mogelijk de werkelijke financiële gevolgen vast te stellen. Alle
gemelde onregelmatigheden zijn in behandeling genomen en krijgen
momenteel individuele follow-up.
Onregelmatigheden en verdenkingen van fraude gemeld in 2007
* De opgenomen cijfers zijn uiteraard geraamd en voorlopig. Zolang
de schaal van een onregelmatigheid nog niet precies is
vastgesteld, worden uit voorzorg vaak bedragen vermeld die
betrekking hebben op de actie als geheel. Hoewel de plicht
onregelmatigheden te melden voor alle lidstaten geldt, loopt de
mate waarin zij zich hieraan houden uiteen. Ook geven de lidstaten
aan bij welke gemelde onregelmatigheden zij fraude vermoeden. Om
een geval als fraudezaak te kunnen classificeren is de Commissie
aangewezen op informatie van de lidstaten.
* Het bedrag dat naar schatting met de onregelmatigheden is gemoeid,
is in de diverse sectoren toegenomen, maar blijft een betrekkelijk
stabiel percentage van de begroting uitmaken. Wat betreft de eigen
middelen en landbouw berust de toename ten dele op
onregelmatigheden die pas in 2007 door de lidstaten zijn gemeld,
maar zich hebben voorgedaan of zijn ontdekt in voorgaande jaren.
Andere verklarende factoren zijn de toetreding van nieuwe
lidstaten, de afsluiting van de programmeringsperiode van de
pretroetredingsfondsen voor de tien nieuwe lidstaten, en de
recente toename van de betalingen in deze landen.
* De geschatte impact van vermoedelijke fraudezaken blijft wat
betreft de uitgaven stabiel en neemt voor de eigen middelen licht
af. Er zij op gewezen dat het hierbij om gemelde verdenkingen van
fraude gaat en niet om zaken waarover de rechter zich heeft
uitgesproken. De werkelijke financiële impact kan pas worden
vastgesteld wanneer de gerechtelijke en administratieve procedures
zijn afgerond en terugvordering en financiële correctie hebben
plaatsgevonden.
* Hoewel de meeste onregelmatigheden binnen de toepasselijke
termijnen aan de Commissie worden gemeld, moeten er nog
inspanningen worden geleverd: de gemiddelde meldingstermijn is
voor landbouw circa 1,2 jaar, die voor structuurmaatregelen 0,9
jaar. Bepaalde lidstaten melden zeer dikwijls met een aanzienlijke
vertraging. Snel melden is een absolute voorwaarde voor
doeltreffende follow-up.
* Steeds meer lidstaten dienen hun meldingen elektronisch in; met
name met behulp van de elektronische componenten die de Commissie
voor landbouw en de structuurfondsen aanbiedt. Het gebruik van
deze componenten vereenvoudigt de verwerking van gegevens en
verbetert hun kwaliteit en vergelijkbaarheid. Dit komt de
follow-up ten goede en vereenvoudigt de strategische analyse van
de gegevens.
Gebied
Aantal gemelde onregelmatig-heden 2007
Totale geraamde financiële impact van de onregelmatig-heden, met
inbegrip van verdenkingen van fraude, (in miljoen euro)
Geraamde financiële gevolgen
van de vermoedelijke
fraude* (in miljoen euro)
Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude
Eigen middelen
5 321
377
106.57
0,62% van het totale bedrag aan eigen middelen in 2006**
EOGFL-Garantie
1 548
155
44.7
0,1% van het totaal van de toegekende middelen
Structuur-fondsen en Cohesiefonds
3 832
828
141
0,31% van het totaal van de toegekende middelen
Pretoetredings-fondsen
332
32
9
0,38% van het totaal van de toegekende middelen
Directe uitgaven
411
33
18.1
0,17% van het totaal van de toegekende middelen
* Deze ramingen zijn gebaseerd op de door de lidstaten en de
directoraten-generaal van de Commissie verstrekte gegevens over
vermoedelijke fraudegevallen (waarover vaak nog geen uitsluitsel
bestaat), en zij moeten dan ook met de nodige voorzichtigheid worden
behandeld.
**Dit percentage is berekend op basis van de raming van de
traditionele eigen middelen in de algemene begroting 2007 en niet op
basis van de boekhouding.
Het verslag en de bijlagen kunnen worden geraadpleegd op:
http://ec.europa.eu/anti_fraud/reports/index_en.html
European Union